title
کد خبر: 223443
10
سه ماده موثر در حفاظت از کبد چرب در این گیاه وجود دارد

کبد چرب ،بیماری شایعی در جامعه است ودر نتیجه بسیاری از بیماریها و یا حالت های بد تغذیه ای در بدن ایجاد می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، یکی از فعالیت های مهم کبد، ذخیره سازی و سوخت و ساز چربی ها در بدن است.

کبد طبیعی حاوی حدود 5 گرم چربی خالص در 100 گرم وزن خود می باشد. هرگاه مقدار چربی در کبد بیش از 5 درصد وزن آن افزایش یابد، به این حالت (کبد چرب) گفته می شود.

کبد چرب ،بیماری شایعی در جامعه است ودر نتیجه بسیاری از بیماریها و یا حالت‎های بد تغذیه‎ای در بدن ایجاد می‎شود. انباشته شدن چربی در سلولهای کبدی می‎تواند به التهاب این سلول‎ها منجر شود.

مصرف برخی داروها، چاقی و یا اضافه وزن ، کم تحرکی و مصرف مشروبات الکلی منجر به بروز کبد چرب می‎شوند. شکل غیرالکلی کبد چرب به دلیل تغییر در شیوه زندگی،تحرک و تغذیه مردم در حال افزایش است.

کبد چرب غیرالکلی بیماری خاموشی است که در بسیاری از موارد در مراحل ابتدائی علائم خاصی ندارد ولی وجود کبد چرب نشان‎دهنده وجود یک نقص متابولیک در بدن آدمی است و خطر بروز بیماری دیابت قندی،سکته‎های قلبی و مغزی در آینده بیشتر خواهد بود.

آگاهی داشتن درباره کبد چرب،علل و عوام خطر تاثیرگذار در ایجاد و پیشرفت آن می تواند در کاهش ابتلا و یا درمان بموقع نقش داشته باشد.

کبد بزرگترین غده بدن است و آن را می توان به کارخانه ای شیمیایی تشبیه کرد که وظیفه تولید،تغییر،انبار کردن و دفع مواد را به عهده دارد. محل کبد در شکم از نظر عمل آن بسیار مهم است. وزن کبد در فرد بالغ حدود 1500گرم و معادل یک پنجاهم وزن کل بدن می باشد.

در سال 1968 دانشمندان 3 ماده موثر در حفاظت کبد را از گیاه خارمریم به نام‎های سیلیبینین، سیلیدیانین و سیلیکریستین را جدا کرده اند که امروزه مجموعه آنها را سیلیمارین می نامند.

این گیاه در بسیاری از نقاط دنیا و از جمله کشور ایران به صورت بومی رشد می کند.

از گیاه خارمریم و ترکیبات آن به عنوان داروی کمکی و محافظت کننده کبدی در انواع بیماریهای کبدی،دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی و کبدچرب استفاده می شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز