title
کد خبر: 239067
00
 مهمترین اقدامات دانشگاه آزاد در اجرای قانون جوانی جمعیت

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، اقدامات این دانشگاه پیرو اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را تشریح کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، محمد قربانی گلشن‌آباد، با اشاره به اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی پیرو اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» گفت: دانشگاه آزاد اسلامی براساس قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مصوب مهرماه 1400 مجلس شورای اسلامی و نیز اهتمام موکدی که به جوانی جمعیت و حمایت از خانواده دارد  - بر مبنای اقتضائات و ملاحظات سازمانی و واحدهای دانشگاهی - ، نسبت به تدوین، ابلاغ و عملیاتی‌سازی بسته حمایتی و تکمیلی ذیل قانون فوق الذکر اقدام کرد که قطعاً می‌تواند برای همه دستگاه‌ها، نهادها و وزارتخانه‌ها الگو و نقشه راه باشد.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه  براساس این بسته حمایتی و تکمیلی و در راستای «سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی» که یک سند پیشرو و مترقی است، بانوان اعضای هیأت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی، می‌توانند در سال تولد فرزند، یک پایه علمی دریافت کنند، گفت: به عبارتی اساتید خانم، با فرزندآوری یک پایه ترفیع علمی به عنوان پایه علمی سنواتی یا سالانه کسب می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح این موضوع ادامه داد: هر عضو هیأت‌علمی باید سالانه با ارائه مستنداتی ازجمله مقاله، تدوین و یا تألیف کتاب، حضور در همایش‌های علمی و فرهنگی، راهنمایی و مشاوره و یا داوری رساله‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی، اقدامات اجرایی، ارزیابی تدریس و کلاس‌های درس و... پایه علمی سالانه و یا ترفیع سالانه دریافت می‌کند لذا براساس بسته حمایتی و تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، برای اعضای هیئت علمی مادر، نیازی به ارائه مستندات علمی ذکر شده نیست تا بتواند به ایفای نقش مادری خود، بپردازند.

وی با اشاره به سایر اقدامات در این بخش اظهارکرد: همچنین در بسته حمایتی و تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید شده که مادران باردار (اعم از عضو هیئت علمی و کارمند) می‌توانند از ماه چهارم بارداری، از مرخصی 24 ماهه برخوردار بوده و افراد می‌توانند مرخصی خود را همراه با حقوق گذرانده و پس از بازگشت جایگاه قبلی خود را داشته باشند.

گلشن آباد با اشاره به شرایط مرخصی زایمان پیرو ماده 17 قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مصوب مجلس شورای اسلامی که 9 ماه در نظر گرفته شده است، گفت: در گام بعدی، افزایش سطح پوشش درمانی مدنظر است.

وی ادامه داد: در قالب بسته حمایتی و تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، پوشش بیمه تکمیلی برای زایمان طبیعی و هزینه درمان ناباروری افزایش یافته است. این مورد حتی شامل اعضای خانواده بازنشستگان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز می‌شود. با این اقدام مثبت، بانوان شاغل و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند از بیمه تکمیلی برای زایمان طبیعی و درمان ناباروری استفاده کنند.

گلشن آباد با اشاره به اقدامات لازم درباره دانشجویان مادر گفت: برای دانشجویان مادر نیز یک نیمسال تحصیلی مرخصی زایمان بدون شهریه و یک نیمسال دیگر نیز صرفا  پرداخت شهریه ثابت، در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی اگر بعد از فرزندآوری از دانشگاه وام دریافت کنند یا وامی را قبلاً دریافت کرده باشند، می‌توانند برای بازپرداخت آن بعد از مرخصی زایمان اقدام کنند. برای آقایانی که همسرانشان زایمان می‌کنند، هفت روز مرخصی تحت عنوان «طرح پدر مهربان» مرخصی تشویقی داده می‌شود که بتوانند به مسئولیت پدری خود، اقدام کنند. 

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سایر اقدامات در قالب  بسته حمایتی و تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی ذیل «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» گفت: یکی دیگر از اقداماتی که مشمول مادران شاغلی می‌شود که فرزند زیر 6 سال دارند، این مادران  2 ساعت کمتر کار می‌کنند، یعنی این افراد می‌توانند یا 2 ساعت دیرتر به محل کار بروند یا 2 ساعت زودتر از محل کار خارج شوند، البته این قانون به پدران نیز تعمیم داده شده و براین اساس پدرانی که فرزند 2 قلو به بالا دارند؛ 2 ساعت کاری آنها نیز کسر می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین اعضای هیأت‌علمی خانم که فرزند زیر 6 سال دارد؛ نیمی از ساعت کاری پژوهشی و موظفی آنان کسر می‌شود و نسبت به دیگر افراد در هفته، 50 درصد کمتر در دانشگاه حاضر می‌شوند. ضمن اینکه ساعت کار برای والدینی که فرزند معلول یا همسر معلول دارند، در مقایسه با دیگر کارکنان یک ساعت کاهش داده شده است.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه بر اساس بسته حمایتی و تکمیلی، در کنار وام‌های دولت، وام ضروری در نظر گرفته که مشمول ازدواج هر یک از اعضا اعم از هیات‌علمی و کارکنان است، ادامه داد: مبلغ این وام 40 میلیون تومان با باز‌پرداخت بسیار پایین خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین اگر خانم و آقا هر دو از اعضای این خانواده باشند، مبلغ وام ضروری تا 80 میلیون تومان افزایش خواهد داشت.

گلشن آباد با بیان اینکه وام ضروری برای تولد فرزند کارکنان و اعضای هیات‌علمی نیز به مبلغ 25 میلیون تومان برای هر فرزند در نظر گرفته شده است،گفت: همچنین «اتاق مادر و کودک» و «مهد کودک» در کلیه واحدهای دانشگاهی به‌عنوان یک اولویت پیگیری می‌شود. در مهدهای کودک، انتفاع و سود مالی به هیچ وجه مد نظر نیست و آرامش مادران و نظام تربیتی اسلامی ایرانی پیگیری می‌شود. 

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: به لطف خدا دانشگاه آزاد اسلامی، اماکن و ظرفیت‌های زیادی دارد که  بر اساس بسته فوق الذکر، برای برگزاری مراسم ازدواج و جشن در اختیار کارکنان خود قرار می‌دهد. در حوزه مسکن هم، اقدامات مثبت و دلگرم کننده‌ای در حال انجام است که با ساخت پانصد هزار واحد مسکونی توسط دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از مهمترین دغدغه‌های خانواده بزرگ، محترم و معزز دانشگاه مرتفع خواهد شد./

منبع: خبرگزاری خانه ملت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز