title
کد خبر: 199635
00
این اقدامات اشتباه بر میزان کلسترول خون تاثیر گذار است

برای دانستن میزان کلسترول و چربی موجود در خون به پزشک مراجعه کنید. میزان غیرطبیعی آن با سخت شدن شریان‌ها ارتباط دارد و می‌تواند موجب بیماری‌های قلبی، سکته‌ قلبی و مغزی شود.

به گزارش بهداشت نیوز، میزان  کلسترول بد(LDL) و کلسترول خوب (HDL) و تری گلیسیرید که چربی موجود در بدن است، اگر ‌بدانید که این اعداد چه هستند و چه چیزی ممکن است بر روی آنها تاثیر بگذارد، می‌توانید برای کنترل آنها اقداماتی را انجام دهید.

 آزمایش انجام نمی‌دهید

 میزان کلسترول غیرطبیعی معمولاً هیچ علائمی ایجاد نمی‌کند، بنابراین کنترل آن ضروری است. اگر متوجه مشکلی شدید، رژیم غذایی، تغییر شیوه زندگی و داروها می‌تواند به درمان آن کمک کند. پس از ۲۰ سالگی، پزشک توصیه می‌کند هر ۴ تا ۶ سال یکبار آزمایش خون ساده انجام دهید تا از سالم بودن خود مطمئن شوید. اگر میزان کلسترول پایین باشد، پزشک فرد را تحت نظر دارد تا تشخیص دهد آیا به درمان نیاز دارد یا خیر.

 تمرینات ورزشی را رها می‌کنید

 ورزش منظم یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل میزان کلسترول است. نیازی به انجام دو ماراتن نیست، ۴۰دقیقه پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری یا حرکات موزون ۳ یا ۴ بار در هفته این تاثیر را دارد. اگر  کمبود وقت دارید، می‌توانید آن را در طول روز به ۱۰ دقیقه برسانید. تمرینات مقاومتی، حرکات کششی، شنا سوئدی و کار با وزنه نیز ممکن است کمک‌کننده باشد.

 نشستن طولانی مدت

 نشستن‌‌های طولانی مدت می‌تواند با چاقی، بیماری‌های قلبی و فشارخون بالا مرتبط باشد. کلسترول خوب را کاهش می‌دهد و موجب رهایی از بیماری‌هایی می‌شود که سطح ‌تری‌گلیسیرید را افزایش می‌دهد. اگر به طور منظم ورزش کنید، کلسترول خوب افزایش خواهد یافت. اگر پشت میز کار می‌کنید، سعی کنید هر ۳۰ دقیقه از جایتان بلند شوید و حرکت کنید یا از میز ایستاده استفاده کنید.

 سیگار می‌کشید 

سیگار، سطح کلسترول خوب را کاهش می‌دهد، به این معنی که بیشتر کلسترول بد را افزایش می‌دهد که با فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی مرتبط است. ترک سیگار می‌تواند سطح کلسترول خون را بهبود داده و از عروق محافظت کند. اگر سیگار مصرف نمی‌کنید، سعی کنید از دود سیگار نیز دوری کنید.

 وزنتان را نادیده می‌گیرید 

افزایش وزن و چربی به ویژه در اطراف شکم، می‌تواند کلسترول بد (LDL) را افزایش داده و نوع خوب چربی (HDL) را کاهش دهد اما فقط ۴/۵ کیلو از وزن خود را کاهش دهید و براحتی می‌توانید به کاهش عدد وزن کمک کنید. با پزشک خود در مورد بهترین رژیم غذایی و برنامه ورزشی برای کمک به کاهش وزن مشورت کنید.

 مقدار زیادی چربی اشباع‌شده مصرف می‌کنید

 چربی اشباع‌شده از گوشت گاو، گوشت خوک، بره و لبنیات پرچرب مانند کره، خامه، شیر، پنیر و ماست و همچنین روغن‌ میوه‌های گرمسیری مانند زیتون و نارگیل تهیه می‌شود. همه این موارد می‌تواند LDL یا کلسترول بد را افزایش دهد که در چربی‌های زیاد گوشت موجود است و در شیر بدون چربی و ماست کم چرب  موجود نیست. اگر LDL بالا باشد، نباید بیش از ۶ درصد کالری خود را از چربی اشباع دریافت کنید.

 مقدار زیادی چربی ترانس مصرف می‌کنید

 گاهی اوقات چربی ترانس، روغن هیدروژنه نامیده می‌شود که این چربی‌ها در غذاهای سرخ شده، شیرینی، خمیر پیتزا، دونات، کلوچه، بیسکویت و بسیاری از غذاهای بسته‌بندی شده یافت می‌شود. این چربی‌‌ها سطح کلسترول بد را افزایش داده و چربی‌های مفید را کاهش می‌دهند. برچسب روی موادغذایی را بررسی کنید تا میزان چربی‌های ترانس را محدود کنید. بنابراین مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم‌چرب، مرغ، ماهی و آجیل مصرف کنید.

 مصرف تمام چربی‌ها را حذف می‌کنید

 همه چربی‌ها بد نیستند. چربی‌های غیراشباع سالم و تک غیراشباع را جایگزین چربی‌های اشباع‌شده و ترانس کنید. این چربی‌ها را در ماهی قزل‌آلا، ماهی سالمون، شاه ماهی، آووکادو، زیتون، گردو و روغن‌های گیاهی مایع مانند گلرنگ، کلزا، آفتابگردان و روغن زیتون خواهید یافت اما اطمینان حاصل کنید که بیش از ۳۰ درصد کالری روزانه‌تان را از هر نوع چربی تامین نکنید.

 از مصرف فیبر غافل می‌شوید

 دو نوع فیبر وجود دارد؛ فیبر محلول که در آب حل می‌شود و فیبر نامحلول که اینگونه نیست. هر دو نوع فیبر برای سلامت قلب مفید هستند اما فیبر محلول به ویژه به کاهش سطح LDL کمک می‌کند. صبح‌ها موادغذایی حاوی فیبر را با یک کاسه بلغور جو دوسر یا سبوس جو دوسر ، میوه‌ها، لوبیا، عدس یا سبزیجات به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

برخی بیماری‌ها را نادیده می‌گیرید

 آگاهی و درمان بیماری‌های مرتبط با کلسترول بد مانند فشارخون بالا، دیابت، بیماری کلیوی، بیماری کبد و کم‌کاری تیروئید بسیار مهم است. اگر یکی از این بیماری‌ها را دارید و آن را به خوبی کنترل می‌کنید، می‌تواند به کاهش میزان آن نیز کمک کند.

 گاهی مصرف داروهایتان را رها می‌کنید 

توصیه‌های پزشک را در مورد هر نسخه رعایت کنید. اگر فراموش کردید که دارویی را مصرف کنید، سعی نکنید در دفعات بعدی با مصرف بیشتر، آن را جبران کنید. ممکن است آنطور که باید اثر نکند و یا ممکن است فرد را دچار سرگیجه یا بیماری کند. اطمینان حاصل کنید که هر دارویی را که قبلاً مصرف می‌کردید را به پزشک اطلاع دهید. برخی داروها در صورت مصرف همزمان با سایر داروها می‌تواند اختلالاتی را ایجاد کند.

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز