title
کد خبر: 235826
64
گیاهی با طبع گرم خشک و خواصی نظیر درمان گرفتگی‌ عضلات، یبوست و خارش

گیاهان دارویی مخازن غنی از متابولیت های ثانویه و در واقع منابع موثره اساسی بسیاری از مواد دارویی می باشند. که یک یا برخی از اندام های آن ها حاوی ماده ی مؤثره است. این ماده که کم تر از 1 % وزن خشک گیاه را تشکیل می دهد، دارای خواص دارویی مؤثر بر موجودات زنده است.

به گزارش بهداشت نیوز، تیره روبیاسه که روناس به آن تعلق دارد نزدیک به 460 جنس و 700 گونه است که 16 جنس و حدود 100 گونه از اعضاء این خانواده در ایران انتشار دارند که ازجنس های مهم این خانواده می توان روبیا (با 13 گونه)، آسپرولا (با 14 گونه)، گالیوم (با 40 گونه)، کورکانیلا (با 7گونه)، نگالونیا (با 6گونه) را نام برد . حدود 112 جنس و 1347 گونه در برزیل می روید.

پراکنش این گیاه در ایران شامل نواحی غربی کشور، اراک ، تبریز ، دیلمان ، خوی ، ارومیه ، آذربایجان ، کرمان ، بلوچستان ، یزد ، اردکان و همچنین اطراف دماوند است.

روناس درزبان های مختلف به عنوان رنگ قرمزشناخته شده ،این گیاه درناراحتی های کلیوی و مثانه مورد استفاده قرارگرفته و ضد عفونی کننده و آرامش بخش است.

ترکیبات شیمیایی گیاه روناس  ترکیبات شیمیایی که در ریشه روناس وجود دارد، شامل گلیکوزیدی به نام روبه ریتریک است که در ریشه گیاه وجود دارد و یکی از مهمترین عوامل درمانی گیاه است ، این ماده در بنزن غیر محلول، اما در آب و آب آهک محلول است از مواد دیگر میتوان آلیزارین، پورپورین ، روبیادین ، گلوکز ، مواد پکتیکی ، مشتقات آنتراکینونی ، رزینی و موادچرب را نام برد.

پژوهش ها در زمینه سنتز رنگها نشان داده است که ریشه روناس حاوی گلیکوزید آنتراسنیکا ست که الیزارین ، ماده رنگی اصلی در ریشه روناس ، قابل تجزیه می باشد و یک ماده رنگ کننده قوی است که از زمانهای قدیم برای ساختن رنگ و جوهر مورد استفاده قرارمی گرفته است.

تحقیقات نشان می دهد که گیاه روناس صخره زی دارای خواص آنتی اکسیدانی و همچنین خواص دارویی بالایی است. از این جهت استفاده از این گیاه به صورت عصاره و یا اسانس در مواد غذایی مختلف می توانند بیانگر اثرات مثبت این گیاه باشد.

مصارف سنتی گیاه روناس

روناس از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است .

باز کننده گرفتگی ها در بدن است.

ادرار آور است و حبس البول را درمان می کند .

برای معالجه بیماری فلج آنرا با عسل مخلوط کرده و به بیمار بدهید .

ترشح شیر راز یاد می کند. درد سیاتیک را رفع می کند.

یبوست های سخت را معالجه می کند .

اشتها آور است.

قاعده آور است .

خارش پوست را برطرف می کند بدین منظور می توان از ضماد استفاده کرد و یا اینکه جوشانده آن را در وان حمام بریزید و مدتی در آن استراحت کنید .

اوره خون را پائین می آورد .

جوش خوردن استخوان شکسته را تسریع می کند .

تورم را در بدن از بین می برد از کمپرس جوشانده روناس برای رفع بیماریهای پوستی استفاده کنید .

این گیاه سبب شل شدن کشش عضلانی می گردد.

این گیاه برای آلبومینوری و راشیتیسم نیز مفید است.

ضماد ریشه گیاه روناس با عسل جهت کک ومک و لکهای صورت بکار می رود.

این گیاه مقوی معده بوده و آب پخته آن با عسل جهت سیاتیک و درد باسن و سستی اعضاء و یرقان کاربرد دارد.

سنگ کلیه خصوصا از نوع فسفات را دفع می کند،ولی در سنگهای اگزالیک و اورات بی اثر است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز