title
کد خبر: 207062
00
مصرف قندهای مصنوعی در دوره بارداری ممنوع

چاقی و اضافه وزن یکی از مهمترین معضلات جوامع امروزی است که تاکنون دلایل متعددی برای آن معرفی شده بود اما مطالعات جدید نشان می دهد مصرف قندهای مصنوعی در دوره بارداری توسط مادر می تواند منجر به چاقی در فرزند وی شود.

 به گزارش بهداشت نیوز، چاقی و داشتن اضافه وزن زمینه ساز بروز انواع بیماری های مختلف خطرناک همچون مشکلات قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و ... است. پزشکان تاکنون موارد مختلفی مانند عدم داشتن تحرک کافی، رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی نادرست را در کنار مواردی مانند ژنتیک، دلیل اصلی بروز چاقی می دانستند.

به نظر می رسد باید به این فهرست یک مورد مهم دیگر را نیز اضافه کرد که متاسفانه این موضوع تحت کنترل افراد چاق نبوده و به رژیم غذایی مادر آن ها در دوران بارداری مرتبط است.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط موسسه بهداشت کانادا، مصرف شیرین کننده های مصنوعی برای مقاصد رژیمی در دوران بارداری بر میکروارگانیسم های روده نوزادان متولد نشده تأثیر گذاشته و خطر چاقی را افزایش می دهد. به گزارش سیناپرس، مطالعات انجام شده روی جوندگان نشان داد که مصرف شیرین کننده های غیرطبیعی منجر به تغییرات میکروارگانیسم و متابولیسم در جنین و نوزادان می شود.

در این مطالعات پژوهشگران برای بررسی دقیق این موضوع از حیوانات آزمایشگاهی استفاده کرده و آن ها را به سه گروه تقسیم کردند. در ادامه و جهت بررسی تاثیر شیرین کننده های مصنوعی بر این جانوران، به گروه اول قند مصنوعی  آسپارتام، به گروه دوم شیرین کننده مصنوعی استویا و به گروه سوم فقط آب داده شد.

بررسی های بعدی نشان می دهد آنهایی که با شیرین کننده تغذیه شدند، نوزادانی با نسبت چربی بالاتر و افزایش خطر چاقی و همچنین تفاوت های آشکار در میکروبیوم روده به دنیا آوردند. علاوه بر این  مشاهده شد که این جوندگان افزایش مولکول‌ های تولید کننده پروپیونات و بوتیرات را در روده‌ها تجربه کرده و در عین حال با کاهش مولکول‌ های تخمیر لاکتوز نیز مواجه شدند.

پژوهشگران به زنان باردار توصیه می کنند در طول دوره حاملگی خود با دقت بیشتری مراقب سلامت و رژیم غذاییشان باشند زیرا نوع و چگونگی موادی که طی این دوره مصرف می شود بر سلامت جنین در دوره نوزادی و پس از تولد، تاثیر مستقیم دارد. در این میان توصیه می شود به طور خاص از شیرین کننده های مصنوعی استفاده نشود.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز