title
کد خبر: 240292
00
نخستین کلینیک مجازی  پزشکی در این دانشگاه علوم پزشکی راه اندازی شد/ مزایای ویزیت مجازی

نخستین کلینیک مجازی دانشگاهی کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شد. این کلینیک، مزایای بسیاری از جمله پوشش طیف وسیع بیماران در گروه های مختلف سالمندان، بانوان باردار، بیماران واگیر و... که امکان مراجعه حضوری ندارند، همچنین افزایش کیفیت خدمات، کاهش هزینه ها، حذف رفت و آمدهای غیرضرور، دسترسی آسان و عادلانه به خدمات سلامت، جذب بیماران خارجی و... را دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، در آئین رونمایی 8 خرداد 1402، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه، توسعه  نظام های مدیریتی عصر حاضر را وابسته به پیشرفت حوزه فناوری اطلاعات دانست و گفت: هرچه در این زمینه بیشتر سرمایه گذاری کنیم و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری را ارتقا دهیم؛ در عرصه مدیریت موفق تر خواهیم بود.
دکتر قناعتی توسعه  فناوری اطلاعات را از مهمترین اهداف دانشگاه برشمرد و گفت: به همت دکتر رضایی و همکارانشان در مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه، تاکنون کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته و  یکسان سازی نرم افزارهای بیمارستانی نمونه ای از اقدامات انجام شده در این عرصه است.
رئیس دانشگاه با بیان اینکه سرمایه گذاری و هزینه کرد در حوزه فناوری اطلاعات، سرمایه گذاری بزرگی است که نتایج درخشانی به همراه دارد گفت: آینده جهان به سمت هوش مصنوعی و آموزش مجازی (e-learning) خواهد بود و در این زمینه سرمایه گذاری های هنگفتی صورت می گیرد. هوش مصنوعی در آینده نگاری نظام سلامت نیز جایگاه ویژه ای خواهد داشت و تغییرات بسیاری در رشته ها و  تشخیص و درمان بیماری ها به وجود خواهد آمد. درحال حاضر در مرکز تصویر برداری دانشگاه 3-4 برنامه در زمینه هوش مصنوعی درحال اجراست  و دقت ماموگرافی با هوش مصنوعی بسیار قابل توجه است.
دکتر قناعتی راه اندازی کلینیک مجازی در دانشگاه را از جمله اقدامات مهم نظام سلامت دانست و گفت: راه اندازی این کلینیک مزایای بسیاری دارد.  با این اقدام دسترسی عادلانه بیماران به خدمات سلامت فراهم می شود. بیمار بدون نیاز به سفر در شهر می تواند با پزشک تبادل اطلاعات کند و این اطلاعات به صورت الکترونیکی ثبت می شود و از آن می توان در برنامه ریزی های کلان مدیریتی و پروژه های تحقیقاتی استفاده و سرمایه گذاری ها را هدفمند کرد.
رئیس دانشگاه کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت درمان و بهره وری را از ویژگی های کلنیک مجازی برشمرد و گفت: درحال حاضر بیماران با چندین عکس رادیولوژی و آزمایش برای ویزیت به پزشک مراجعه می کنند و این از هم گسیختگی اطلاعات در کیفیت درمان نیز تاثیرگذار است درحالی که باوجود کلینیک مجازی انسجام اطلاعاتی خواهیم داشت و پزشک با اشراف کامل به وضعیت بیمار، درمان باکیفیت تری را تجویز می کند و اینگونه بهره وری ارتقا می یابد.
دکتر قناعتی بر فرهنگسازی بهره مندی از خدمات کلینیک مجازی تاکید کرد و گفت: همانگونه که برای بستن کمربند ایمنی فرهنگ سازی صورت گرفت لازم است برای استفاده از خدمات کلینیک مجازی نیز فرهنگ سازی کنیم تا مردم و پزشکان با فواید آن آشنا شوند.
رئیس دانشگاه با تاکید بر استقبال دانشگاه از پیشرفت های روز جهان گفت: زمانی قدرت نظامی و اقتصادی، حدود و ثغور کشورها را تعیین می کرد اما امروزه علم، پیشران حکمرانی در جهان است و جوامعی پیشرفت می کنند که آینده نگری داشته باشند. مقام معظم رهبری نیز تاکید بسیاری در این زمینه دارند و ما هم در دانشگاه سعی کردیم در این عرصه پیشگام باشیم.
دکتر قناعتی با بیان اینکه سلامت مهمترین اولویت کشورهای پیشرفته است و برای اجرای هر برنامه ای پیوست سلامت دارند افزود: در زمینه فناوری اطلاعات و کلینیک مجازی نیز افق های آینده را ببینید و سعی کنید با نگاه جهانی آن را توسعه دهید.
ایجاد کلینیک مجازی در راستای پاسخ به نیاز جامعه
در ادامه دکتر سعید ناطقی معاون درمان دانشگاه، با اشاره به سرآمدی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حیطه های مختلف گفت: دانشگاه در بسیاری از حوزه پیشرفت بسیاری داشته اما در حوزه IT باوجود تلاش های بسیاری که صورت گرفته هنوز راه نپیموده بسیاری وجود دارد.
دکتر ناطقی با اشاره به تحولات حوزه IT در این دوره مدیریتی گفت: پیش از این برای تهیه یک لیست از تعداد پزشکان حاضر در بیمارسان، پروسه سخت و طولانی طی می شد و لیست تهیه شده از دقت لازم برخورد نبود اما از ابتدای این دوره با اصرار و تاکید دکتر قناعتی و پیگیری معاونت درمان و تلاش همکاران مدیریت IT دانشگاه، HIS بیمارستان ها یکسان و نواقص سیستم مشخص شد.
معاون درمان دانشگاه، گام دوم یکسان سازی نرم افزاهای بیمارستانی را  ایجاد پنل مدیریتی بیان کرد و گفت: این داشبورد به مدیران و روسای بیمارستان کمک می کند که مجموعه خود را به خوبی مدیریت کنند.
دکتر ناطقی راه اندازی کلینیک مجازی را یکی از چالش ها و ضروریات نظام سلامت دانست و افزود: کلینیک های مجازی متعددی راه اندازی شده که مدام در رسانه ها مطرح می شود، افراد پشت خطی که با بیماران در ارتباطند مشخص نیست در چه مرتبه علمی هستند  و چرا الگوی درست و مجوز داری در این زمینه ارایه نمی شود.
معاون درمان دانشگاه در تکمیل این بخش از سخنان خود افزود: به هرحال کلینیک مجازی نیاز جامعه است و همه امور درحال غیرحضوری شدن  و باتوجه به ترافیک و حوادث جاده ای ترجیح مردم بر پرهیز از ترددهای غیرضروری است. براین اساس لازم بود کسی این گره را بگشاید که به همت حوزه IT و معاونت درمان دانشگاه و شرکت دکتر مایکو به عنوان شرکت نوآور در عرصه IT این امر محقق شد.
دکتر ناطقی پزشکان را رکن اصلی تداوم فعالیت کلینیک مجازی دانست و گفت: با تمهیداتی که در نظر گرفته شده فعالیت همکاران در این کلینیک به صرفه خواهد بود و دریافتی آنان شامل کسورات معمول نمی شود و درآمد حاصل از ویزیت های مجازی به سرعت بین همکاران توزیع می شود.
10 درصد ویزیت های بیمارستان ها مجازی می شود
سپس دکتر علی گنجعلی خان مدیر تعالی بالینی و امور بیمارستان، عملکرد کلینیک مجازی را در این مدت تشریح کرد و گفت: از سال گذشته راه اندازی این کلینیک را آغاز و مسائل بسیاری از جمله محاسبه نرخ ویزیت آنلاین و نحوه همکاری پزشکان وایجاد زیرساخت های مورد نیاز را پشت سر گذاشتیم تا به این مرحله رسیدیم.
دکتر گنجعلی خان برنامه آینده این کلینیک را رسیدن به مرحله دوراپزشکی دانست و گفت: برای ایجاد زیرساخت آنلاین بسیاری از تخصص ها از جمله پاتولوژی، رادیولوژی و... و ویزیت های آنلاین IPD به منظور توسعه واحد گردشگری سلامت درحال برنامه ریزی هستیم.
بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر گنجعلی خان با اعلام 2 میلیون ویزیت سالانه در درمانگاه های دانشگاه گفت: در بسیاری از بیماری ها مانند دیابت و ام اس و... بیمار نیاز به ویزیت پزشک ندارد و فقظ لازم است داروهایش به صورت دوره ای تجویز شود در این موارد کلینیک مجازی می تواند بسیار مفید باشد. براین اساس  در نظر داریم تا پایان امسال 10 درصد ویزیت ها به صورت مجازی انجام شوند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز