title
کد خبر: 215477
00
تاثیرافسردگی کرونای مادران بر مغز جنین

یافته های جدید محققان نشان می دهد مشکلات روان ‌شناختی مادران باردار در طول همه ‌گیری کرونا ممکن است با تغییرات در مغز جنین‌ در حال رشد مرتبط باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند اضطراب ناشی از همه گیری کرونا در زنان باردار روی ساختار مغز جنین اثراتی منفی دارد. این مطالعه شامل ۶۵ زن باردار در طول همه‌گیری کرونا  و ۱۳۷ زن باردار قبل از همه ‌گیری بود.

هیچ یک از شرکت‌ کنندگانی که در طول دوره همه ‌گیری ارزیابی شدند، به ویروس کرونا آلوده نبوده و این مطالعه تأثیر بالقوه خود همه ‌گیری و بار روانی آن را بر زنان باردار و جنین‌ های در حال رشد آن ها قبل از تولد، ارزیابی کرد.

کاترین لیمپروپولوس و همکارانش با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیس ام آر آی  از مغز جنین ‌ها در رحم مادرانی که قبل و در طول همه‌گیری کووید-۱۹ باردار بودند، تصویربرداری کردند. این تصویربرداری، ساختار سطحی مغز،  چین خوردگی قشر مغز و شکل چین و چروک ها و عمق آن را در سطح مغز ارزیابی کرد.

محققان با بررسی این داده ها دریافتند: استرس و افسردگی در مادرانی که در طول همه گیری کرونا باردار بوده اند به نسبت بیشتری گزارش شده است.  

پژوهشگران همچنین مشاهده کردند که سه ساختار مغز و اندازه ‌گیری حجمی ماده سفید جنین در  بخش های مخ، هیپوکامپ و حجم مخچه در جنین‌ هایی که در طول همه گیری مراحل رشد خود را می گذراندند در مقایسه با گروه قبل از همه ‌گیری کاهش یافته است.

 رشد در این ساختارهای مغزی با نمرات اضطراب، استرس و افسردگی مادر، ارتباط مستقیمی داشت. محققان با  آنالیز مادرانی که استرس خود را کم گزارش کردند، دریافتند که جنین ‌های زنان باردار در گروه استرس کم، آسیب کمتری دیده و و به همین دلیل نویسندگان پیشنهاد می کنند که این تنوع و ناسازگاری نشان می دهد که عوامل متعددی در رشد مغز جنین دخیل هستند.

محققان همچنین هنگام مشاهده ساختار مغز جنین مادران باردار در دوره کرونا، دریافتند که سطح قشر مغز و شاخص چرخش موضعی در هر چهار لوب کاهش یافته است، در حالی که عمق گودی در لوب های فرونتال، آهیانه و اکسیپیتال چپ در گروه مادران دارای استرس و اضطراب بیشتر، کمتر بود. بر این اساس نویسندگان پیشنهاد می کنند که این معیارها ممکن است نشان دهنده تاخیر در چرخش مغز باشد.

محققان این تیم مطالعاتی هشدار می‌ دهند که تفاوت ‌ها هنگام مقایسه چندین یافته نشان می ‌دهد که عوامل زیادی وجود دارد که بر رشد مغز جنین تأثیر می ‌گذارند و استرس مادر یکی از این عوامل محسوب می شود.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Communications Medicine منتشر شده است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز