title
کد خبر: 210182
00
اختصاصی/ ارتباط عجیب استفاده از ظروف پلاستیکی با کاهش وزن

تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از مواد موجود در ظروف و بسته بندی های پلاستیکی ممکن است اندازه و تعداد سلول‌های چربی را افزایش دهند.

سرویس ترجمه بهداشت نیوز، اگر تصمیم گرفته‌اید الگوهای غذایی سالم‌تری را به عنوان بخشی از تلاش برای کاهش وزن خود بکار بگیرید، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که باید به پلاستیکی که انواع غذاها در آن فروخته یا در آن نگهداری می‌شود توجه بیشتری داشته باشید. عدم توجه به این مساله می‌تواند تلاش شما را بی‌نتیجه کند.
مطالعه‌ای که در ۲۶ ژانویه در Environmental Science & Technology منتشر شد، نشان می‌دهد پلاستیک‌های موجود در محصولات روزمره مانند بسته‌بندی غذاهای منجمد، ظروف ماست، بطری‌های نوشیدنی و حتی اسفنج‌های آشپزخانه ممکن است بر افزایش وزن تأثیر بگذارد.
دکتر مارتین واگنر، یکی از نویسندگان این مطالعه و دانشیار دانشگاه علم و صنعت نروژ در این خصوص گفت: آزمایش‌های ما نشان می‌دهد که محصولات پلاستیکی معمولی حاوی ترکیبی از مواد هستند که می‌تواند عاملی مرتبط و دست کم گرفته شده در ایجاد اضافه وزن و چاقی باشد. چاقی در دو دهه گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است.
چاقی یک بحران بهداشتی فزاینده در سراسر جهان و بویژه در ایالات‌متحده است. از ۱۹۹۹-۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷-۲۰۱۸، شیوع چاقی در ایالات متحده از ۳۰.۵ درصد به ۴۲.۴ درصد افزایش یافته است. در همان زمان، شیوع چاقی شدید تقریباً دو برابر شده و از ۴ درصد به ۹ درصد رسید. چاقی ترکیبی از علل و عوامل فردی از جمله الگوهای غذایی، ژنتیک، فعالیت بدنی، عدم تحرک و مصرف دارو است.

ورود مواد شیمیایی موجود در پلاستیک به بدن
زمانی تصور می‌شد که بیشتر مواد شیمیایی پلاستیکی در پلاستیک باقی می‌مانند. اما در مقاله دیگری که دکتر واگنر به نویسندگی مشترک آن در اوت ۲۰۲۱ در Environmental Science Technology منتشر کرد، مشخص شد که محصولات پلاستیکی تعداد زیادی از مواد شیمیایی را را قادر می‌سازد وارد بدن شوند.
بیسفنول‌ها و فتالات‌ها مواد شیمیایی مختل کننده متابولیسم (MDC) هستند که اغلب در محصولات پلاستیکی استفاده و نشان داده شده که چاقی را در مدل‌های سلولی و حیوانی در آزمایشگاه افزایش می‌دهند. از آنجایی که این مواد شیمیایی بالقوه و نگران کننده، تنها کسری از تمام ترکیبات موجود در پلاستیک را نشان می‌دهد، محققان تصمیم گرفتند تا بیشتر بفهمند چه مواد شیمیایی دیگری ممکن است در محصولات روزمره حاوی پلاستیک یافت شود و چه تاثیر احتمالی بر مقدار چربی بدن داشته باشند.
پلاستیک‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند که تعداد و اندازه سلول‌های چربی موش را افزایش می‌دهند. این تجزیه و تحلیل شامل مواردی مانند ظروف ماست، کیسه های فریزر، بطری‌های آب پلاستیکی با قابلیت استفاده مجدد و بطری‌های شامپو بود که در مجموع ۳۴ محصول پلاستیکی مختلف را شامل می شد.
یک سوم از محصولات پلاستیکی بررسی شده در مطالعه جدید به رشد سلول‌های چربی در بررسی‌های آزمایشگاهی کمک می‌کنند. محققان دریافتند که مواد موجود در پلاستیک سلول‌های پیش‌ساز را دوباره برنامه‌ریزی می‌کنند تا تبدیل به سلول‌های چربی شوند و تکثیر شده و چربی بیشتری انباشته کنند.


منبع: EveryDayHeealth/ فوریه ۲۰۲۲


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز