title
کد خبر: 85000
00
ترکیه دارای بیشترین میزان مصرف آنتی‌بیوتیک در جهان

در حاشیه مراسم اخیر لانچ واکسن چهار ظرفیتی شرکت سانوفی پاستور در ایران با مِرال آکچای از مدیران منطقه‌ای این شرکت گفت‌وگویی انجام شدکه به شرح زیر است.

به گزارش بهداشت نیوز: در مراسم اخیر لانچ واکسن چهار ظرفیتی آنفلوآنزای شرکت سانوفی پاستور در ایران سمیناری ارائه‌ کردید. در این مورد توضیح دهید.
 
ویروس آنفلوآنزا در سال ۱۹۱۸ باعث یک اپیدمی گسترده شد درحالی‌که این ویروس کاملا ناشناخته بود. در سال ۱۹۳۳ این ویروس کشف و شناسایی شد و از آن زمان تاکنون همواره سعی در یافتن واکسن شده است اما یافتن و تولید واکسن مناسب برای آنفلوآنزا مانند یافتن سوزن در انبار کاه بوده است زیرا این ویروس ماهیتی بسیار متغیر و گریزان دارد. با این حال اولین واکسن در سال ۱۹۴۰ در کارولینای شمالی ساخته شد. همواره در ساخت واکسن به نوع A  آن توجه می‌شد و نوع B که به همان اندازه جدی است مورد غفلت قرار می‌گرفت. سرانجام در سال ۲۰۰۷ سازمان غذا و داروی آمریکا مطالعه و تحقیق برای تولید واکسن آنفولانزای نوع B را آغاز کرد و توسعه داد.
 
طی ۱۰ سال ۲۶ کشور از جمله ترکیه، اطلاعات و نتایج تحقیقات خود را در زمینه ویروس آنفلوآنزا و واکسن آن گردآوری کرده و به اشتراک گذاشتند. ترکیه البته تنها کشوری از خاورمیانه است که در این تحقیق حضور داشت.
 
درباره میزان شیوع آنفلوآنزا در ترکیه توضیح دهید.
 
درباره ترکیه باید بگویم در زمینه اینکه چه نوع ویروسی و چه زمانی از سال غالب است، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد و نمی‌توانم بطورکلی بگویم.
 
 بنابراین آیا پیش‌بینی شیوع و غالب بودن ویروس طی فصول خاصی از سال کاملا غیرقابل پیش‌بینی است؟
 
باید بگویم مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفته است و طبق نتایج تحقیقات در حال حاضر می‌توانم بگویم امکان‌پذیر نیست. به عنوان مثال در استرالیا یک مرکز درمانی سعی کرد اقدامات پیشگیرانه‌ای براساس نمودار ابتلا و شیوع انجام دهد اما نمودارها روند قابل پیش‌بینی برای مهیا ساختن واکسن مربوط به نوع ویروس نشان ندادند. همانطور که گفتم این به دلیل ماهیت متغیر و غیرقابل پیش‌بینی ویروس آنفلوآنزا است. در هر صورت توصیه می‌شود تمام افراد واکسن را طبق پیک منطقه و کشور خود تزریق کنند. در افراد جوانتر به‌خصوص به دلیل عدم وجود آنتی‌بادی‌ها به میزان لازم بیشتر نیز توصیه می‌شود.
 
درباره واکسن چهار ظرفیتی کمی بیشتر توضیح دهید.
 
این واکسن روی سنین ۶ تا ۳۵ ماهگی که گروه هدف ما هست مورد آزمایش قرار گرفت. آزمایشات بالینی و کلینیکی فراوانی روی این واکسن صورت گرفته است. امنیت واکسن به هیچ عنوان مشکلی ندارد و مود تائید کمیته اروپایی نیز بوده است. نکته‌ای که قبل از هر چیز باید به آن تاکید کنم، این است که ترکیه بالاترین میزان استفاده از آنتی‌بیوتیک را در دنیا دارد و این مورد نگران‌کننده است. بنابراین باید بگویم اگر به‌خصوص به کودکان واکسن تزریق شود به میزان ۶۰ درصد از نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک کاسته می‌شود.
 
آیا دولت ترکیه در زمینه واکسن آنفلوآنزا برنامه‌ای داشته و سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام داده است؟
 
در ترکیه واکسن زدن برای تمامی گروه‌های سنی توصیه می‌شود. گروه‌های خاص مانند افراد مسن افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، افرادی که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، کودکان از ۶ ماهگی تا ۳ سالگی، خانم‌های باردار و افراد شاغل در سیستم بهداشت عمومی مانند پزشکان و پرستاران کسانی هستند که باید حتما واکسن را دریافت کنند. واکسیناسیون این افراد در ترکیه به صورت رایگان صورت می‌گیرد. در واقع لیست بلندی از این افراد در ترکیه وجود دارد.
 
اما مشکلی که در ترکیه و همینطور ایران و برخی دیگر از کشورها وجود دارد این است که علیرغم توصیه بسیار زیاد به تزریق واکسن، برنامه مشخصی از طرف سیستم بهداشت عمومی و یا دولت وجود ندارد و مردم در مورد اینکه آیا باید این هزینه را انجام داده و واکسن را چگونه دریافت کنند، اطلاع درستی ندارند.
 
به عنوان مثال در بریتانیا آنها یک برنامه واکسیناسیون دارند. مسئولان می‌دانند که نمی‌توانند همه افراد را واکسینه کنند بنابراین آنها یک گروه سنی را به عنوان گروه هدف موردنظر قرار می‌دهند و هر سال یک گروه سنی دیگر به آن می‌افزایند. به عنوان مثال آنها از گروه سنی ۶ ماهه تا ۳۵ ماه آغاز کرده و هر سال به این گروه می‌افزایند.
 
در حال حاضر آنها در حال بررسی و ارزیابی این برنامه هستند و متوجه اثرات بسیار مثبت برای نجات جان افراد توسط این برنامه شده‌اند زیرا ابتلای کمتر کودکان به بیماری موجب ابتلای کمتر بزرگسالان شده است. بنابراین با جلوگیری از ابتلای کودکان جلوی ابتلای بزرگسالان نیز گرفته شد.
 
اما در ترکیه تاکنون هیچ برنامه دولتی یا از طرف سیستم بهداشتی و پزشکی کشور و هیچگونه سرمایه‌گذاری در این زمینه نداشته‌ایم.
 
مواد به صورت فله وارد شده و بسته‌بندی می‌شود. مدت زمان زیادی است که این کار صورت می‌گیرد. اخیرا شرکت سانوفی پیشنهادی به وزارت بهداشت و سلامت ترکیه برای انتقال دانش فنی و تکنولوژی تولید داروها داده شده است و باید بگویم اگر من یک تصمیم‌گیرنده در دولت بودم حتما به این موضوع به صورت جدی می‌نگریستم اما در انتها باید گفت واکسن، واکسن است. مهم نیست چه شرکتی آن‌را تولید می‌کند. در این مورد نباید فقط به منافع مادی حاصل از تولید داخلی واکسن اندیشید. موضوع مهمتر توصیه و اجرای برنامه واکسیناسیون است. درست است که ایده‌آل‌ترین شکل قضیه تولید داخلی داروها در هر کشوری است اما به نظر من همین قدم‌های کوچک از بسته‌بندی مواد به صورت بالک تا وارد کردن تکنولوژی و دانش فنی نیز می‌تواند به رسیدن به شکل ایده‌آل کمک کند.
 
در انتها آیا به نظر شما با توجه به سقوط قابل توجه ارزش لیر در مقابل دلار که اخیرا ترکیه با آن مواجه شد، سیستم بهداشت عمومی و تولید داروها در ترکیه تحت تاثیر قرار می‌گیرد؟
 
من یک کارشناس اقتصادی نیستم که نظر دقیق و درستی در این مورد بدهم اما مسلما واردات مواد اولیه و عرضه داروها را دچار مشکل می‌کند. در نهایت باید دید تصمیم سیاست‌گذاران در این موضوع چه خواهد بود تا سیستم بهداشت عمومی و مهمتر از همه سلامت مردم تحت تاثیر قرار نگیرد.
 
منبع: فانا

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز