title
کد خبر: 216726
00
مواجهه طولانی مدت با رادون و سرطان ریه

تحقیقی که توسط دانشگاه کالیفرنیا، ایروین آمریکا انجام شد، رابطه قوی بین قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض سطوح کم رادون و سرطان ریه را نشان می‌دهد و بیان می‌کند که نیاز به اقدامات حفاظتی بیشتر است. گاز رادون موجود در هوا به ذرات رادیواکتیو ریز تجزیه می‌شود که می‌تواند به سلول‌های ریه آسیب برساند و منجر به سرطان شود.

به گزارش بهداشت نیوز ،به نقل از مدیکال نیوز، دکتر دیوید بی ریچاردسون، محقق مسئول برنامه دانشگاه ایروین کالیفرنیا از بهداشت عمومی، دانشیار رئیس تحقیقات و استاد بهداشت محیطی و شغلی گفت: امروزه عملیات استخراج معادن نسبت به گذشته مستلزم مواجهه کمتر (با مواد رادیواکتیو) است اما نتایج تحقیق ما نشان می‌دهد که این مواجهه کمتر همچنان خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد که کاهش مواجهه با رادون در محل کار و خانه ما همچنان یک راه مهم برای کاهش سرطان ریه است.

معدنچیان در طول تاریخ دارای بالاترین سطوح قرار گرفتن در معرض رادون در محل کار بوده‌اند اما این گروه تحقیقاتی به طیف گسترده‌ای از مکان‌های کاری دیگر از جمله مترو، تونل‌ها، کانال‌های خدمات شهری، پارکینگ‌های زیرزمینی، کارخانه‌های تولید کود فسفاته و پالایشگاه‌های نفت اشاره کرد که رادون خطرات قابل‌توجهی دارد.

مکان‌های مسکونی نیز یک تهدید هستند؛ غلظت‌ها به‌طور معمول کم است اما ساخت و ساز ساختمان، تهویه و گرمایش، می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

بر خلاف تحقیقات قبلی که به‌شدت بر اطلاعات جمع‌آوری شده‌ای متکی بودند که زمان مواجهه با رادون را زیاد و ضعیف برآورد می‌کرد، گروه بین‌المللی بر معدن‌کاران معاصر در کانادا، جمهوری چک، فرانسه، آلمان و ایالات‌متحده تمرکز کردند.

یافته‌های آنان نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سرطان ریه با قرار گرفتن در معرض رادون در سطح پایین افزایش می‌یابد، به‌ویژه بر خطر سرطان ریه در میان بزرگسالان جوان تاثیر می‌گذارد.

ریچاردسون گفت: تحقیق ما بر نیاز به حفاظت بهتر تاکید می‌کند و پایه‌ای قوی برای ایجاد نسل جدیدی از مدل‌ها جهت توسعه برآوردهایی درباره خطر ابتلا به سرطان ریه پس از قرار گرفتن در معرض سطح پایین رادون (نگرانی اصلی معاصر) ایجاد می‌کند.

این گروه تحقیقاتی شامل متخصصان بهداشت و دانشگاهیان از ایالات‌متحده، کانادا، جمهوری چک، فرانسه و آلمان بود.

یافته‌های این تحقیق به تازگی در مجله آنلاین Environmental Health Perspectives منتشر شده است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز