title
کد خبر: 214675
00
اطلاعات دارویی| قرص فشار خون کاپتوپریل را بیشتر بشناسید

کاپتوپریل یک مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) است. این ماده شیمیایی باعث سفت شدن رگ‌های خونی می‌شود. داروی کاپتوپریل با مسدود سازی این ماده شیمیایی باعث آرامش بیشتر رگ‌های خونی می‌شود، در نتیجه فشار خون کاهش می‌یابد.

به گزارش بهداشت نیوز، از دیگر موارد مصرف این دارو می‌توان، به جلوگیری از پیشرفت مشکلات کلیوی در بیماران دیابتی اشاره کرد.

داروی کاپتوپریل معمولا توسط متخصصین قلب و عروق، و دکتر داخلی تجویز می‌شود و برای مصرف این دارو باید با متخصصین مذکور مشاوره نمایید.
اشکال دارویی کاپتوپریل

کاپتوپریل فقط به شکل قرص‌های ۱۲.۵ میلی‌گرمی/ ۲۵ میلی‌گرمی/ ۵۰ میلی‌گرمی/ ۱۰۰ میلی‌گرمی در دسترس می‌باشد. این دارو را هم می‌توان به صورت خوراکی و هم زیرزبانی مصرف کرد.

نام رایج کا‌پتوپریل در بازار ایران، کاپوتن است و با این نام به بازار عرضه می‌شود.

موارد مصرف 

کا‌پتوپریل به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای درمان فشارخون بالا و نارسایی قلبی استفاده می‌شود. فشار خون بالا یک بیماری شایع است و در صورت عدم درمان می‌تواند باعث آسیب به مغز، قلب، رگ‌های خونی، کلیه‌ها و سایر قسمت‌های بدن شود. آسیب به این اندام‌ها ممکن است باعث بیماری قلبی، حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، از دست دادن بینایی و سایر مشکلات شود.

از کاپتوپریل همچنین برای بهبود بقا و کاهش خطر نارسایی قلبی پس از حمله قلبی در بیماران مبتلا به بیماری قلبی به نام هیپرتروفی بطن چپ (بزرگ شدن دیواره‌های سمت چپ قلب) استفاده می‌شود. کاپتوپریل همچنین برای درمان بیماری کلیوی (نفروپاتی) ناشی از دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ و رتینوپاتی (بیماری چشم) استفاده می‌شود.

کاپتوپریل در دسته‌ای از داروها به نام مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) قرار دارد. این دارو مواد شیمیایی خاصی را که رگ‌های خونی را سفت می‌کنند کاهش می‌دهد؛ بنابراین خون روان‌تر جریان می‌یابد و قلب می‌تواند خون را با کارایی بیشتری پمپاژ کند.

بیماری ایسکمی قلبی، یکی دیگر از مواردی است که برای درمان آن از کاپتوپریل استفاده می‌شود. ایسکمی قلبی که با نام بیماری عروق کرونری نیز شناخته می‌شود، اختلالی است که در آن سرخرگ کرونر تنگ و باریک می‌شود و عضلات قلب از رسیدن خون و اکسیژن کافی محروم می‌گردند.

نحوه مصرف 

کاپتوپریل به عنوان یک قرص برای مصرف خوراکی عرضه می‌شود و معمولا دو یا سه بار در روز با معده خالی، ۱ ساعت قبل از غذا مصرف می‌شود. برای کمک به یادآوری مصرف کاپتوپریل، آن را هر روز تقریباً در زمان‌های یکسانی مصرف کنید. دستورالعمل‌های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی‌شوید توضیح دهد. کاپتوپریل را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. کمتر یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است مصرف نکنید.

کاپتوپریل فشار خون بالا و نارسایی قلبی را کنترل می‌کند اما آنها را درمان نمی‌کند. حتی اگر احساس خوبی دارید، به مصرف کاپتوپریل ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف کاپتوپریل را به هیچ عنوان قطع نکنید.

عوارض جانبی 

عوارض جانبی که ممکن است با مصرف کا‌پتوپریل رخ دهند، عبارتند از:

    سرفه خشک
    سرگیجه
    بثورات پوستی
    تغییر در طعم غذاها
    تورم صورت، زبان یا گلو
    مشکل در بلع
    مشکل در تنفس
    درد معده
    استفراغ و حالت تهوع
    خستگی
    افزایش وزن. 

موارد منع مصرف 

برای دسته خاصی از افراد مصرف این دارو ممکن است اثرات نامطلوبی به جا بگذارد.
مصرف قرص خط دار کاپتوپریل ۵۰ میلی گرم در زنان باردار

کاپتوپریل یک داروی حاملگی دسته D است. یعنی:

    تحقیقات انجام شده روی انسان، اثرات نامطلوبی را برای جنین هنگام مصرف دارو توسط مادر نشان داده است.
    این دارو فقط درصورتی باید مصرف شود که فرد به فشار خون در بارداری یا فشار خون بسیار بالا مبتلا باشد.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید با پزشک زنان و زایمان خود صحبت کنید. از پزشک خود بخواهید در مورد آسیب خاصی که ممکن است به بارداری شما وارد شود به شما بگوید. این دارو تنها در صورتی باید استفاده شود که خطر بالقوه با توجه به مزایای بالقوه دارو قابل قبول باشد.
مصرف قرص زیرزبانی کاپتوپریل در زنان شیرده

کا‌پتوپریل ممکن است به شیر مادر منتقل شود و ممکن است در کودکی که با شیر مادر تغذیه می‌شود عوارض جانبی ایجاد کند. اگر به کودک خود شیر می‌دهید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که شیردهی را متوقف کنید یا مصرف این دارو را متوقف کنید.

مصرف کاپتوپریل ۲۵ در سالمندان

افراد مسن ممکن است داروها را کندتر پردازش کنند. یک دوز معمولی بزرگسالان ممکن است باعث شود سطح این دارو در بدن شما بالاتر از حد طبیعی باشد. اگر سالخورده هستید، ممکن است به دوز کمتر یا برنامه دوز متفاوتی نیاز داشته باشید.

کودکان

این دارو در کودکان مطالعه نشده است. در کودکان کمتر از ۱۸ سال نباید استفاده شود.

منبع: دکترتو


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز