title
کد خبر: 88432
00
تولید کیسه های پلاستیکی نانویی با ویژگی تجزیه زیر 5 سال

یک شرکت فناور داخلی موفق به طراحی و تولید انواع کیسه های نانویی زیست تخریب پذیر با ویژگی زمان تجزیه زیر پنج سال شده است، محصولی که به گفته یک مسئول این شرکت، با مشکل عدم توجه سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین تامین مواد اولیه گران مواجه است.

به گزارش بهداشت نیوز: شرکت یاد شده که در یازدهمین نمایشگاه نانو فناوری حضور دارد، در تولید انواع کیسه های پلاستیکی با استفاده از فناوری نانو فعالیت می کند. کیسه هایی که نوع معمولی آن در حال حاضر روزانه و به میزان انبوه از سوی اصناف مختلف و خانوارها مورد استفاده قرار می گیرد.
محمدعلی ولیان مدیر بازرگانی این شرکت ضمن توضیح درباره انواع نایلون های نانویی این شرکت که از سوی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو مورد تایید قرار گرفته است، یکی از این محصولات را کیسه نایلونی نام برد که با کمک فناوری نانو با ضخامت کمتر و استحکام بیشتر تولید شده است.
وی با تاکید براین که این محصول دارای گواهی نانو مقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است افزود: یکی از خواص مورد نیاز در کیسه‌های پلاستیکی مقاومت آن‌ها در برابر پارگی است به طوری که بتوانند در برابر وزن اشیای موجود در آن‌ها مقاومت کرده و پاره نشوند.
ولیان با بیان اینکه مواد پلیمری مورد مصرف در تولید کیسه‌های نایلونی باعث آلودگی زیست محیطی در طبیعت می‌شوند، اظهار داشت: به همین خاطر استفاده هرچه کمتر این مواد مورد توجه قرار گرفته است و محصول جدید، با استفاده از فناوری نانو مواد با ضخامت کمتر و استحکام بیشتری تولید شده که توانایی حمل بار بیشتر دارد؛ با این رویکرد، میزان مصرف مواد پلیمری کاهش داشته و علاوه بر کاهش قیمت هر عدد پلاستیک، از میزان آلودگی وارد شده به محیط زیست نیز کاسته می شود.
ولیان یکی دیگر از تولیدات این شرکت فناور را کیسه پلاستیکی زیست تخریب پذیر و مقاوم نام برد و با اشاره به سازگار بودن این محصول با محیط زیست گفت: این کیسه پلاستیکی نانویی زیر پنج سال در محیط تجزیه می شود که این محصول نیز دارای گواهی نانو مقیاس ستاد نانو است.
وی گفت:کیسه های پلاستیکی به دلیل تجزیه نشدن در طبیعت باعث آلودگی زیست محیطی می‌‎شوند لذا در سایه تشویق انجمن‌های طرفدار محیط زیست و نهادهای دولتی، ایده تولید کیسه‌های پلاستیک سازگار با محیط زیست و تجزیه پذیر بسیار مورد توجه و اقبال اجتماعی قرار گرفته است. 
ولیان یکی دیگر از تولیدات این شرکت را کیسه زباله بیمارستانی آنتی باکتریال عنوان کرد و با بیان این که استفاده از این کیسه‌ها یک روش راحت، بهداشتی برای نگهداری زباله بوده و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: کیسه‌های پلاستیکی بسیار سبک هستند و به‌طور ویژه برای زباله‌های مرطوب از قبیل پسماند غذا مناسب بوده و همچنین برای بسته‌بندی زباله به‌منظور به حداقل رساندن بوی آن بسیار مناسب است. 
وی با بیان اینکه، پسماند غذا و دیگر مواد فاسد شدنی درون کیسه‌ زباله یک مکان مطلوب برای رشد باکتری‌ها هستند که باعث ایجاد آلودگی می‌شوند، گفت: در واقع نانوذرات آنتی‌باکتریال بکار رفته در تولید کیسه های زباله بیمارستانی از رشد میکروارگانیسم‌هایی که موجب فساد و ایجاد آلودگی می‌شوند جلوگیری می‌کنند.
ولیان گفت: نانوذرات اکسید روی فعالیت ضد باکتریایی بسیار قوی را در برابر باکتری‌های بیماری‌زا از قبیل E.Coli وS.aureus از خود نشان می‌دهند و اضافه کردن نانو ذراتی از این‌ دست به کیسه‌های زباله موجب ایجاد خواص آنتی‌باکتریال در کیسه‌های زباله خواهد شد.
 
**پتروشیمی مواد اولیه را به تولیدکنندگان داخل گران تر می دهد
اما این فعال تولید کیسه های نانویی یکی از مشکلات فعلی شرکت متبوع خود را گران بودن مواد اولیه پلی اتیلن مورد استفاده در تولید نایلون های پلاستیکی نانویی عنوان کرد.
ولیان افزود: مشکل ما مربوط به داخل ایران است چرا که شرکت های پتروشیمی مواد اولیه مورد نیاز ما را هر تن یک هزار و 150دلار به تولیدکننده خارجی مانند ترکیه می دهند درحالی که همین مواد را هر تن 1450 دلار به تولید کننده و صادرکننده داخلی عرضه می کنند که این رقابت ما با تولیدکننده خارجی با مشکل مواجه می کند.
ولیان در ادامه با بیان این که انواع کیسه های پلاستیک نانویی این شرکت از صفر تا صد با تکنولوژی نانو تولید می شود و با محیط زیست سازگار است، افزود: این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست برای فرهنگ سازی استفاده از این محصول در بین مردم همکاری نداشته است.
وی گفت: ما به سازمان محیط زیست و بسیاری از نهادهای داخلی اعلام کرده ایم که محصولات تولیدی خود را با قیمت مناسب و تخفیف ویژه به آنها عرضه می کنیم اما استقبال نکردند.
مدیر بازرگانی این شرکت فناور همچنین اظهار داشت: حدود 88 درصد محصولات تولیدی ما به کشورهای انگلیس، ترکیه، عراق، گرجستان، قزاقستان، روسیه، آذربایجان و ارمنستان صادر می شود.
یازدهمین نمایشگاه نانو از 21 تا 24 مهرماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران دایر است. 
 
منبع: ایرنا

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز