title
کد خبر: 195916
00
مدیر غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه هشدار داد:
هشدار،  استفاده از نفازولین برای مقابله با کرونا عواقب جبران‌ناپذیری به همراه دارد

مدیرغذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه نسبت به عوارض جبران‌ناپذیر و خطرناک مصرف خودسرانه و بدون آگاهی داورها در مقابله با کرونا هشدار داد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر سیدجواد حسینی با اشاره به پخش شایعاتی بی‌اساس در فضای مجازی مبنی بر اثربخشی قطرۀ نفازولین جهت پیشگیری و درمان کرونا گفت: قطره‌ها و اسپری‌های بینی ضدگرفتگی یا احتقان (دکونژستانت) از جمله نفازولین، فنیل‌افرین و اکسی‌متازولین به صورت کوتاه‌مدت (حداکثر 3 روز) در رفع احتقان بینی ناشی از عفونت‌های تنفسی و یا آلرژی کاربرد دارند.

همچنین قطره‌های چشمی ضد احتقان (دکونژستانت) شامل نفازولین و فنیل افرین زینک در رفع احتقان و قرمزی چشم‌ها در آلرژی‌های چشمی کاربرد دارد، از قطرۀ چشمی فنیل افرین نیز برای تشخیص بیماری‌های چشم به عنوان گشاد کننده مردمک استفاده می‌شود و هیچ‌یک از این داروها نقشی در درمان یا پیشگیری کرونا ندارد و استفاده بدون تجویز پزشک عوارض شدیدی به همراه خواهد داشت.

دکتر حسینی با بیان این‌که این داروها هیچ گونه اثر ضد ویروسی ندارند و هیچ شواهد علمی مبنی بر مفید بودن قطره‌ها و یا اسپری‌های بینی ضد احتقان (دکونژستانت) در پیشگیری و یا درمان بیماری کووید-19 وجود ندارد، افزود: استفاده از این داروها می‌تواند منجر به افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب، گشاد شدن مردمک و حساسیت به نور، تشدید احتقان (مصرف بیش از 3 روز) و بی‌قراری شود.

به علاوه استفاده از این داروها در جمعیت‌های خاص از جمله خانم‌های باردار و شیرده، بیماران دچار مشکلات قلبی عروقی مانند پرفشاری خون، سابقه سکته قلبی (انفارکتوس میوکارد)، آنژین، گرفتگی عروق کرونر (آترواسکلروز)، مشکلات تیروئید (هایپرتیروئیدی)، بیماری‌های پروستات، افزایش فشار داخل چشم (گلوکوم) و افتادگی پلک (پتوز) باید تحت نظر پزشک باشد و در مواردی که خودسرانه استفاده شود می‌تواند برای بیماران مشکلات جدی را ایجاد نماید.

مدیر غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه از خوددرمانی و مصرف خودسرانه داروها به عنوان یک معضل جدی در همه‌گیری کرونا نام برد و اظهار داشت: مردم باید در مصرف داروها و درمان‌های تجویز شده برای کرونا به دنبال منابع معتبر باشند و اجازۀ انتشار مطالب فریبنده را ندهند چراکه گسترش این شایعات موجب گرفته شدن جان انسان‌ها خواهد شد. 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز