title
کد خبر: 220008
00
شکستگی ناشی از پوکی استخوان در این افراد بیشتر از دیگران است

دکتر افشین استوار، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نتایج پژوهش اخیر در کشور نشان داده است که پوکی استخوان و شکستگی های مرتبط با آن 393 میلیون دلار در سال 2020 برای کشور هزینه داشته است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر افشین استوار استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران،  پوکی استخوان را شایع ترین بیماری متابولیک استخوان خواند که با کاهش توده استخوانی و آسیب‌پذیری و شکنندگی استخوان‌ها همراه است و شکستگی حاصل از آن می‌تواند تغییرات جدی در زندگی ایجاد کند.

 رئیس  پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه، با بیان اینکه در دهه های اخیر شیوع پوکی استخوان به طور چشمگیری در سراسر جهان افزایش یافته و به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده است، گفت: این بیماری به عنوان یک تهدید اجتماعی-اقتصادی مرتبط با پیری جمعیت مطرح است.

دکتر استوار با اشاره به پژوهش اخیری که در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با هدف برآورد بار اقتصادی پوکی استخوان در ایران در سال 2020 انجام شده است، تصریح کرد: ما در این مطالعه بار اقتصادی سالانه پوکی استخوان و شکستگی های منتج از آن را در جمعیت بالای 50 سال با استفاده از یک رویکرد مبتنی بر شیوع و از دیدگاه اجتماعی برآورد کردیم.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: تنها در سال 2020، حدود 154 هزار شکستگی ناشی از پوکی استخوان در ایران رخ داده است و پوکی استخوان و شکستگی های مرتبط با آن 393 میلیون دلار هزینه برای جامعه داشته است.

وی ادامه داد: بر اساس این مطالعه سهم زنان ایرانی در ابتلا به پوکی استخوان بالاتر از مردان است این درحالیست که مردان تا میزان 3 درصد بیش از زنان شکست ناشی از پوکی استخوان را تجربه کرده اند.

دکتر استوار اضافه کرد: شکستگی‌های لگن و  مهره بیشترین تعداد مرگ و میر را در سال اول وقوع داشتند.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با بیان اینکه در سال 2020 حدود  3554 مورد مرگ ناشی از شکستگی های مرتبط با پوکی استخوان وجود داشته است، افزود: با افزایش سن، تعداد افراد با شکستگی های قبلی لگن، تعداد عوارض ناشی از شکستگی لگن و در نتیجه، هزینه های مراقبت طولانی مدت افزایش می یابد به طوری که گروه سنی بالای 80 سال بیشترین سهم را در هزینه ها دارند.

رئیس پژوهشگاه اظهار کرد: هزینه مستقیم پزشکی و غیرپزشکی (47.44٪)، سالهای زندگی با کیفیت از دست رفته (QALY loss) (29.65%)و مراقبتهای طولانی مدت برای شکستگی لگن قبلی (9.4%) مؤلفه های اصلی بار اقتصادی پوکی استخوان در این مطالعه بودند.

بنابر گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، آمارها نشان میدهد بار اقتصادی پوکی استخوان در ایران قابل توجه است. مداخلات پیشگیری از پوکی استخوان و به ویژه شکستگی های مرتبط با آن، مانند غربالگری و پیشگیری، می تواند هزینه بیماری را کاهش دهد و کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشد. اگرچه مطالعات بیشتری برای شناسایی مداخلات مقرون به صرفه و امکان پذیر در ایران مورد نیاز است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز