title
کد خبر: 233612
00
آیا ویتامین D خطر حملات شدید آسم را کاهش می‌دهد؟

نتایج یک مطالعه بزرگ نشان داد: مکمل ‌های ویتامین دی خطر حملات شدید آسم را کاهش نمی ‌دهد و اجماع علمی قبلی را که معتقد بود ویتامین دی برای آسم مفید است را برهم می ‌زند.

به گزارش بهداشت نیوز، پیشتر محققان گزارش داده بودند:تجویز قرص های ویتامین D خطر حملات شدید آسم را در بیماران از ۶ درصد به حدود ۳ درصد کاهش می دهد. اما مطالعه ‌ای که توسط همین محققان به تازگی انجام شد، به نتیجه ‌گیری بسیار متفاوتی رسیده است. محققان دریافته اند که مکمل های ویتامین D هیچ تفاوتی در کنترل خطر حمله شدید آسم ندارند، اگرچه هیچ آسیبی هم به بیمار وارد نمی کنند.

پروفسور آدریان مارتینو (Adrian Martineau) محقق اصلی این مطالعات گفت: با توجه به اینکه بررسی قبلی ما نشان داده بود مکمل‌ های ویتامین D بر اساس داده ‌های آزمایش‌های بالینی، خطر حملات شدید آسم را کاهش می‌ دهند، از یافته ‌های جدیدمان شگفت ‌زده شدم.

او افزود: این نتایج نسبتاً قابل توجه هستند، زیرا یافته ها نشان می دهند که مکمل‌ های ویتامین D احتمالاً خطر حملات شدید آسم را کاهش نمی دهند. وی گفت: این فقدان مزیت مایوس کننده است. اگر چه جنبه مثبتی دارد، اما به ما این امکان را می دهد که منابع خود را برای بررسی سایر راه ها و درمان ها با نوید بیشتری هدایت کنیم.

پروفسور مارتینو تاکید کرد که این تحقیق تاثیر مکمل های ویتامین D بر تراکم استخوان را بررسی نکرده است، به این معنی که یافته های آن برای افرادی که برای این منظور مکمل مصرف می کنند، اهمیتی ندارد.

وی همچنین گفت: ویتامین D اغلب به بیماران مبتلا به آسم که کورتیکواستروئیدهای استنشاقی یا سیستمیک مصرف می ‌کنند به منظور حفظ تراکم مواد معدنی استخوان، داده می‌ شود. یافته های ما نشان داد که ویتامین D در بیماران مبتلا به آسم بی خطر است، بنابراین در اینجا بحثی در مورد آسیب رساندن وجود ندارد.

پروفسور مارتینو توضیح می دهد که کاملاً محتمل است که اولین مطالعه ممکن است با تشویق به مصرف خودسرانه ویتامین  D بر رفتار بیماران تأثیر گذاشته باشد.

آن ویلیامسون (Anne Williamson) یکی دیگر از محققان دانشگاه کوئین مری لندن، می‌ گوید دشوار است که بدانیم چرا نتایج مطالعه دوم اینقدر متفاوت بود، فراتر از این واقعیت که تحقیقات بسیار بیشتری تا این مرحله انجام شده است.

او گفت: ما نمی ‌توانیم مطمئن باشیم که چرا این بررسی به‌ روزرسانی شده نتایج متفاوتی را به مطالعه اصلی در سال ۲۰۱۶ داده است. ممکن است افراد مبتلا به آسم درمان بهتری نسبت به گذشته دریافت کنند یا ممکن است به طور کلی میزان کمبود ویتامین D در طول زمان به دلیل افزایش مصرف مکمل ها یا غذاهای غنی شده کاهش یافته باشد.

ویلیامسون در خاتمه اضافه می کند: با این حال، لازم به یادآوری است که مصرف ویتامین D فواید دیگری نیز برای سلامتی دارد و توصیه‌ های بهداشتی همچنان مبنی بر این است که در فصول کم آفتاب مانند پاییز و زمستان،  بهتر است از مکمل‌ ها استفاده کنیم.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز