title
کد خبر: 201996
00
 این  مواد غذایی را با هم بخورید

اگر به موضوعات تغذیه‌ای در سایت‌ها و نشریات مختلف توجه کنید، بیشتر با مطالبی مواجه می‌شوید که درباره فواید هر کدام از مواد غذایی به‌صورت مستقل صحبت می‌کنند. اما کمتر به مطالبی برمی‌خورید که درباره ارتقای فواید مواد غذایی مختلف به‌واسطه ترکیب شدن آنها صحبت کند.

به گزارش بهداشت نیوز، بعضی از مواد غذایی پس از مصرف همزمان (مانند لوبیا و پنیر) برای جذب شدن در بدن با همدیگر مبارزه می‌کنند، اما بعضی از مواد غذایی در کنار همدیگر به اثربخشی ارتقادهنده و تقویت‌کننده می‌رسند و درنتیجه کیفیت بهتری به جذب مواد مغذی همدیگر می‌دهند. 

1. کلم بروکلی و خردل 

بروکلی خام یکی از منابع خوب برای دریافت نوعی ماده ضدسرطان قوی به‌نام سولفورافان است. اما پختن بروکلی، آنزیم میروزیناز را در این کلم نابود می‌کند، درحالی که سولفورافان از طریق همین آنزیم در دسترس بدن قرار می‌گیرد. برای رفع این مشکل باید بروکلی پخته را همراه با خردل مصرف کنید. خردل سرشار از آنزیم میروزیناز است و درنتیجه به جذب بهتر سولفورافان در بروکلی پخته کمک می‌کند. 

2. قهوه و قند 

مطالعه‌ای که Human Psychopharmacology: Clinical and Experimental در سال 2010 منتشر کرد، نشان می‌دهد که مصرف قهوه همراه با مقدار کمی قند می‌تواند بهره‌وری ذهن شما را بیشتر کند. درواقع مصرف این دو ماده غذایی با همدیگر، بخش‌هایی از مغز را فعال‌تر می‌کند که با تمرکز حواس مرتبط هستند. البته محدوده قند مجاز روزانه برای مردان سالم 9 قاشق چای‌خوری در روز و برای زنان سالم 6 قاشق چای‌خوری در روز است. شما می‌توانید از عسل به‌جای قند یا شکر استفاده کنید. 

3. ماهی‌های چرب و زردچوبه

کورکومین موجود در زردچوبه و DHA (نوعی از امگا-3) موجود در ماهی‌های چرب همراه با یکدیگر از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند و درنتیجه از شما در برابر سرطان‌های مختلف محافظت می‌کنند. طبق گزارش BMC Cancer در سال 2011، ترکیب این دو ماده غذایی می‌تواند سرعت رشد تومورهای سرطانی و نوع خاصی از سلول‌های سرطان پستان را کاهش دهد. محققان می‌گویند که DHA به‌ سلول‌های بدن کمک می‌کند تا استفاده بهینه‌تری از کورکومین داشته باشند. بنابراین، پیشنهاد ما این است که ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا و سالمون را حتما همراه با زردچوبه یا ادویه کاری مصرف کنید. 

4. لوبیا و تمشک 

شاید ترکیب لوبیا و تمشک در نگاه اول برای شما جذاب نباشد، اما واقعیت‌های علمی نشان می‌دهند که مصرف لوبیا همراه با تمشک واقعا می‌تواند قدرت‌های آنتی‌اکسیدانی این دو ماده غذایی را 45 درصد افزایش دهد. براساس مطالعه مهمی که در Journal of Agricultural and Food Chemistry منتشر شده، این اثربخشی متقابل 45 درصدی در میان 55 نوع ترکیب مختلف بین میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات بی‌نظیر است. شما می‌توانید از لوبیا و تمشک در سالادهای سبزیجات استفاده کنید تا طعم خوبی در کنار همدیگر داشته باشند. 

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز