title
کد خبر: 200012
00
تاثیرداروی مولنوپیراویر در کاهش مرگ کرونایی‌ها چقدر است؟

پس از گذشت حدود دو سال از از شروع کرونا، هنوز اطلاعات محدودی در مورد ایمنی و اثربخشی داروها در بهبود علائم کرونا وجود دارد. در برخی موارد نیز اطلاعات ضد و نقیضی هم دیده می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، هر روز داروهای جدیدی تولید می شود و همه جهان در تلاشند که دارویی موثر برای مبارزه با این بیماری ویروسی پیدا کنند. یکی از جدیدترین داروهای کرونا که این روزها اسمش شنیده می شود، مولنوپیراویر است.

اگرچه اطلاعات محدودی در خصوص ایمنی و اثربخشی این دارو داریم، امابه نظر می رسد که این دارو منجر به کوتاه شدن طول دوره درمان در برخی از بیماران شده است. در نتیجه اگر می خواهید به طور دقیق بدانید که ملنوپیراویر چیست و واقعا برای درمان کرونا موثر است، این مطلب را تا انتها بخوانید.

لازم است در همین ابتدا بدانید که مصرف خودسرانه هر دارویی می تواند به ضرر شما باشد. برای مصرف هر دارویی باید با دکتر داخلی مشورت کنید. 

داروی مولنوپیراویر چیست؟

قرص مولنوپیراویر ، دارویی ضد ویروس که در حال حاضر در مرحله 2/3 آزمایشات بالینی برای درمان COVID-19 قرار دارد. این دارو برای مهار تکثیر ویروس با مکانیسم موسوم به “جهش زایی کشنده” پیشنهاد شده است.

نقش  داروی مولنوپیراویر

داروی مولنوپیراویر یک داروی ضد ویروس است. این دارو از طریق ایجاد خطا در ژنوم ویروسی از انتشار ویروس از طریق جهش زایی کشنده جلوگیری می کند. اساس بیوشیمیایی و ساختاری نحوه ایجاد مولنوپیراویر جهش زایی کشنده تا حد زیادی ناشناخته مانده است. اخیراً، گوته و همکارانش نتایج بیوشیمیایی مربوط به بررسی فعالیت ضد ویروسی مولنوپیراویر را گزارش کرده اند. در این مطالعه یک مدل قانع کننده برای توضیح الگوهای جهش زایی ویروس کرونا در معرض مولنوپیراویر در کشت سلولی ارائه کردند. کرامر و همکارانش هم داده های بیوشیمیایی و ساختاری این دارو را ارائه دادند. علاوه بر این، آنها نشان دادند چگونه مولنوپیراویر جهش های گذار را به ژنوم SARS-CoV-2 وارد می کند. این دو مطالعه با هم، دیدگاه های مکمل و جامعی از مکانیسم جهش زایی کشنده ارائه می دهند.

تاثیر مولنوپیراویر در کاهش مرگ افراد کرونایی

بر اساس داده هایی که کارشناسان از آن به عنوان یک پیشرفت احتمالی در نحوه مهار تکثیر ویروس یاد کردند، قرص ضد ویروسی تجربی که توسط شرکت مرک توسعه یافته است، می تواند شانس مرگ یا بستری شدن در افرادتحت درمانی را که بیشتر در معرض ابتلا به COVID-19 شدید هستند، نصف کند. در صورت دریافت مجوز، مولنوپیراویر که برای ایجاد خطا در کد ژنتیکی ویروس طراحی شده است، اولین داروی ضد ویروسی خوراکی برای COVID-19 خواهد بود. مرک و همکارش خاطر نشان کردند: قصد دارند در اسرع وقت از مجوز استفاده اضطراری ایالات متحده برای قرص استفاده کنند و برنامه های نظارتی را در سراسر جهان اعمال کنند. مرک گفته است: “این دارو باعث می شود نحوه مدیریت COVID-19 تغییر کند.”

آمش آدالجا، محقق ارشد در مرکز امنیت سلامت جانز هاپکینز گفته است: “یک داروی ضد ویروسی خوراکی که می تواند تا حدی بر خطر بستری شدن تأثیر بگذارد، بازی را تغییر می دهد.”

چرا مولنوپیراویر در درمان کرونا مهم و تاثیرگذار است؟

شرکت مرک جمعه گذشته اعلام کرد که داروی مولنوپیراویر در طول آزمایشات خود نشان داده است که خطر بستری شدن یا مرگ در بیماران مبتلا به COVID-19 خفیف تا متوسط ​​را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد. همچنین مطالعات نشان داده شده است که مولنوپیراویر در برابر شایع ترین انواع ویروس COVID-19، از جمله نوع بسیار عفونی دلتا تاثیرگذار است.

مولنوپیراویر بر روی چه بیماری هایی پاسخ می دهد؟

مولنوپیراویر، یک فرم تحقیقی است که به صورت خوراکی از آنالوگ ریبونوکلئوزیدی قوی تجویز می شود. همچنین این دارو، از تکثیر SARS-CoV-2 عامل بیماری COVID-19 جلوگیری می کند. مولنوپیراویر در چندین مدل بالینی SARS-CoV-2، از جمله برای پیشگیری، درمان و جلوگیری از انتقال، موثر است. علاوه بر این؛ داده ها نشان داده است که مولنوپیراویر در برابر رایج ترین انواع SARS-CoV-2 فعال است.

آیا مولنوپیراویر بهترین عملکرد در بهبود کرونای افراد دارد؟

یکی از مهمترین مشکلات در برخورد با بیماران کرونایی، عدم وجود داروی ضد ویروسی خاصی بوده است. متاسفانه استفاده از داروی فاویپیراویر در موج دلتا رضایت بخش نبوده است. امیدواریم که ملنوپیراویر به همراه واکسیناسیون، اثربخشی زیادی داشته باشند. با کمک این دارو، افراد به زندگی عادی بازگردند.

آیا مولنوپیراویر جایگزینی برای واکسن خواهد بود؟

خیر، حتی با رواج مولنوپیراویر، واکسن کرونا همچنان مهم ترین و موثرترین سپر دفاعی در برابر کرونا است. با این حال در میان افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می تواند به عنوان مکمل از قرص کرونا استفاده شود.

منبع: doctoreto


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز