title
کد خبر: 223239
00
راه‌های پیشگیری از کرونا، گرمازدگی و وبا در راهپیمایی اربعین

خیل عظیم مشتاقان اباعبدالله حسین(ع) عازم پیاده‌روی اربعین شدند و رعایت نکات بهداشتی و حفظ سلامتی کامل در طول سفر می‌تواند خاطرات خوبی در این سفر معنوی به جای بگذارد.

 به گزارش بهداشت نیوز، این روزها بسیاری عازم پیاده روی اربعین شدند؛ در همه تجمعات بزرگ بیماری و حادثه در کمین تک تک افراد است؛ بهتر است افراد آگاهی کاملی از حوادث و بیماری‌های شایع داشته باشند. کرونا، گرمازدگی و وبا بیماری‌های شایع در این تجمع هستند.

در این گزارش سعی شده در کنار آگاهی از علائم بیماری به روش های جلوگیری از ابتلا به این بیماری‌ها اشاره شود.


چه کنیم کرونا نگیرم؟

کارشناسان سلامت توصیه می‌کنند برای جلوگیری از سرایت کرونا در مراسم راهپیمایی اربعین، زائران در همه مراسم‌ از ماسک استفاده کنند؛ از خوردن و آشامیدن  مواد غذایی که در فضای بسته نگهداری شدند، خودداری کنند؛ در صورت گفتگو با دوستان و آشنایان فاصله را رعایت کنند و حتماً در اینگونه فضاها و ماسک داشته باشد.

در اختیار داشتن اسپری کوچک ضدعفونی برای بهداشت دست مهم است؛ همچنین به زائران زنجیرزن در دسته‌های عزاداری توصیه می‌شود از زنجیرهای شخصی استفاده کنند؛ در صورت عطسه یا سرفه ناگهانی از دستمال استفاده کنند یا با قسمت بالای آستین خود روی صورت را بپوشاند و در صورت احساس کسالت سریع مجلس عزاداری را ترک کنند؛ در صورت مسقف بودن هیئت با دقت بیشتری تهویه هوا را بررسی شود؛ پس از بازگشت به منزل ماسک خود را دور بیندازند و دست خود را با آب و صابون بشویند؛ اگر تعهد ادا کردن نذری دارند توصیه می‌شود حتی المقدور به شکل تهیه ماسک و توزیع آن به مردم باشد.

چه کنیم گرمازده نشویم؟
عوامل موثر در ایجاد و تشدید گرمازدگی، پوشش لباس نامناسب، میزان فعالیت فیزیکی، نور مستقیم خورشید و وزش باد گرم و رطوبت است؛ حال، نشانه‌های فردی که دچار گرمازدگی شده چیست؟ چگونه می توان از عوامل موثر در ایجاد و تشدید گرمازدگی جلوگیری کرد؟

دمای بدن بیش از ۴۰ درجه، حالت تهوع و استفراغ، سردرد و سرگیجه و افت فشار خون، پوست خشک و قرمز، تاری در بینایی و تشنج از نشانه‌های گرمازدگی است.

عدم حضور در فضای بیرون از خانه در ساعات اوج گرما، استفاده از کلاه، عینک و چتر، دوش گرفتن با آب سرد، مصرف مداوم آب و نخوردن غذاهای چرب و پرکالری می تواند از گرمازدگی جلوگیری کند.

چه کنیم وبا نگیرم؟ 

تجربه وبا در گذشته نشان می‌دهد که شناسایی زودرس بیماران قبل از ورود به مرحله کم آبی شدید در پیشگیری از مرگ و عوارض بیماری جایگاه مهمی دارد؛ بنابراین شناخت آن برای زائران ضرورت دارد.

احساس پری و سروصدا و غرغر در شکم، استفراغ، مدفوع شل و آبکی، عطش و تشنگی  علایم بیماری بوده و سپس علائم شدیدتر شروع شود.

استفاده از آب آشامیدنی تصفیه‌شده و بسته‌بندی، خودداری از مصرف آب‌های خنک شده با یخ‌های قالبی عدم استفاده از آب‌های آشامیدنی در معابر، خودداری از مصرف مواد غذایی، خوراکی و آشامیدنی عرضه‌شده توسط فروشندگان سیار، خودداری از مصرف سبزی‌ها و میوه‌هایی که از شستشو و ضدعفونی مناسب آن‌ها مطمئن نیستید و مصرف زیاد لیموی تازه، ماست و دوغ از جمله راه‌های پیشگیری است. 

همچنین به همراه داشتن آب و مواد غذایی سالم بسته‌بندی در طول سفر، شست‌وشوی صحیح و مکرر دست‌ها با آب و صابون از دیگر راه‌های پیشگیری است‌.

در صورت بروز علائم گوارشی مانند اسهال تا هفت روز پس از بازگشت از سفر حتماً به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت یا پزشک معالج خود مراجعه کنید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز