title
کد خبر: 205977
00
مهمترین ابزار پیشگیری از اُمیکرون

مسئول بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: واکسیناسیون و دریافت دُز سوم واکسن کرونا در کنار رعایت موازین بهداشتی مهم ترین راه پیشگیری از سویه جدید کرونا و کاهش بستری، مرگ میر، شدت بیماری و احتمال ابتلا به آن است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علی منصوری بیان کرد: بی تردید مهمترین و تنها ابزار کنترل بیماری کووید ۱۹ واکسیناسیون می باشد که رعایت دستورالعمل های بهداشتی در کنار آن یک امر ضروری و الزامی‌ می باشد در غیر اینصورت احتمال ابتلا وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: در شرایط حاکم تزریق دُز سوم واکسن کرونا بسیار حیاتی می باشد چرا که این مهم راهبردی جهت مصونیت از سویه جدید است و حتی در صورت ابتلا نیز از شدت بالایی برخوردار نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: سویه جدید ویروس کووید ۱۹ در اکثر کشور های دنیا از جمله ایران شناسایی شده و یکی از ویژگی های حائز اهمیت آن گسترش سریع و درصد انتقال بالای آن می باشد به طوریکه نسبت به سویه قبلی ۵ برابر قدرت انتقال بالاتری دارد و در صورت شیوع در منطقه ای ظرف مدت ۳ روز موارد مبتلا ۲ برابر‌ می شود از این رو لازم است که سطح درک و هوشیاری افراد افزایش یابد و در رعایت موازین بهداشتی اهتمام ورزند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه اکثر بیماری ها از طریق تنفس، سرفه و عطسه انتقال می یابند لذا زدن صحیح ماسک در درجه اول از اهمیت بسیار بالای برخوردار است و لازم است که بر اساس دستورالعمل استفاده از ماسک از آن استفاده شود و در صورت حضور در تجمعات به محض خروج از محل مربوطه اقدام به تعویض ماسک شود.

مسئول بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: در حال حاضر صحبتی در خصوص دُز چهارم واکسن کرونا نشده و در صورت نیاز در اسرع وقت اطلاع رسانی خواهد شد.

دکتر منصوری در پایان یادآور شد: توصیه می شود که در هنگام تزریق دُز سوم واکسن کرونا، مشابه واکسن های اول و دوم تزریق شود و در صورت نبود واکسن مورد نیاز می توان آن را با واکسن های دیگر جایگزین کرد لذا دریافت کنندگان واکسن "سینوفارم" می‌توانند ۳ ماه پس از تزریق دُز دوم برای تزریق دُز سوم "سینوفارم" یا "آسترازنکا" یا "پاستو کووک پلاس" یا"بهارات" تزریق کنند و همچنین کسانی که در دُز اول و دوم واکسن "برکت" دریافت کرده‌اند، ۳ ماه بعد از تزریق دُز دوم برای تزریق دُز سوم می‌توانند واکسن "برکت" یا "پاستوکووک پلاس" یا "آسترازنکا" دریافت کنند و دریافت کنندگان "اسپوتنیک" در دوز اول و دوم، ۳ ماه بعد باید برای دُز سوم واکسن "آسترازنکا" یا "پاستوکووک پلاس" و دریافت کنندگان "آسترازنکا" نیز ۳ ماه بعد می‌بایست برای دوز سوم حتما واکسن "آسترازنکا" یا "پاستوکووک پلاس" تزریق کنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز