title
کد خبر: 205420
00
اختصاصی| تربیت پزشک با پول بیت‌المال برای مهاجرت ممنوع

نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی از افزایش مهاجرت پزشکان و پرستاران به خارج از کشور در سال‌های اخیر انتقاد کرد و گفت: پذیرفتی نیست که هزینه‌های میلیونی برای تربیت و آموزش کادر بهداشت و درمان از جیب بیت‌المال صورت گیرد و دیگران از تخصص و تجربه آنها استفاده کنند. 

محمد وحیدی نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت نیوز اظهار داشت: هزینه‌های تربیتی و تحصیلی یک پزشک و پرستار بسیار بالا است و پذیرفتنی نیست که با مهاجرت کادر بهداشت و درمان، خارجی‌ها از او استفاده کنند. 

وی افزود: باید با برنامه‌ریزی لازم بتوانیم تسهیلات اجرایی خوبی را به پزشک و پرستار بدهیم تا آنها پاسخ منفی به مهاجرت بدهند. 

نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نرخی به عنوان بهره‌وری در حوزه هزینه‌کرد آموزشی وجود دارد؛ اگر به پزشکان در داخل کشور آموزش داده شود یا اینکه تعدادی پزشک به خارج از کشور برای آموزش بروند بایستی حتماً در قالب تفاهم‌نامه‌‌های مشترک با کشور مقصد باشد و باید هزینه‌هایی هم بابت عوارض از کشور مقصد دریافت کنیم تا بتوانیم بخشی از هزینه‌های آموزشی پزشکان در داخل کشورمان را تأمین کنیم نه اینکه تعدادی پزشک را برای خارجی‌ها به صورت رایگان آموزش دهیم که البته این کار غلطی محسوب می‌شود و در هیچ‌کجای دنیا هم اینگونه رفتار نمی‌کنند. 

وحیدی در توضیح بیشتر گفت: معمولاً اگر کسی مهاجرت کرد در قالب یک تفاهم‌نامه بین کشورها این جابه‌جایی صورت می‌گیرد که اگر کشور مبدأ هزینه‌هایی را برای تربیت این پزشک انجام داده است بایستی درآمد هم بعد از مهاجرت پزشک به مقصد داشته باشد تا این کار بتواند بالانس حوزه آموزش را انجام دهد.

وی افزود: باید فکری اساسی برای جبران تفاوت حقوق و مزایای کادر بهداشت و درمان ایران با کشورهای همسایه کرد و اگر در این زمینه کوتاهی کنیم ممکن است با افزایش مهاجرت‌ها مواجه شویم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز