title
کد خبر: 213094
00
با این راهکارها از گرد و غبار هوای آلوده در امان بمانید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تشریح برخی نکات خودمراقبتی در روزهای پر گرد و غبار کرمانشاه پرداخت.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر ابراهیم شکیبا با اشاره به ورود موج جدید گردو غبار به جو استان، گفت: این موج تا شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت و دامنه آن عمدتا شهرهای غربی استان از جمله قصرشیرین،سرپلذهاب و گیلانغرب را درگیر می کند.

وی افزود: در این موج احتمال بالا رفتن میزان ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون در هوا وجود دارد، بنابراین افراد به منظور حفظ سلامت خود، باید برخی توصیه‌های بهداشتی و خودمراقبتی را تا پایان شرایط آلودگی هوا رعایت کرد.

شکیبا گفت: توصیه اول اینکه در شهرهای بحرانی تمام افراد به ویژه افراد حساس شامل سالمندان، مادران باردار، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی و تنفسی نباید از منزل خارج شوند.

وی افزود: همچنین در شهرهای با وضعیت هشدار، گروه های حساس تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کرده و سایر افراد نیز با استفاده از ماسک‌مناسب و در مواقع ضروری خارج شوند و حضور در فضای باز را به حداقل کاهش دهند.

وی تاکید کرد: ورزشکاران نیز نباید در زمان وقوع پدیده گردوغبار، در فضای باز ورزش کنند و کوهنوردان  هم باید از کوهنوردی در این شرایط اجتناب کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر خودداری از حضور در پارک ها و پیاده روی در شرایط آلودگی و گردوغبار تاکید و خاطرنشان کرد: مضرات و خطرات پیاده روی و حضور در پارک در شرایط آلودگی شدید هوا، بیش از منافع آن می باشد.

وی افزود:  تردد خودروهای شخصی نیز باید کاهش یافته و در صورت استفاده از خودرو ضمن استفاده ازماسک مناسب، شیشه ها بالا نگه داشته شود.

شکیبا گفت:  در مواقع ضروری برای خروج از منزل یا محل کار، افراد حتما باید از ماسک  مناسب استفاده کنند و ماسک مناسب در این شرایط با توجه به بیماری کرونا، ماسک N95یا ماسک FFP2 و یا FFP3 به همراه ماسک های سه لایه می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: کارکنانی مثل پلیس راهور که به واسطه شغلی بیشتر در معرض گرد و غبار قرار دارند، حتما باید از وسایل حفاظت فردی به ویژه  ماسک با ویژگی های فوق استفاده کنند.

شکیبا تاکید کرد: افراد در شرایط گردو غبار حتی الامکان مصرف سیگار و قلیان را قطع کرده و به جای آن مصرف شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه و مایعات را برای دفع سموم از بدن افزایش دهند.

شکیبا بر نظافت سطوح مختلف در منزل و محیط کار تاکید کرد و افزود: در شرایط فعلی مواد غذایی نباید به صورت روباز قرار گیرد و ظروف نیز باید به صورت پوشانده یا وارونه قرار گیرند.

وی از فروشندگان‌مواد غذایی فله ای خواست تا روی مواد غذایی را با پوشش مناسب بپوشانند و زدایش گردوخاک از روی بسته بندی مواد غذایی را نیز انجام دهند.

شکیبا گفت: افراد در صورت مواجهه با تنگی نفس و هر گونه ناراحتی قلبی- عروقی باید سریعا به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی یا بیمارستان مراجعه کنند.

وی بر خودداری از گردش در طبیعت در این روزها تاکید کرد و افزود: در هنگام رانندگی نیز در شرایط آلودگی ناشی از گردوغبار، با توجه به محدود شدن میدان دید، باید سرعت را کاهش داد تا منجر به حوادث رانندگی نشود.

شکیبا در پایان از تمام افراد خواست  از طریق صدا و سیمای مرکز استان، خبرگزاری ها و کانال دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، وضعیت آلودگی هوا را پیگیری کرده و تا برگشتن به شرایط عادی، توصیه های بهداشتی را رعایت نمایند.

منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز