title
کد خبر: 227747
00
اگر این عوارض را در دهان دارید به دیابت مبتلا شده اید

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت  با اشاره به تاثیر دیابت بر سلامت دهان و دندان بر اهمیت معاینات منظم دندانپزشکی و مراقبت صحیح از دندانها در مبتلایان به دیابت تاکید کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر بهناز ولی زاده کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت گفت: دیابت یکی از بیماری‌های همه‌گیر و شایع در سراسر جهان است که گروه‌های سنی مختلف را درگیر  می‌کند.

 

وی با اشاره به دیابت و مشکلات دهان و دندان مبتلایان به این بیماری گفت: متاسفانه بسیاری از مبتلایان به دیابت از اهمیت بهداشت دهان و دندان آگاه نیستند و فقط درصد کمی از آنها مراجعات منظم به دندانپزشک دارند.   

 

تظاهرات دهانی مرتبط با دیابت

به گفته دکتر ولی زاده بیماری لثه، از دست دادن دندان، خشکی دهان، پوسیدگی‌های دندانی، سوزش دهان، اختلال چشایی، اختلال عملکرد غدد بزاقی، تاخیر در ترمیم زخم و بیماری کاندیدیازیس (یک نوع بیماری قارچی) از جمله تظاهرات دهانی مرتبط با دیابت است.

 

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی با تاکید بر این که مراقبت دهان و دندان در افراد مبتلا به دیابت نسبت به افراد عادی دارای اهمیت بیشتری است گفت: البته این موضوع به این معنی نیست که افراد دیابتی باید از روش‌های درمانی خاص و متفاوت دندانپزشکی استفاده کنند.

 

اهمیت معاینات منظم دندانپزشکی در دیابت

وی معاینات منظم دندانپزشکی را موضوعی بسیار با اهمیت در زندگی مبتلایان به دیابت برشمرد و تاکید کرد: این افراد باید با نحوه صحیح مراقبت از دندانها آشنایی داشته باشند و مبتلایان حتما باید به دندانپزشک، بیماری خود را اطلاع دهند.

 

دکتر ولی زاده دیابت را یک عامل خطر شناخته شده برای بیماری پریودنتال (بیماری لثه) عنوان کرد و گفت: میزان تخریب بافت پریودنتال با سطح کنترل قند خون و مدت زمان ابتلا به بیماری دیابت ارتباط دارد. این موضوع اهمیت رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان و مراجعات منظم به دندانپزشک را بیش از پیش مشخص می‌کند.

 

کاهش بزاق دهان در بیماران دیابتی

وی یکی از مشکلات و دغدغه های بیماران دیابتی را کم شدن میزان بزاق در دهان عنوان کرد و افزود: کاهش میزان بزاق، قدرت پاکسازی دهان را کاهش می‌دهد و می‌تواند زمینه پوسیدگی دندان‌ها را فراهم کند.

 

به گفته دکتر بهناز ولی‌زاده تغییر عادت‌های غذایی، دشواری در تکلم وسخت شدن تحمل پروتزهای دندانی در دهان افراد دیابتی می‌تواند سبک زندگی مبتلایان را دستخوش تغییر کند و  این بیماران را  بیشتر در معرض عفونت‌های دهانی ناشی از  بیماری لثه و خطر از دست دادن دندانها  قرار دهد.

 

دکتر ولی‌زاده خاطرنشان کرد: مبتلایان به دیابت دچار تاخیر در ترمیم بافت‌های آسیب دیده هستند. این موضوع می‌تواند در مواردی نظیر کشیدن دندان یا جراحی های ایمپلنت بسیار تاثیر گذار باشد و با به تعویق افتادن بهبود زخم‌ها روند درمان را با دشواری روبرو سازد.

 

به گفته وی بیمارانی که دیابت کنترل شده دارند کمتر در معرض افزایش تاخیر در ترمیم زخم پس از جراحی قرار دارند.

 

توصیه‌های مهم برای مراقبت از دهان و دندان در دیابتی‌ها

بنابر گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه در ادامه سخنان خود به بیان توصیه‌هایی درخصوص مراقبت از دهان و دندان در مبتلایان به دیابت پرداخت که به شرح زیر است.

- در فواصل زمانی منظم به دندانپزشک مراجعه کنند .

- حتما در اولین مراجعه به دندانپزشک شرایط خود را کامل توضیح دهند.

- بعد از هر وعده غذایی مسواک زده و حرکت مسواک باید ملایم باشد.

-حداقل روزی یکبار از نخ دندان استفاده کنند و مراقب باشند هنگام استفاده از نخ دندان به لثه‌ها آسیب نزنند.

- روزانه لثه‌های خود را معاینه کنند و در صورتی که در دهان خود  زخم، التهاب، قرمزی ، خونریزی از لثه، زخم عفونی یا زخم ناشی از دندان مصنوعی مشاهده کردند به دندانپزشک مراجعه کنند.

- درصورت عدم کنترل قند خون در فرد بهتر است کارهای غیر اورژانسی دندانپزشکی تا کنترل شدن قند خون به تعویق افتد.

- به منظور انتخاب بهترین روش و زمان برای برنامه درمانی برای پیشگیری از افت قند خون( هیپوگلیسمی) با دندانپزشک خود صحبت کنید.

- برای پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان ضمن کنترل قند خون از استعمال دخانیات پرهیز شود.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز