title
کد خبر: 73045
00
آیا با پیچیدن پلاستیک دور شکم، لاغر می شویم؟

احتمالاً همه شما در فضای مجازی دیده‌اید که کسی با پیچیدن پلاستیک دور شکم به میزان زیادی چربی سوزانده است! معمولاً افرادی‌که این کار را می‌کنند بعد از مالیدن کرم یا لوسیون‌های خاصی، دور شکم خود را با پلاستیک می‌پیچند تا چربی‌سوزی داشته باشند؛ اما چرا پیچیدن پلاستیک دور شکم طرفداران زیادی دارد؟

به گزارش بهداشت نیوز: امروزه کاهش وزن، تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی افراد بی‌تحرک شده و همین تقاضا باعث تولید محصولات و وسایل جدیدی برای کاهش وزن سریع و چربی‌سوزیِ بیشتر شده است؛ که یکی از این شیوه‌های جدید و البته عجیب، پیچاندن پلاستیک دور بدن است! بسیاری از مراکز لاغری این شیوه را به عنوان راهکار دائمی برای کاهش وزن معرفی کرده و بعد از آغشته‌کردنِ پلاستیک بـه عصاره‌های گیاهی، آن را پیش از شروع ورزش، به دور قسمتی که چربیِ اضافه دارد، می‌پیچند.

طبق ادعای این مراکز لاغری، با پیچیدن پلاستیک دور شکم بدنِ فرد شروع به عرق ریختن می‌کند و در نتیجه با سم‌زدایی، کاهش وزن خواهد داشت. در ادامه این مقاله از فیتامین می‌خواهیم ببینیم که آیا با پیچیدن پلاستیک به دور شکم در هنگام ورزش، چربی‌سوزی افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر و همچنین عوارض این کار را مورد بررسی قرار دهیم.

عرق‌کردن فرآیندی است که بدن به وسیله آن از بروز گرمازدگی جلوگیری می‌کند؛ مثلاً زمانی‌که ورزش می‌کنید دمای بدنتان بالا رفته و غدد ترشح عرق زیر پوستتان شروع به فعالیت می‌کند، که در نتیجه احساس کاهش دما و خنک‌شدن خواهید کرد.

حال این سؤال پیش می‌آید که آیا عرق‌کردن باعث لاغری و چربی‌سوزی می‌شود یا خیر؟ کارشناسان بارها در مطالعات علمی ورزشی به این نتیجه رسیدند که همیشه عرق‌کردن نشانه یک جلسه تمرینیِ چربی‌سوز و فوق‌العاده نیست؛ همچنین اینکه چقدر در حین ورزش عرق کرده‌اید، نشان‌دهنده کالری‌سوزی نخواهد بود. گواه این قضیه نیز این مسئله است که بسیاری افراد حتی بدون داشتن فعالیت بدنی خاصی، دائماً در حال عرق‌کردن هستند و بالعکس، بعضی افراد هم بعد از ۶۰ دقیقه ورزش‌کردن، هیچ تعریقی ندارند. به یاد داشته باشید که میزان عرق‌کردن بستگی به عوامل بسیاری مانند درجه حرارت، آمادگیِ بدنی و رطوبت محیط دارد؛ بنابراین میزان تعریق، نشان‌دهنده کالری‌سوزی و لاغری شما نیست.


خطرات تعریق بیش‌ازحد

تعریق بیش‌ازحد باعث می‌شود تا آب زیادی از دسـت بدهید، ماندن عرق برروی سطح پوست می‌تواند دمای بدن را تا حدی بالا ببرد که برای بدنتان خطرناک باشد. با تعریق بیش ازحد، ترکیب شیمیایی خون تغییر می‌کند و با کاهش حجم خون، اکسیژن کمتری به سلول‌ها خواهد رسید. کاهش حجم مایعات در بدن، باعث ضعف و سرگیجه و در نهایت منجر بـه کما و یا حتی مرگ فرد خواهد شد.

خطرات پیچیدن پلاستیک به دور شکم، فقط محدود به عرق‌کردن نمی‌شود. معمولاً برای این کار، از سلفون‌های چسبنده استفاده می‌شود که جنسشان از پلی ونیل کلراید(PVC) است، همین پلاستیک به ظاهر ساده یکی از خطرناک‌ترین محصولاتی است که در بسته‌بندی مواد خوراکی استفاده شده و بارها مرکز بهداشت سلامت جهانی نسبت به عواقب استفاده از این سلفون‌ها هشدار داده است.

استفاده از این پلاستیک‌های PVC اثرات مخربی بر روی کبد، کلیه و طحال خواهد داشت. بعضی از این پلاستیک‌ها را داخل مواد معدنی خوابانده و سپس به دور شکم میپیچند که وجود آلومینیوم در این مواد معدنی، رابطه مستقیمی با آلزایمر دارد؛ علاوه‌بر این‌ها، احتمال وجود آلرژی را نیز باید در نظر گرفت. چربی‌سوزی با پلاستیک، آری یا نه؟ پیچیدن پلاستیک به دور بدن نه‌تنها موجب چربی‌سوزی نمی‌شود، بلکه فقط باعث کاهش آب بدن خواهد شد؛ بنابراین اگر کاهش وزن هم داشته‌اید، مطمئن باشید که این کاهش وزن در نتیجه چربی‌سوزی نبوده، بلکه حجم آب بدنتان کمتر شده است.

نکته پایانی

برای دستیابی به تناسب اندام، باید در کنار پیروی از یک رژیم غذاییِ اصولی، از یک برنامه ورزشی شخصی و متناسب با وضعیت بدنیِ خودتان نیز استفاده کنید، تا به نتیجه دلخواه خود برسید (سال نو، استایل نو). استفاده از پلاستیک نیز کار چندان هوشمندانه‌ای نیست و فقط به سلامتی‌تان آسیب خواهد رساند.


منبع: فیتامین


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز