title
کد خبر: 192680
00
 افرادی که قبلا به بیماری مبتلا شده‌ یا واکسن تزریق کرده‌اند مجددا به واریانت دلتا مبتلا می شوند؟

جهش های موجود در واریانت های آفریقای جنوبی و برزیل منجر به فرار ویروس از ایمنی ناشی از واکسیناسیون شدند به این معنا که فرد واکسینه ممکن است دوباره مبتلا شود.

به گزارش بهداشت نیوز، مسئول اجرایی و پیگیری امور آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان ولیعصر(عج) با بیان اینکه تاکنون  بیش از ۲۰۰ واریانت از کروناویروس جدید گزارش شده گفت: از بین تمام این واریانت ها تنها چند واریانت موجب نگرانی جهانی شدند که عبارتند از واریانت انگلیسی (آلفا)، واریانت آفریقای جنوبی(بتا)، برزیل (گاما) و هندی (دلتا).  وجه مشترک تمام این واریانت ها این است که همه آنها دچار جهش هایی شدند که ویژگی ویروس را به ضرر انسان تغییر داده است. این جهش ها باعث افزایش قدرت انتقال ویروس و افزایش قدرت بیماری زایی ویروس و تا حدودی فرار ویروس از ایمنی ناشی از واکسن  شده اند.

 وی افزود: جهش های موجود در واریانت های آفریقای جنوبی و برزیل منجر به فرار ویروس از ایمنی ناشی از واکسیناسیون شدند به این معنا که فرد واکسینه ممکن است دوباره مبتلا شود.  جهش های موجود در واریانت انگلیسی منجر به افزایش سرعت انتقال آن شدند به طوریکه به سرعت تبدیل به واریانت غالب شد و هیچ اثری از ویروس کلاسیک  اولیه(چینی) دیده نمی شود. پس از ظهور واریانت دلتا در هند مشاهده گردید که در این واریانت جهش های متعددی وجود دارد که منجر به افزایش  ۵۰ تا ۶۰ درصدی قدرت انتقال آن نسبت به واریانت انگلیسی (آلف( شده است. این واریانت  از مرزهای جنوب و جنوب شرق وارد کشور ما شد، و به دلیل قدرت بالای تکثیر و انتقالی  که داشت، در حال حاضر واریانت غالب کشور می باشد.

دکتر غفاری بیان داشت: به دلیل قدرت انتقال بالای واریانت دلتا،  همجواری با استان سیستان و بلوچستان و رفت و آمد مردم به این استان،  این واریانت به سرعت در استان گسترش یافت و پس از تهیه کیت های تشخیصی واریانت ها مشاهده گردید که  ۸۵ تا ۹۰ درصد موارد مثبت استان  واریانت دلتا یا هندی می باشد. قطعا در طی هفته های آتی تمامی موارد مثبت واریانت دلتا خواهند بود. علائم بیماری در این واریانت تا حدودی تغییر کرده اند و افراد حس چشایی و بویایی خود را کمتر از دست می دهند ولی آبریزش بینی که در واریانت های قبلی کمتر مشاهده می شد در این واریانت مشاهده می شود . به طور کلی علائم بیشتر شبیه سرماخوردگی می باشد و ممکن است افراد به اشتباه تصور کنند که سرما خورده اند بنابراین بهتر است هر علائمی شبیه سرماخوردگی را جدی بگیریم و به پزشک و یا به مراکزبهداشتی منتخب برای انجام تست کرونا مراجعه کنیم.

مسئول اجرایی و پیگیری امور آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان ولیعصر(عج) گفت: مطالعات نشان می دهد که حدود ۱۰ ثانیه زمان برای ابتلا به این واریانت  کافی است. همچنین مشاهده شده است افرادی که در فضای باز و بدون ماسک در پشت سر هم در حرکت بوده اند به بیماری مبتلا شده اند.

 وی در پایان گفت: موارد متعددی را مشاهده می‌کنیم که افرادی که قبلا به بیماری مبتلا شده‌اند یا واکسن تزریق کرده‌اند  مجددا به واریانت دلتا  مبتلا شده‌اند . بنابراین حتی اگر قبلا به بیماری کووید ۱۹مبتلا شده ایم و یا واکسینه هستیم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم و حتما در هنگام خروج از منزل از ماسک استاندارد استفاده کنیم، از مهمانی رفتن و دورهمی ها پرهیز کنیم و رفت و آمدهای غیرضروری را به خارج از منزل کاهش دهیم تا از گسترش این ویروس جلوگیری شود.

 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز