title
کد خبر: 226204
00
این افراد بیش از سایر گروه ها در معرض مسمومیت قرار دارند

دانشیار گروه سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی گفت:کودکان زیر 5 سال  به دلیل سطح درک متفاوت از محیط نسبت به بزرگسالان، بیشتر در معرض خطر مسمومیت قرار دارند".

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر بیتا دادپور اظهار کرد: " یکی از عادات کودکان زیر پنج سال بلعیدن اشیای پیرامون خود است و همین عادت باعث شده تا سالانه تعداد زیادی کودک در این دوره سنی دچار مسمومیت شوند و به مراکز درمانی مراجعه کنند.

سرپرست گروه سم شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: خانواده ها به هیچ عنوان داروها را در دسترس کودکان قرار ندهند و از دادن دوز های تکراری دارو به آنها خودداری کنند.

دکتر دادپور با اشاره به اینکه بعضی از گیاهان خانگی حاوی سموم خطرناک هستند افزود: در صورت خوردن این گیاهان توسط کودکان،  مسمومیت شدید برای این سنین به دنبال دارد و باید این گل و گیاهان از دسترس کودکان دورنگهداری شود.

وی با بیان اینکه  یکی دیگر از مسمومیت های شایع در کودکان، مصرف خوراکی یا تماس پوستی با مواد شوینده است خاطرنشان کرد:شامپو فرش، شوینده های سرویس های بهداشتی، سفیدکننده ها، محلولهای زنگ زدا، گازپاک کن ها، چاه باز کن ها، قرص های ماشین ظرفشویی، ترکیبات اکسیدان از جمله موادی هستند که متعاقب مصرف خوراکی، می تواند عوارض شدید سوزاننده ایجاد کنند و در این شرایط به هیچ عنوان نباید کودک را وادار به استفراغ کنید.

دانشیار متخصص بیماری‌های داخلی، فلوشیپ سم‌شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی برای پیشگیری از بروز مسمومیت در کودکان به والدین توصیه کرد:همه داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید، مواد شیمیایی سمی را علامت گذاری کرده و در فضاهای قفل دار نگه داری کنید، بنزین و سایر مواد سمی در بطری آب یا نوشابه نگه داری نکنید، بخصوص داروهای ترک اعتیاد شامل متادون را در بطری های نوشابه یا شربت و در دسترس سایر افراد خانواده بخصوص کودکان نگه داری نکنید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز