title
کد خبر: 214266
00
سالمندان حتما به اندازه کافی پروتئین دریافت کنند

در کنار انجام فعالیت ورزشی منظم، مصرف کافی منابع پروتئین برای سالمندان اهمیت دارد زیرا به حفظ توده عضلانی کمک می‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز، پیشگیری از توده عضلانی از این جهت مهم است که مانع از ضعف و عدم‌توانایی سالمند در انجام عملکردهای فردی می‌شود.

در ادامه این مطلب به اهمیت دریافت به اندازه پروتیین برای گروه سالمندان پرداخته ایم که به شرح زیر است:

آسیب‌پذیری در صورت کمبود پروتئین

تغذیه شامل مقدار کافی پروتئین برای همه افراد ضروری است اما در مورد سالمندان از این جهت اهمیت دارد که به تقویت توده عضلانی کمک می‌کند زیرا بدن انسان برای تشکیل و ترمیم بافت عضلانی به پروتئین نیاز دارد. زمانی که مقدار موردنیاز پروتئین دریافت نشود، بدن از ذخایر پروتئین برای عملکردهای حیاتی خود استفاده می‌کند و طبیعی است که به‌تدریج بافت عضلانی تحلیل می‌رود. حدود سن 75 سالگی، 5 تا 10 درصد سالمندان دچار تحلیل عضلات می‌شوند که حالت ضعف و ناتوانی برای آنها ایجاد می‌کند. این نوع ضعف آسیب‌پذیری فرد را ایجاد می‌کند به‌طوری‌که خطر بستری در بیمارستان، ناتوانی و حتی فوت افزایش پیدا می کند. 

دریافت کافی پروتئین و پیشگیری از بیماری‌ها

دریافت ناکافی پروتئین به‌دلیل ایجاد ضعف، زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های مختلف خواهد بود. در واقع، پروتئین‌ها اجزای اصلی تشکیل‌دهنده آنتی‌کورها هستند که در عملکرد ایمنی بدن نقش اساسی دارند. حال آنکه به‌تدریج و با افزایش سن، بدن در مواجه با ویروس‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا خواهد بود که احتمال بیماری در صورت ضعف سیستم ایمنی بیشتر می‌شود. 

مقدار مورد نیاز پروتئین

به گفته متخصصان، مقدار نیاز روزانه سالمندان به پروتئین معادل 1 گرم در ازای هر کیلوگرم وزن است که نسبت به سنین جوانی و میانسالی کمی بیشتر است. البته به‌نظر می‌رسد که 25 درصد سالمندان مقدار کمتری پروتئین در برنامه غذایی خود دارند که علاوه بر اصلاح عادت های غذایی، گنجاندن منابع مختلف پروتئین و وعده‌های منظم غذا بهتر است با پزشک مشورت شود تا در صورت لزوم مکمل‌های غذایی نیز پیشنهاد شود.

پروتئین‌‌های حیوانی به‌دلیل اسیدهای آمینه ضروری برای سالمندان ارجحیت دارد و توصیه می‌شود گوشت قرمز، مرغ یا ماهی و تخم‌مرغ یک یا دو وعده در روز میل شود. در کنار پروتئین کافی، گنجاندن خوراکی‌های حاوی ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و املاح نیز برای حفظ سلامت در دوران سالمندی ضروری خواهد بود. 

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز