title
کد خبر: 112394
00
گفتگوی معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور با بهداشت نیوز:
سن طلایی درمان تنبلی چشم

تنبلی چشم کیفیت زندگی افراد از جمله انتخاب شغل و مراقبت در مقابل حوادث مختلف را تحت تأثیر قرار می دهد.

خبرنگار بهداشت نیوز گفتگویی اختصاصی با دکتر مینو رفیعی معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور انجام داده و ایشان در رابطه با اهمیت و وضعیت تشخیص و درمان تنبلی چشم در ایران صحبت کردند.

تنبلی چشم یک بیماری خاموش!

وی در مقدمه ی بحث خود گفت: یکی از شایعترین علل کم بینایی و نابینایی در بچه ها تنبلی چشم است. متأسفانه تنبلی چشم، یک بیماری خاموش است و ممکن است والدین هیچ وقت متوجه این مشکل در فرزندنشان نشوند.

دکتر مینو رفیعی اضافه کرد: تنبلی چشم معمولا بیماری یک طرفه است یعنی یک چشم سالم و عصب بینایی چشم ذیگر مشکل دارد و تصویر را به مغز نمی رساند. بنابراین بچه همیشه با یک چشم خوب می بیند و شکایتی نمی کند و به مرور زمان باعث می شود چشم تنبل، بینایی خود را از دست بدهد.

تنبلی چشم و به خطر افتادن کیفیت زندگی

او ادامه داد: ظاهر چشمی که مشکل دارد معمولا نرمال است بنابراین والدین متوجه نمی شوند. از طرفی کودک در سنین 3 تا 6 سال قادر نیست بگوید من با یک چشمم نمی بینم و در درازمدت دچار بینایی تک چشمی می شود . لذا در آینده کیفیت زندگی او از جمله انتخاب شغل و مراقبت در مقابل حوادث مختلف تحت تأثیر قرار می گیرد.

معاون پیشگیری از معلولیت های بهزیستی ضمن بیان اینکه سازمان بهزیستی کشور حدود 25 است که غربالگری را در سن 3 تا 6 سال انجام می دهد، اظهار داشت: امکان دارد کودک تا سن سه  سالگی شرایط چشمش نرمال باشد و بعد از آن دچار مشکل شود چون چشم تا 8 سالگی در حال تکامل است. پس ما وظیفه داریم سریعتر این مسأله را شناسایی و درمان کنیم.

زمان طلایی درمان تنبلی چشم

دکتر مینو رفیعی به بهداشت نیوز گفت:  مدت زمان طلایی درمان تنبلی چشم 8 تا ده سالگی است و بعد از آن درمان خوب جواب نمی دهد و احتمال برگشت و سلامت چشم کم است و بعد از دوازده سالگی اصلا قابل برگشت نیست.

او در اینباره بیان داشت: حدود 75 درصد کودکان سه تا شش ساله در کشور را تحت پوشش غربالگری تنبلی چشم قرار داده ایم. معمولا در مناطق عشایری و روستایی به دلیل کوچکتر بودن و قابل شناسایی تر بودن پوشش بالاتری داریم. در مناطق بزرگتر مانند تهران پوشش کامل سخت تر است چون معمولا خانواده ها امکان دارد در این طرح شرکت نکنند و مستقیم به چشم پزشک مراجعه کنند.

ارجاع رایگان کودکان به اپتومتریست ها

همچنین معاون پیشگیری از معلولیت های بهزیستی گفت: در سال 97  از بین 3 میلیون و 400 هزار  کودک که برایشان غربالگری چشم انجام دادیم، حدود 15000 بچه  با تنبلی چشم شناسایی شد که خوشبختانه وارد فرآیند درمان شدند.

دکتر رفیعی افزود: خط درمان ما بعد از شناسایی تنبلی چشم، از اپتومتریست ها شروع می شود که خانواده ها به صورت رایگان به این متخصصان ارجاع داده می شوند تا به نتیجه ی کامل برسند.

وی شیوع تنبلی چشم در کودکان 3 تا 6 ساله در کشور  ما را  1 تا 1.5 درصد عنوان کرد و گفت: شیوع تنبلی چشم در کشور ما نسبت به میانگین جهانی که 2 تا 4 درصد می باشد، پایین تر است . به نظر می رسد این برنامه 25 ساله ی بهزیستی در مورد غربالگری چشم بر کاهش تنبلی چشم موثر بوده است.  

ضرورت غربالگری چشم مانند واکسیناسیون!

او با تأکید بر اینکه در منطقه ی خاورمیانه به جز چند کشور، غربالگری چشم به صورت فراگیر مانند کشور ما انجام نمی شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم غربالگری چشم مانند واکسیناسیون اینقدر برای خانواده ها مهم و ضروری شود که به طور خودجوش و به صورت معاینات عادی، فرزند خود را به لحاظ تنبلی چشم چکاپ کنند.

اهمیت چکاپ مداوم تنبلی چشم

دکتر مینو رفیعی، معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور در آخر به بهداشت نیوز گفت: دلایل تنبلی چشم معمولا مادرزادی نبوده و اکتسابی است و در خیلی مواقع هم قابل درمان می باشد اما درمان آن در طولانی مدت جواب می دهد و نیاز به چکاپ مداوم دارد. چون تنبلی چشم احتمال عود دارد و ممکن است برگردد، بنابراین خانواده ها بعد از درمان هم بچه را باید مرتب به چشم پزشک ببرند که مطمئن شوند بیماری برگشت نکرده است.

گفتگو : مشکات سخاوتی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز