title
کد خبر: 227862
00
 خودمراقبتی روزانه ضروری برای دیابت

مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر نقش خودمراقبتی در پیشگیری از ابتلا به دیابت یا بروز عوارض آن در بیماران مبتلا، نقش مهم متخصصان مراقبت‌های بهداشتی را در چگونگی تشخیص زودهنگام بیماری و ارائه بهترین مراقبت ممکن، یادآور شد.  

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر کوروش اعتماد، مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر این معاونت با اشاره به روند افزایشی شدید شیوع دیابت، گفت: در حال حاضر از هر ۱۰ بزرگسال در سراسر جهان، یک نفر با دیابت زندگی می‌کند و تا سال ۲۰۳۰، یک مورد از هر ۹ نفر به دیابت مبتلا خواهد شد که این امر فشار مضاعفی بر سیستم‌های بهداشتی وارد می‌کند.
 

وی افزود: این بیماری ممکن است در مدتی طولانی بدون علامت بوده و در هنگام تشخیص، درجاتی از عوارض بیماری ایجاد شده باشد.

 

غربالگری دیابت، یکی از هزینه‌اثربخش‌ترین غربالگری‌ها

 

اعتماد تخمین هزینه‌های مداخلات پیشگیرانه را بسته به منطقه و شرایط ارائه خدمت و قیمت تمام‌شده آن، در هر کشور متفاوت دانست و ادامه داد: در ایران برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت شامل اطلاع‌رسانی عمومی و آموزش، غربالگری وجود عوامل خطر بروز بیماری دیابت، انجام آزمون غربالگری بیوشیمیایی، تشخیص بیماری، مراقبت و ارزشیابی است.

 

وی با اشاره به روش‌های موثر غربالگری با توجه به نتایج مطالعات، افزود: غربالگری دیابت یکی از هزینه‌اثربخش‌ترین غربالگری‌ها است و در سنین بالای 30 سال توصیه می‌شود.

 

فراهم‌کردن دسترسی بیماران دیابتی به آموزش مداوم برای انجام خودمراقبتی روزانه ضروری

 

مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت در ادامه گفت: سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون بین‌المللی دیابت نیز غربالگری، بیماریابی و مراقبت بیماران و همچنین درمان بیماری‌های همراه، به‌خصوص فشارخون بالا و اختلالات چربی خون را در افراد با عامل خطر بالا توصیه می‌کند.

 

وی با یادآوری نقش مهم متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در چگونگی تشخیص زودهنگام بیماری و ارائه بهترین مراقبت ممکن، تاکید کرد: دسترسی بیماران دیابتی به آموزش مداوم مرتبط با درک وضعیت خود و انجام خودمراقبتی روزانه ضروری برای حفظ سلامتی و جلوگیری از وقوع عوارض، نیاز مهم و قابل توجه این بیماران است.

 

بنابر گزارش وبدا، اعتماد افزود: امسال، دومین سال از دوره سه‌ساله ۲۰۲۱ تا 2023 با تمرکز بر دسترسی به مراقبت از دیابت است و کمپین امسال بر نیاز به دسترسی بهتر به آموزش با کیفیت دیابت برای متخصصان سلامت و افرادی که با دیابت زندگی می‌کنند، متمرکز است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز