title
کد خبر: 202430
00
چگونه از قاتل خاموش در فصل سرما در امان بمانیم؟

مونوکسید کربن به دنبال سوخت ناقص مواد آلی مانند بنزین، نفت، گاز، گازوییل و زغال چوب تولید شده و بی رنگ و بی بو به عنوان «قاتل خاموش» شناخته شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، مسمومیت با مونوکسید کربن از مرگبارترین انواع مسمومیت است که در موارد حاد موجب آسیب مغز، نخاع و قلب می شود و فرد را وارد خواب ابدی می کند.
همچنین در موارد مزمن و تماس طولانی مدت با اندازه کم از مونوکسید کربن نیز، فرد دچار سَردرد، گیجی، وز وز گوش، خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری و در نهایت آسیب دایمی عصبی، کما و مرگ می شود.
 فصل سرما را ایمن آغاز کنیم

- پیش از روشن کردن بخاری های گازی و نفتی در ابتدای فصل سرما، مطمئن شویم دودکش بخاری و لوله گاز به درستی به بدنه بخاری متصل شده و مسیر دودکش سقفی بخاری باز است؛ بخاری باید استاندارد و دارای «پیلوت» باشد تا به محض خاموش شدن شعله به هر دلیلی، جریان گاز را قطع کند.

- سرد بودن لوله دودکش بخاری، نشانه ای از خارج نشدن دود و گاز سمی است که در این وضعیت، باید دودکش را بررسی کرد.

- استفاده از آبگرمکن نفتی یا گازی یا دستگاه پکیج داخل حمام یا محیط های کوچک دربسته، منجر به سوخت ناقص و مسمومیت با گاز می شود.

- دود سیگار دارای مقادیری از گاز مونوکسید کربن است و می تواند در طولانی مدت موجب بروز مسمومیت مزمن در افراد سیگاری و اطرافیان آنها شود، به ویژه اگر سیگار در محیط در بسته مورد استفاده قرار گیرد.

- از گرم کردن خودرو با گاز پیک نیکی در فصل های سرد، خودداری کنیم.

- استفاده از بخاری های بدون دودکش، تنها در محیط هایی مجاز است که دارای تهویه و جریان مناسب هوا باشد.

- از حضور در پارکینگ های دربسته که در آن اتومبیل با موتور روشن وجود دارد، خودداری کنیم.

- از نگهداری کودک داخل خودروی روشن یا پارکینگ های طبقاتی بپرهیزیم و به محض ورود به این پارکینگ ها، دکمه جریان هوا از خارج به داخل اتاق ماشین را خاموش کنیم.

- در صورت مواجهه با فرد مسموم شده از سوی گاز مونوکسید کربن، او را به سرعت به هوای آزاد انتقال دهیم.

- در شرایط قطع تنفس بیمار مسموم با مونوکسید کربن و گازهای دیگر، احیای قلبی را آغاز کنیم و به سرعت با مرکز اورژانس تماس بگیریم.

«محبوبه دهقانی» کارشناس پیشگیری از بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز