title
کد خبر: 216640
00
فایزر آزمایش قرص خوراکی ضد کرونا را متوقف کرد

غول داروسازی آمریکا اعلام کرد آزمایش داروی خوراکی پاکسلووید با موفقیت همراه نبوده است.

به گزارش بهداشت نیوز، گرچه هم اینک همه گیری کووید ۱۹ در جهان نسبت به دو سال گذشته شرایط بهتری دارد، اما این بدان معنا نیست که کرونا به پایان خط خود رسیده است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند کووید ۱۹ همانند سایر گونه‌های ویروسی هم خانواده خود مانند آنفلوآنزا دیگر به بخشی از زندگی بشر تبدیل شده است و گاه و بی‌گاه باید شاهد ظهور مجدد آن باشیم. از این رو، غول‌های داروسازی جهان همچنان بر تولید دارو‌هایی برای مهار این بیماری تاکید دارند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت فایزر، غول داروسازی آمریکا که از نخستین شرکت‌های جهان در تولید واکسن کرونا با فناوری mRNA بود، سرمایه گذاری هنگفتی برای تولید داروی خوراکی کرونا موسوم به پاکسلووید (Paxlovid) کرده است. با این حال، آزمایش‌های ابتدایی حاکی از شکست طرح فایزر در تولید این دارو است.

شرکت فایزر با صدور بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد: ما فرآیند آزمایش‌ها برای تولید داروی خوراکی به منظور درمان کرونا را متوقف کردیم. این اتفاق به دلیل آن رخ می‌دهد که مطالعات اولیه نشان دادند این دارو در گروه مورد آزمایش نتوانست به طور موثری علائم بیماری را کاهش دهد.

پاسکلووید پیش‌تر موفق به اخذ مجوز‌ها برای مصرف اضطراری در افراد پرخطر شده بود؛ زیرا شواهد نشان می‌دادند این دارو به طور موثری خطر بستری شدن و مرگ‌و میر ناشی از کرونا را در بیماران کاهش می‌دهد. مطالعات جدید نشان می‌دهند این دارو ۵۱ درصد خطر بیماری را در افراد پرخطر کاهش می‌دهد که میزان قابل توجهی محسوب نمی‌شود.

تحقیقات در کشور‌های دیگر بر روی این دارو نشان دادند پاسکلووید می‌تواند خطر بستری شدن و نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا در افراد واکسینه شده و نشده بالای ۶۵ سال را کاهش دهد، اما شواهدی به دست نیامد که نشان دهند این دارو در جوانان مانع از ابتلا به کرونای شدید می‌شود.

دولت آمریکا تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوره درمانی داروی پاکسلووید را از شرکت فایزر خریداری کرده است. هر دوره درمانی این دارو شامل ۱۰ قرص می‌شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز