title
کد خبر: 217221
00
مهارت‌ کلامی کودکان تحت تاثیر آلودگی هوا

بیش از ۹۰ درصد از جمعیت جهان هوای آلوده تنفس می‌کنند و غلظت ذرات معلق، بالاتر از آستانه ایمنی تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) است. مطالعات بسیاری استدلال کرده‌اند که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند بر رشد مغز تاثیر بگذارد.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ارث، گروهی تحقیقاتی به سرپرستی دانشگاه سیمون فریزر در کانادا مزایای استفاده از فیلتر هوا را برای کاهش تاثیر منفی آلودگی هوا بر رشد مغز در کودکان را بررسی کرده است.

از سال ۲۰۱۴، دانشمندان ۵۴۰ زن باردار را در اولان باتور، پایتخت مغولستان (یکی از شهرهایی با بدترین کیفیت هوا در جهان) در تحقیق بارداری و آلودگی هوا شرکت دادند. این زنان به‌طور تصادفی در دو گروه کنترل یا آزمایش قرار گرفتند و سن بارداری آنان کمتر از ۱۸ هفته بود، سیگاری نبودند و قبلا از دستگاه‌های فیلتر هوا استفاده نکرده بودند. به افرادی که در گروه آزمایش بودند یک یا دو فیلتر داده و تشویق شد که آنها را به‌طور مداوم در طول بارداری خود استفاده کنند.

دانشمندان با اندازه‌گیری ضریب هوشی کل(FSIQ) کودکان در چهار سالگی دریافتند، کودکان مادرانی که از پاک‌کننده‌های هوا استفاده می‌کردند، دارای میانگین ضریب هوشی کل،   ۲.۸ امتیاز بالاتر از کودکان متولد شده از مادران گروه کنترل بود.

رایان آلن، محقق ارشد تحقیق کنونی گفت: نتایج، همراه با شواهد مطالعات قبلی، به شدت آلودگی هوا را به‌عنوان یک تهدید برای رشد مغز مطرح می‌کند اما خبر خوب این است که کاهش قرار گرفتن در معرض آن فواید روشنی دارد.

همچنین مشخص شد کودکانی که مادرانشان از فیلترهای هوا استفاده کرده بودند، میانگین نمرات شاخص درک کلامی بالاتری داشتند و نتیجه با نتایج مطالعات مشاهده‌ای قبلی مطابقت دارد.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که مهارت‌های کلامی کودکان ممکن است به‌ویژه نسبت به قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا حساس باشد بنابراین، کاهش آلودگی در دوران بارداری می‌تواند راهی کارآمد برای بهبود رشد شناختی کودکان در سراسر جهان باشد.

آلودگی هوا همه جا را فرا گرفته است و مانع از دستیابی کودکان به پتانسیل کامل خود می‌شود. آلن نتیجه گرفت که پاک‌کننده‌های هوا ممکن است تا حدودی محافظت کنند اما در نهایت تنها راه محافظت از همه کودکان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

این مطالعه در مجله Environmental Health Perspectives منتشر شده است.
منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز