title
کد خبر: 87230
00
خطرمرگبار مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک

یک متخصص باکتری شناسی گفت: آنتی بیوتیک تحت هیچ شرایطی نباید بدون مجوز پزشک مصرف شود.

به گزارش بهداشت نیوز: عباس علی ایمانی فولادی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و استاد تمام دانشگاه و متخصص باکتری شناسی؛ اظهار کرد: مقاومت میکروبی یکی از مشکلات و معضلاتی که امروزه درباره بیماری عفونتی مطرح می شود.
 
وی ادامه داد: مقاومت میکروبی در اثر مسائلی مختلف رخ می‌دهد که بخشی از آن  به مسائل اجتماعی، اطلاعات پزشکان و بیماران باز می‌گردد، بطور مثال یکی از دلایل مقامت آنتی بیوتیکی استفاده بی رویه و بدون مجوز از آنتی بیوتیک است.
 
این متخصص باکتری شناسی  بیان کرد:  امروزه آنتی بیوتیک ها در هر خانه‌ای به چشم می خورند، اصولا افراد با یک تب، گلو درد و یا سرماخوردگی ساده که شاید ربطی به میکروب نداشته باشد، به سراغ  آنتی بیوتیک‌ها می‌روند. از این رو مصرف بی رویه این دسته از داروها به مرور بدن را نسبت به آن ها مقاوم می کند تا جایی که شخص در موارد بعدی ابتلا، دیگر با این داروها درمان نخواهد شد، همچنین اگر این میکروب‌ها به خارج از بدن منتقل شوند مقاومتشان به سایر میکروب‌ها به وسیله عناصر ژنتیکی که وجود دارد، بالا رفته و بی اثر خواهند بود.
 
دور مصرف خودسرانه دارو را خط بکشید
ایمانی ادامه داد: گاهی اوقات پزشک مجوز مصرف آنتی بیوتیک را صادر می‌کند اما افراد  یا در زمان مشخص آن را استفاده یا دوره درمان را کامل نمی‌کنند، یعنی در یک برهه از زمان دارو استفاده کرده و سپس آن را رها می‌کنند. متاسفانه در کشور ما آنتی بیوتیک به راحتی در اختیار فرد قرار می‌گیرد و بدون داشتن نسخه دارو را خریداری می‌کند در صورتی که در کشورهای دیگر این گونه نیست و این آنتی بیوتیک‌های خطرناک به راحتی در اختیار افراد قرار نمی‌گیرد.
 
وی افزود: مقاومت در برابر آنتی بیوتیک هزینه‌های زیادی دارد که ممکن است حتی از هزینه‌های درمان سرطان نیز بیشتر شود؛ از این رو مدیریت استفاده از آنتی بیوتیک بسیار مهم است. آنتی بیوتیک تحت هیچ شرایطی نباید بدون مجوز پزشک مصرف شود.
 
این متخصص باکتری شناسی یادآوری کرد: مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند کشنده باشد؛ یادمان نرود با شروع فصل پاییز و زمستان و شروع سرماخوردگی به هیچ وجه مصرف بی رویه آنتی بیوتیک نداشته باشیم، همچنین در صورت تجویز پزشک، دوره درمانی کامل داشته باشیم. به طور مثال  اگر 4 نوع آنتی بیوتیک تجویز شده است، نباید با مصرف 2 نوع از آن و کم شدن شدت بیماری، درمان را نصفه رها کنیم. باید دوره درمان را کامل کنیم.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز