یک بررسی جدید نشان میدهد مکمل زردچوبه یا ترکیب فعال آن، کورکومین، میتواند شاخصهای کلیدی چاقی را در افراد مبتلا به پیشدیابت و دیابت نوع ۲ به طور قابل توجهی کاهش دهد.
به گزارش بهداشت نیوز، این بررسی سیستماتیک و متا آنالیز (فراتحلیل) بوسیله گروهی از پژوهشگران دانشگاههای علوم پزشکی تهران با همکاری سایر پژوهشگران داخلی نشان میدهد چگونه مکمل زردچوبه/کورکومین منجر به کاهش قابل توجه وزن بدن، دور کمر، درصد توده چربی و دور باسن در بیماران دیابت نوع دوم و پیشدیابت میشود.
مشکل جهانی دیابت
دیابت نوع ۲ یک بیماری همهگیر جهانی است که بیش از نیم میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار میدهد و چاقی نقش محوری در پیشرفت آن دارد. با توجه به پیشبینیهایی که تخمین میزنند شمار افراد دیابتی تا سال ۲۰۴۵ نزدیک به ۸۰۰ میلیون مورد برسد، نیاز به مداخلات مقرونبهصرفه و بدون عوارض جانبی هرگز تا این حد احساس نشده است.
درمانهای معمول دیابت اغلب با اشکالاتی مانند هزینههای بالا و مشکلات مربوط به پذیرفتن بیماران همراه هستند و همین امر دانشمندان را بر آن داشته است تا جایگزینهایی مانند کورکومین، ماده فعال به دست آمده از ادویه گیاه زردچوبه (Curcuma longa) دارای خواص شناختهشده ضد التهابی و ضد چاقی، را برای این منظور بررسی کنند.
روش انجام تحقیق و یافتههای آن
این پژوهشگران با جستجوی پایگاههای داههای اصلی ۳۰ کارآزمایی بالینی تصادفی کنترلشده را شامل بیماران مبتلا به پیشدیابت و دیابت نوع ۲ را وارد تجزیه و تحلیل خود کردند.
در میان شرکتکنندگان مبتلا به دیابت نوع ۲ مصرف مکملهای زردچوبه/کورکومین با کاهش وزن بدن به طور متوسط ۱.۹ کیلوگرم، کاهش دور کمر در حد ۱.۹ سانتیمتر، کاهش توده چربی در حد ۲.۹ درصد و کاهش دور باسن در حد یک سانتیمتر همراهی داشت - که همگی از نظر آماری تغییرات قابل توجهی هستند.
با این حال، هیچ اثر قابل توجهی بر شاخص توده بدنی (BMI) یا نسبت دور کمر به باسن مشاهده نشد.
در میان بیماران دچار پیشدیابت پیشدیابت، کاهشهای این شاخصها حتی برجستهتر بودند: ۲.۵ کیلوگرم وزن بدن و ۲.۹ سانتیمتر دور کمر.
نتیجهگیری
با وجود این، نویسندگان پیشنهاد میکنند که زردچوبه/کورکومین میتواند به کنترل وزن در این جمعیتها کمک کند و به طور بالقوه یک مکمل ایمن برای درمانهای موجود ارائه دهد.
شواهد بالینی از مقدارهای کورکومین تا ۸ گرم در روز به عنوان مقادیر ایمن پشتیبانی میکند، اگرچه این پژوهشگران خواستار تحقیقات بیشتر در مورد مقدار یا دوز بهینه و اثرات طولانی مدت آن هستند.
این پژوهشگران میگویند این اولین باری نیست که زردچوبه به دلیل فواید سلامتی مورد توجه قرار گرفته است - استفاده از آن در طب سنتی قرنها قدمت دارد - اما این بررسی شواهد قوی و تجمیعی را به طور خاص برای چاقی مرتبط با دیابت به دست میدهد.
آنها نتیجهگیری میکنند که با توجه بار سنگین بهداشتی دیابت و افزایش شدید هزینههای مستقیم و غیرمستقیم ناشی از آن، استفاده از چنین مکملهای طبیعی در مبتلایان به این بیماری میتوانند یک استراتژی مقرون به صرفه باشد.


نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.