title
کد خبر: 216518
00
آقایان مراقب باشند؛ این عوامل سلامت و زندگی آنها را تهدید می کند

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت گفت:افزایش توده بدنی، مصرف کم میوه و سبزی، عدم فعالیت بدنی مناسب، مصرف سیگاربه عنوان عوامل خطر ساز برای شیوع و ابتلای مردان به سرطان های پروستات، روده بزرگ، مثانه، ریه و معده شناخته شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، کیان فر گفت: سند ملی سلامت مردان هنوز مصوب نشده و مراحل پایانی را طی می کند، در جلسات آینده شورای عالی سلامت امنیت غذایی این سند مصوب و در سراسر کشور اجرایی می شود. مطالعات نشان می دهد که ۵۵ درصد از مرگ و میر کرونا مربوط به مردان و ۴۵ درصد مربوط به زنان است، به طور کلی آقایان کم تر در برابر بیماری کرونا مقاومت از خود نشان داده اند.

به گفته وی تحقیقات نشان می دهد که ۵٠درصد از مردان ایرانی مبتلا به چاقی یا اضافه وزن هستند و ۸۹ درصد از آقایان الگوی تغذیه مناسبی ندارند.

او گفت: ۳۱ درصد از مردان فعالیت بدنی نا مناسب دارند و ۲٠ درصد روزانه سیگار استعمال می کنند و ۲۵ درصد از آن ها دارای کلسترول بالا، ۱۸ درصد فشارخون بالا و ۱۳ درصد نیز قند خون بالا دارند. ۷۵ درصد از مواردمرگ در حوادث ترافیکی مربوط به مردان است و ۸٠ درصد از موارد فوت در خشونت ها نیز مربوط به مردان است.

به گفته رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت، برای ارتقای سلامت مردان بسته های خدمتی تدوین و در مراکز بهداشتی و جامع سلامت ارائه می شود. در این بسته ها برحسب گروه های سنی یکسری خدمات ارائه می شود. برنامه اداره سلامت میانسالان در خصوص ارتقای شیوه زندگی سالم، ارزیابی الگوی تغذیه سالم، ارزیابی فعالیت بدنی، غربالگری سلامت روان و برنامه های خطر سنجی از نظر پیشگیری از بروز سکته های قلبی و مغزی است.

کیان فر گفت: آقایان کم تر به سلامتی خودشان اهمیت می دهند، بیماری کرونا اثرات منفی زیادی بر سلامت  روان مردان گذاشته است به طوری که مسائل مختلفی مانند قرنطینه و مسائل اقتصادی سبب عدم تعامل مناسب با فرزندان شده است و این مسئله سبب بروز بیشتر مشکلات روحی و روانی  در مردان شده است. از موارد بستری ناشی از کرونا سهم زنان ۴۹/۹ و مردان ۵٠/۱ است . تعداد زیادی از مردان جامعه ما از سلامت مناسبی برخوردار نیستند. مردان کم تر از خدمات بهداشتی ،درمانی و سلامت استفاده می کنند.۸۹ درصد از مردان الگوی تغذیه مناسبی ندارند.

کیان فرگفت: افزایش توده بدنی، مصرف کم میوه و سبزی، عدم فعالیت بدنی مناسب، مصرف سیگاربه عنوان عوامل خطر ساز برای شیوع و ابتلای مردان به سرطان های پروستات، روده بزرگ، مثانه، ریه و معده شناخته شده است.

او گفت: در مطالعاتی که در سال ۹۸ صورت گرفت، درصد میزان مرگ در آقایان بیشتر از زنان است و این موضوع نشان دهنده این است که مردان باید به سلامتی خودشان بیشتر اهمیت بدهند.
منبع: باشگاه  خبرنگاران


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز