title
کد خبر: 295534
00
این بیماری چاق و لاغر نمی‌شناسد،  همه را درگیر خود می‌کند

در افراد لاغر مبتلا به چربی خون به دلایل ژنتیکی و یا بیما‌ری‌های زمینه‌ای سیستم انتقال چربی دچار اختلال شده و در نتیجه چربی خون افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز دکتر مجید حسن فتحی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص اینکه افراد لاغر هم به چربی خون مبتلا می‌شوند، اذعان داشت: چربی خون به افزایش اسیدهای چرب در خون گفته می‌‌شود که به دو صورت تری‌گلیسرید و کلسترول بروز می‌کند و البته ممکن است این افزایش چربی خون بر اثر برخی بیماری‌ها مثل دیابت، کم‌کاری تیروئید و اختلالات کبدی دیده می‌شود. 
 
وی در ادامه گفت: افزایش کلسترول به نسبت تری گلیسرید به عنوان یک عامل بیماری زای جدی‌تری است چرا که در دیواره رگها نفوذ کرده و باعث تنگی عروق می‌شود. 
 
این متخصص با اشاره به اینکه در برخی افراد افزایش چربی خون به صورت ارثی پدید می آید، افزود: سیستم انتقال چربی به دلایل ژنتیکی و یا بیماریهای زمینه ای با اختلال مواجه می‌شود و در نتیجه چربی در خون افزایش پیدا می‌کند و فرقی نمی‌کند که فرد لاغر یا چاق باشد. 
 
وی در همین خصوص اظهار داشت: استعمال دخانیات، مصرف الکل،‌ مصرف انواع فرآورده ها از جمله سوسیس و کالباس، استرس و مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی می‌تواند افراد لاغر را هم مستعد کند. 
 
فتحی در پایان توصیه کرد: ورزش کردن، پرهیز از مصرف غذاهای چرب، مصرف غذاهای آب‌پز، کاهش وزن و مصرف سبزیجات نیز می‌تواند در درمان و کنترل افراد مبتلا به چربی خون بالا نقش بسزایی را داشته باشد. 
منبع: ایسنا

مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.