title
کد خبر: 217926
00
برای اولین بار در کشور؛ درمان اختلالات گفتاری بیماران پارکینسون  با روش صوت درمانی

درمان اختلالات گفتاری بیماران پارکینسون بدون جراحی و دارو با روش صوت درمانی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برای نخستین بار در کشور محقق شد.

به گزارش بهداشت نیوز، متخصصان بر اهمیت شناخت ریسک فاکتورها در شیوع بیماری پارکینسون تاکید دارند مثلا یکی از ریسک فاکتورهای اصلی سن است، چرا که بیماری پارکینسون در افراد بالای 50 سال شایع تر است. با این حال شیوع آن در سنین جوان تر نیز وجود دارد. علل ژنتیکی و عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض سموم احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می‌دهد.

به منظور بررسی، اهمیت شناسایی و انجام مداخلات درمانی زود هنگام در این  بیماری و آشنایی با روش صوت درمانی که برای نخستین بار در ایران در درمان اختلالات گفتار استفاده شده است، گفت وگویی با دکتر آرزو صفاریان صورت پذیرفته است که پیش روی شما است.

*بیماری پارکینسون چیست؟

  استادیار گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران دانشکده علوم توانبخشی در تعریف پارکینسون گفت: بیماری پارکینسون یک بیماری پیشرونده با منشای عصبی در نتیجه کاهش دوپامین در مسیرهای زیرقشری است و منجر به بروز علائم قابل مشاهده می‌شود. بیماری پارکینسون دومین بیماری پیشرونده عصبی، پس از دمانس ( زوال عقل) است. با این حال، مطالعات وجود انواع اختلالات گفتار و زبان، اختلال بلع و شناخت را در این بیماران گزارش کرده‌اند.

*علت این بیماری و نسبت شیوع آن در بین جنس مرد و زن چگونه است؟

دکتر آرزو صفاریان در مورد علت پارکینسون چنین توضیح داد: علت بیماری پارکینسون شناخته شده نیست، با این حال، امروزه مولفه‌های ژنتیکی، محیطی و یا هر دو از محتمل‌ترین دلایل ابتلا به آن مطرح می‌شوند. شیوع بیماری پارکینسون در کشورهای صنعتی در حدود 3درصد کل جمعیت و یک درصد جمعیت بالای 65 سال تخمین زده می‌شود. شیوع پارکینسون در مردان بیشتر از زنان است.

*عامل لرزش بیماری پارکینسون  و علائم این بیماری چیست؟

وی در ادامه به علائم این بیماری اشاره کرد وگفت: بیماران پارکینسون اولیه یا با منشاء ناشناخته معمولا یک سری علائم حرکتی مانند برادی‌کینزیا (کاهش دامنه و قدرت حرکات ارادی)، سفتی ماهیچه‌ها ، لرزش در حین استراحت و بی‌ثباتی وضعیت را نشان می‌دهند. علائم بیماری به تدریج با گذشت زمان بدتر می شود. لرزش یکی از مشخصات حرکتی این بیماری است که با فرکانس 6-4 بار در هر ثانیه در زمان استراحت رخ می‌دهد که به آن "لرزش پارکینسون" نیز گفته می‌شود. در بیماران مبتلا به پارکینسون، ناهنجاری‌های حسی از قبیل اختلال در بویایی، ضعف و درد شایع است ولی اغلب به عنوان علایم پارکینسون شناسایی نمی‌شوند.

*چه اندازه اختلالات گفتار و زبان در بیماران پارکینسون بر زندگی آنها تاثیر دارد؟

صفاریان در مورد اختلالات گفتاری در بیماران پارکینسون توضیح داد: بیماری پارکینسون به صورت مرسوم به عنوان یک اختلال حرکتی مطرح می‌شود، بسیاری از بیماران مبتلا به پارکینسون در کنار نشانه‌های حرکتی، نقایص غیرحرکتی مانند تغییرات خلق و رفتار، آسیب در زبان و شناخت، و بلع و آسیب گفتاری را نشان می‌دهند. اختلالات گفتار وصدا در این بیماران به صورت کاهش بلندی صدا، زیروبمی یکنواخت (گفتار بیمار به لحاظ آهنگ یکنواخت می‌شود)، کیفیت صدا نفس‌آلود و تولید غیردقیق و مبهم است که منجر به کاهش قابلیت فهم گفتار بیماران می‌شود و در نتیجه آن ارتباط بیماران به لحاظ کلامی دچار خدشه شده که می‌تواند منجر به گوشه‌گیری بیمار، انزوا و دوری از اجتماع شود

*چه روش های درمانی برای پارکینسون وجود دارد؟

وی در مورد روش های درمانی این بیماری نیز چنین گفت: درمان قطعی وجود ندارد، درمان‌های موجود سرعت پیشرفت بیماری را کُند می‌کنند. مانند دارو درمانی، روش‌های جراحی و تحریک عمقی مغز (DBS) ، رژیم غذایی ، گفتار درمانی و کار درمانی را می توان اشاره کرد. در درمان های دارویی، لودوپا  (Levodopa(LD)) "درمان استاندارد طلایی" است که دسترسی به دوپامین در مغز را افزایش می‌دهد. طی چند سال اول بیماری، لودوپا (LD)، نقایص حرکتی را در اکثر بیماران البته نه همه آنها، به سطح هنجار نزدیک می‌کند. متاسفانه این تاثیر، صرفا برای مدت زمان و سال‌های محدودی امکان‌پذیر است.

*صوت درمانی لی سیلورمن (LSVT) چیست؟ در بیماران مبتلا به اختلالات گفتار درمان در پارکینسون به چه است؟

صفاریان در ارتباط با صوت درمانی توضیح داد: این روش موثرترین درمان رفتاری برای مشکلات گفتاری و صوت در بیماران مبتلا به پارکینسون است. درمان LSVT نخستین بار در دهه 80 از طرف Ramig و همکاران مطرح شد. روش درمانی LSVT  نه تنها روی بلندی و ویژگی‌های صوتی تاثیر می‌گذارد، بلکه روی تولید و قابلیت فهم گفتار بیماران نیز موثر است. یافته‌های اولیه همچنین نشان دادند که این روش ممکن است روی بهبود عملکرد بلع بیماران، تظاهرات چهره‌ای و .... موثر باشد. طبق مطالعات اثر درمان تا 24 ماه باقی می‌ماند.

*این روش چه مزایایی دارد و چقدر موفق بوده است؟

وی در ادامه گفت" بیماری پارکینسون منجر به انواع اختلالات گفتار و زبان، اختلال بلع و شناخت می شود با توجه به تاثیرگذاری صوت درمانی ( LSVT) بر اختلالات گفتار و صدای بیماران مبتلا به پارکینسون و اثر بخشی آن به مدت حدود 24 ماه با توجه به پیشرونده بودن بیماری، و نبود استفاده تخصصی از این روش در ایران، تصمیم برآن گرفته شد که از این درمان در بیماران مبتلا به پارکینسون در ایران استفاده شود، که من در سال 1394 گواهی انجام این درمان را پس از گذراندن دوره و قبولی در آزمون آن، دریافت کردم و شروع به استفاده از این روش درمانی برای درمان اختلالات گفتار و صدا در بیماران مبتلا به پارکینسون در دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران کردم.

در حال حاضر گفتاردرمانی دانشکده توانبخشی، تنها دپارتمان گفتاردرمانی در ایران است که خدمات تخصصی در ارتباط با این درمان خاص را برای بیماران مبتلا به پارکینسون انجام می‌دهد که منجر به بهبود اختلالات گفتار و صدا در تعداد بیشماری از بیماران شده است.

*چرا درمان در حوزه اختلالات گفتار و صدای بیماران ضرورت دارد؟

صفاریان افزود: توانایی برقراری ارتباط در افراد، روی بهبود کیفیت زندگی اجتماعی و حتی اقتصادی (شغلی) فرد می‌تواند تاثیرات شگرفی بگذارد. گفتار قابل فهم و کیفیت صدای مناسب در برقراری و کارامد بودن ارتباط، تاثیر به سزایی دارد و در نتیجه آسیب آن در افراد مبتلا به پارکینسون، علاوه بر کیفیت زندگی فرد می تواند زندگی اجتماعی حتی اقتصادی و وضعیت شغلی فرد  را تحت‌الشعاع قرار دهد و ممکن است به تشدید علائم روانشناختی مانند افسردگی در این بیماران منجر شود، که این امر  هزینه‌های سنگینی را به اقتصاد خانواده و نظام سلامت وارد می‌کند، بنابراین با انجام درمان های گفتاری موثر و حتی در مراحل ابتدایی بیماری، می‌توان تاثیر شگرفی نه تنها بر ویژگی های گفتاری و صدای بیماران بلکه بر تعامل وی با اجتماع حتی اوضاع اقتصادی بیمار (حفظ شغل) گذاشت.

*آیا گفتاردرمانی روش‌ موثری برای بهبود اختلالات گفتار و صدا در بیماری پارکینسون است؟

وی در پایان خاطر نشان کرد: حدود 90-70 درصد افراد مبتلا به پارکینسون برخی از انواع اختلالات گفتاری را در طول دوره بیماری خود تجربه می‌کنند. روش‌های درمانی مختلفی از جمله روش های مختلف گفتاردرمانی، درمان‌های دارویی و درمان‌های جراحی برای بهبود اختلالات صدا و گفتار در بیماری پارکینسون مطرح شده است. با این حال، گفتاردرمانی از موثرترین روش‌ها برای بهبود اختلالات گفتار و صدا در بیماری پارکینسون است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز