title
کد خبر: 206523
00
اگر در مصرف قند زیاده روی کردید حتما این کارها را انجام دهید

متخصصان تغذیه بارها و بارها تاکید کرده‌اند که رعایت تعادل و تناسب در مصرف همه خوراکی‌ها باید به‌عنوان اصل اولیه در رژیم غذایی ما پذیرفته شود.

به گزارش بهداشت نیوز، گاهی اوقات پیش می‌آید که بعضی افراد در جشن‌ها و مهمانی‌ها نمی‌توانند از زیاده‌روی در مصرف بعضی از خوراکی‌ها مانند خوراکی‌های شیرین خودداری کنند. مشکل این است که وقتی بیش‌ازحد از خوراکی‌های قندی استفاده می‌‌کنید، بدن تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد. معده‌درد، احساس لرزش یا بی‌حالی پس از مصرف حجم بالایی از خوراکی‌های شیرین جزو رایج‌ترین علائمی هستند که در چنین شرایطی نمایان می‌شوند. 

بریرلی هورتون (متخصص تغذیه) می‌گوید: «وقتی در مصرف قندها زیاده‌روی می‌کنید، بدن نهایتا باید قندها را به گلوکز تبدیل کند که وارد جریان خون می‌شود. در واکنش به این روند، بدن از آزادسازی انسولین برای کنترل قند خون و کمک به سلول‌های بدن در پاکسازی قندها کمک می‌گیرد. اما قندهایی که پس از این روند همچنان باقی می‌مانند، در قالب چربی ذخیره می‌شوند». 

زیاده‌روی در مصرف قندها می‌تواند باعث نوسانات شدید در سطح قند خون شود و چرخه معیوبی را به‌وجود بیاورد که با احساس گرسنگی و هوس بیشتر برای مصرف ترکیبات قندی همراه است. اما اگر به هر دلیلی در مصرف قندها زیاده‌روی کردید، ترفندهای زیر می‌توانند به رفع این مشکل کمک کنند. 

1. کمی پروتئین و فیبر مصرف کنید 
با مصرف کمی از منابع پروتئینی و فیبری که هضم آهسته‌ای دارند به پایدارسازی قند خون کمک می‌کنید. اگر این کار را انجام ندهید، قند خون ناگهان کاهش پیدا می کند و شما دوباره احساس گرسنگی خواهید کرد. بهترین خوراکی‌های حاوی پروتئین و فیبر برای کنترل قند خون عبارتند از سیب و کره یکی از مغزها، یک عدد تخم‌مرغ آب‌پز و پسته، یا حمص و سبزیجات. 

2. یوگا را امتحان کنید 
80 درصد از کسانی که در مصرف خوراکی‌های شیرین زیاده‌روی می‌کنند، استرس و اضطراب زیادی دارند. محققان دانشگاه کالیفرنیا به این نتیجه رسیده‌اند، وقتی که در موقعیت‌های استرس‌زا از نوشیدنی‌های شیرین استفاده می‌کنید، واکنش‌های بدن نسبت به استرس هم ضعیف‌تر می‌شود. بنابراین، اگر بتوانید استرس و اضطراب را با کمک یوگا یا راهکارهای دیگر کنترل کنید،‌ هوس استفاده از خوراکی‌های شیرین را هم کاهش می‌دهید. 

3. وعده غذایی بعدی تان را کاملا سالم و استاندارد مصرف کنید 
زیاده‌روی در خوردن شیرینی‌ها باعث می‌شود که ذائقه شما برای مصرف وعده‌های غذایی اصلی از چارچوب‌ سالم و طبیعی خارج می‌شود. پس اگر در مصرف شیرینی‌ها زیاده‌روی کردید، حتما وعده غذایی بعدی را کاملا سالم و استاندارد مصرف کنید. طبیعتا در این مرحله نباید از غذاهای بیرون‌بر یا فست‌فودی استفاده کنید و راهی جز مصرف غذاهای خانگی و سالم ندارید. 

4. خوراکی‌های پروبیوتیک بخورید 
مطالعه اخیر دانشگاه ایالتی اورگان نشان داده است که باکتری‌های مضر موجود در روده‌ها از قندها تغذیه می‌کنند و عملکرد شناختی را ضعیف می‌کنند. پس اگر دفعه بعدی در مصرف خوراکی‌های شیرین زیاده‌روی کردید، حتما از پنیرها یا ماست‌های پروبیوتیک استفاده کنید تا بتوانید تعادل مناسب را به میکروبیوم روده بازگردانید. 

منبع: salamat


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز