title
کد خبر: 206567
00
اختصاصی/ نقش پررنگ مسافرت و تفریح برای سلامتی

اینکه بتوانیم در برخی ایام سال به مسافرت رفته یا مشغول تفریح و سرگرمی‌های متنوع شویم، برای سلامتی روحی و جسمی ما بسیار مفید است.

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، بدن ما طوری طراحی شده که در صورت احساس خطر، هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و اپی‌نفرین را آزاد کند. اما استرس و فشارهای زندگی روزمره نیز می‌تواند همین واکنش را ایجاد نماید. این وضعیت با گذشت زمان می‌تواند شما را بیشتر در معرض افسردگی، افزایش وزن، بد خوابی و سایر مشکلات سلامتی قرار دهد. دور شدن از زمان با مسافرت یا تفریح می تواند به بدن شما فرصتی دهد تا برخی از آسیب‌ها را ترمیم کند.
احساس شادی و سرخوشی
تفریح و مسافرت منجر به بروز شادی و احساس سرخوشی در شما می‌شود. این احتمال وجود دارد که خلق و خوی شما در طول تعطیلات بهتر از زندگی روزمره و معمول باشد. این احساس می تواند حتی در چند هفته برنامه‌ریزی قبل از رفتن نیز وجود داشته باشد. اما هنوز مشخص نیست که آیا این سرخوشی پس از سفر نیز به همین اندازه ادامه دارد یا خیر. به نظر می‌رسد که کلید خوشبختی دراین است که هر چند وقت یکبار، نه برای مدت زمان طولانی، از خانه و منطقه خود دور شوید.
تقویت قلب
گرفتن مرخصی و رفتن به مسافرت و تفریح تا حدودی می‌تواند شانس مرگ بر اثر بیماری عروق کرونر قلب را کاهش دهد. شواهد را می توان در تست‌های آزمایشگاهی نشان داده و اثبات کرد؛ از کاهش سطح قند خون گرفته تا افزایش کلسترول خوب خون(HDL).
خواب بهتر
کار روزانه می تواند ساعات شیرین خواب شما را خراب کند. کار بیش از حد ممکن است ساعاتی را که نیاز دارید در رختخواب استراحت کنید و بخوابید، از بین ببرد. یا تعهدات خانوادگی و استرس ممکن است شما را از «به خواب رفتن» یا در خواب ماندن» باز دارد. این وضعیت می تواند شما را خسته، گیج، بدخلق و حتی بیمار کند. زمان‌استراحت‌هایی نظیر مسافرت برای چرت‌زدن عالی هستند. و اگر از قبل برای سفر خود برنامه ریزی کرده باشید، هم قبل و هم بعد از تعطیلات بهتر می‌خوابید.
افزایش تمرکز
کار بی‌پایان با وقفه‌های بسیار کم می‌تواند مغز شما را مه‌آلود کند و در چنین شرایطی ممکن است تمرکز و به خاطر سپردن چیزها برایتان سخت شود. زمان دوری از هیاهوی زندگی معمول می‌تواند شما را از نظر ذهنی و جسمی شارژ کند، بنابراین با تمرکز و انرژی بیشتری برمی‌گردید. همچنین هم در محل کار و هم در خانه بازدهی بیشتری خواهید داشت.
کمتر بیمار می‌شوید
کار بیش از حد سخت و زیاد می‌تواند سیستم آدرنال بدن شما را به حالت بیش فعالی سوق دهد. این سیستم در این حالت هورمون‌هایی ترشح می‌کند که احتمالا ایمنی شما را تضعیف کند. بنابراین ممکن است احتمال بیشتری برای ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا و حتی شرایط جدی‌تری مانند سندرم روده تحریک‌پذیر داشته باشید. تعطیلات به شما این امکان را می‌دهد که کمی پای خود را از روی پدال گاز بردارید و به سیستم ایمنی خود اجازه دهید تا به عقب برگردد.
روابط زناشویی بهتر
در ایام تفریح و مسافرت می‌توانید زمان بیشتری را به همسر خود اختصاص دهید و با او باشید. بنابراین ترشح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول که می تواند میل جنسی را در مردان و زنان کاهش دهد کمتر می‌شود. زوج‌هایی که با هم سفر می‌کنند معتقدند نسبت به زوج‌های که با یکدیگر سفر نمی‌کنند، روابط شادتری داشته و راضی‌تر هستند. این پیوندهای قوی عاشقانه و سایر پیوندهای اجتماعی می‌تواند به بهبود شرایط جسمی و روحی زوجین کمک کند، به خصوص در سنین میانسالی و کهنسالی.
راه فرار خوب
گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات خود با تماشای تلویزیون به تنهایی یا معاشرت با اعضای خانواده که به شما استرس وارد می‌کنند، شما را شارژ نمی کند. برای برنامه‌ریزی دقیق سفر خود وقت بگذارید و مکان‌های اقامتی خود را از قبل رزرو کنید. مقصدی را انتخاب کنید که در آن احساس امنیت کرده و زمان زیادی برای معاشرت و ارتباط با عزیزانتان داشته باشید.

منبع: WebMD/ ۲۰۲


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز