title
کد خبر: 219321
00
تأثیر فوت پدربزرگ با مادربزرگ در سلامت روان کودکان متفاوت است

بر اساس یک مطالعه جدید، از دست دادن مادربزرگ در اوایل زندگی می تواند منجر به اثرات شدید و پایدار سلامت روان در نوجوانان و کودکان شود.

به گزارش بهداشت نیوز، از آنجایی که مرگ پدربزرگ و مادربزرگ بخشی غم انگیز اما عادی از زندگی است، یافته های مطالعه ممکن است تعجب آور باشد. این مطالعه نشان داد که تأثیرات این اتفاق بسیار عمیق است زیرا از دست دادن پدربزرگ و مادربزرگ نه تنها خطر تبدیل شدن نوجوانان به والدین افسرده را افزایش می ‌دهد، بلکه خود علائم افسردگی بالاتری نیز دارند.

تحقیقات گذشته تأیید می کند که نوه ‌ها از مشارکت و حمایت پدربزرگ و مادربزرگ خود بسیار سود می ‌برند. این امر به ویژه در مورد کودکانی که با داشتن مادران مجرد بزرگ می شوند صادق است، زیرا پدربزرگ و مادربزرگ مادری یک شبکه ایمن و حمایتی را از طریق تامین مسکن، مراقبت از کودک و حمایت عاطفی فراهم می کنند که همگی ستون های رشد و توسعه هستند.

اما وقتی پدربزرگ و مادربزرگ فوت می کنند چه اتفاقی می افتد؟ در این مطالعه، محققان از یک مجموعه داده های ملی بر روی نمونه ‌ای از مادران و نوجوانی استفاده کردند که محققان از زمان تولد کودک چندین بار با آنها مصاحبه کرده ‌اند.

محققان بررسی کردند: آیا مرگ مادربزرگ در اواخر کودکی یا اوایل نوجوانی بر علائم افسردگی آنها تأثیر می گذارد یا خیر. لازم به ذکر است که همین تحلیل روی مادرانشان نیز انجام شد.

در ادامه محققان دریافتند:  پس از مرگ مادربزرگ، دختران بالغ نسبت به زنان دیگر بیشتر افسرده می ‌شوند و تا هفت سال پس از مرگ، علائم افسردگی در آن ها افزایش می یابد. در همین حال، پسران نوجوانی که مادربزرگ خود را در همان بازه زمانی از دست دادند، علائم افسردگی بالاتری نسبت به همسالان خود داشتند. این موضوع اغلب منجر به اثرات شاخه‌ ای مانند عملکرد ضعیف در مدرسه و فقدان انگیزه برای حفظ روابط سالم با همسالان می ‌شود. جالب اینجاست که محققان هیچ افزایش آماری معنی داری در افسردگی پس از مرگ پدربزرگ پیدا نکردند.

این مطالعه در زمانی انجام می شود که در سال های اخیر سلامت روانی نوجوانان به طور پیوسته بدتر شده است. بر اساس گزارش‌ ها، نرخ افسردگی نوجوانان به دلیل مشکلات مالی، انزوای اجتماعی، بحران آب و هوایی در حال ظهور و همه ‌گیری کرونا در حال افزایش است.

به گفته محققان، یافته‌ ها بر نیاز مبرم نوجوانان و والدین برای دسترسی فوری به خدماتی که از سلامت روان پشتیبانی می‌ کنند، تأکید می ‌کند، به‌ ویژه اکنون که مرگ پدر بزرگ و مادربزرگ تبدیل به تجربه‌ ای رایج در دوران کرونا شده است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی SSM – Mental Health منتشر شده است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز