تحقیقات اخیر روانشناسان حاکی از آن است که برخی از خوراکیها میتوانند بر روی خلق و خو تاثیر داشته باشند به طوری که مصرف مواد غذایی فرآوری شده هم خطر و هم احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش میدهند؛ البته در کنار عوامل دیگر. یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده به طور معمول با منبع کم درآمد و همچنین با بسیاری عوامل استرسزای دیگر در زندگی میتوانند به افسردگی منجر شوند.
به گزارش «بهداشت نیوز»
اما در سراسر جامعه، شیوع افسردگی طی چند دهه گذشته دقیقا همزمان با دور شدن رژیمهای غذایی ما از مواد غذایی تازه و کامل افزایش یافته است. افراد بسیاری در انتهای دیگر طیف اجتماعی اقتصادی نیز رژیم غذایی سالمی ندارند. اگر فردی پرمشغله هستید و به مصرف غذاهای حاضری و فوری عادت کردهاید چون مجبور به این کار هستید، این سطح استرس موجود نیز با افسردگی مرتبط است.
یادتان باشد همانند دیگر مشکلات سلامت، مانند بیماری دیابت و بیماری قلبی عروقی، سلامت روان نیز تقریبا تحت تاثیر رژیم غذایی قرار میگیرد.
آیا خوراکیها میتواند افسردگی را از بین ببرند؟!
تحقیقاتی که در دانشگاه کلمیا صورت گرفته نشان داده افرادی که به میزان زیاد فست فود مصرف میکنند با خطر افزایش یافته ۶۰ تا ۸۰ درصدی ابتلا به افسردگی مواجه هستند و افرادی که رژیم غذایی سالم مانند رژیم مدیترانهای را دنبال میکنند با خطر کاهش یافته ۴۰ تا ۵۰ درصدی ابتلا به افسردگی مواجه هستند.
محققین این دانشگاه توصیه میکنند:
* الگوهای غذایی سنتی مانند رژیم غذایی مدیترانهای، نروژی یا ژاپنی را دنبال کنید.
* مصرف میوهها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، مغزهای خوراکی و دانهها را افزایش دهید.
* مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع چند پیوندی امگا-۳ را به میزان زیاد در رژیم غذایی خود جای دهید.
* مواد غذایی ناسالم را کنار گذاشته و به جای آنها مصرف مواد مغذایی مغذی سالم و کامل را مد نظر قرار دهید.
* مصرف مواد غذایی فرآوری شده، فست فودها، شیرینیها و نانهای تجاری را محدود کنید
منبع: ویکی روان


نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.