title
کد خبر: 83747
00
تلخی دهان در دوران بارداری نشانه چیست؟

یک کارشناس مامایی در خراسان جنوبی گفت: یکی از علائم شایع در سه ماهه اول بارداری در برخی زنان حامله، احساس مزه تلخ یا ترش و یا طعم فلز در دهان است که این بدمزگی دهان به طور مداوم در کل روز وجود دارد.

به گزارش بهداشت نیوز: فرشته درایتی گفت: یکی از علائم شایع در سه ماهه اول بارداری در برخی زنان حامله، احساس مزه تلخ یا ترش و یا طعم فلز در دهان است که این بدمزگی دهان به طور مداوم در کل روز وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای بدمزگی دائمی دهان در برخی زنان باردار، دلایل متعددی ذکر شده است، افزود: بیشتر مطالعات افزایش هورمون استروژن در بارداری را دلیل این بدمزگی می‌دانند که طعم دهان و بویایی را تغییر می‌دهد.

این کارشناس مامایی اظهار کرد: هورمون‌های بارداری و به خصوص هورمون استروژن، نقش مهمی در کنترل و تعدیل حس چشایی دارند و موقع بارداری، سطح هورمون استروژن و در نتیجه حس چشایی به میزان زیادی تغییر می‌کند.

درایتی ادامه داد: حس چشایی و بویایی با هم در ارتباط هستند، بنابراین تغییر حس بویایی در بارداری نیز ممکن است باعث بدمزگی دهان شود.

وی بیان کرد: تلخی و بدمزگی دهان همانند تهوع بارداری باید در سه ماهه دوم حاملگی بهتر شود چراکه در سه ماهه دوم بارداری، سطح هورمون‌های بارداری کمی تثبیت می‌شود.

کاهش مزه بد در دهان

این کارشناس مامایی گفت: مکیدن آب نبات نعنایی، جویدن آدامس نعنایی، مکیدن خوراکی‌های ترش مثل لیموترش و یا آب نبات ترش ممکن است در برخی زنان مفید باشد.

درایتی افزود: مصرف خوراکی‌های شیرین مثل آب نبات شیرین و خوراکی‌های نشاسته‌ای مانند چیپس، این مزه بد دهان را کم می‌کند.

وی اظهار کرد: برای کاهش مزه فلز در دهان می‌توان موادغذایی اسیدی مانند آب مرکبات، لیموناد و خوراکی‌های سرکه‌ای را امتحان کرد.

این کارشناس مامایی خاطرنشان کرد: این موادغذایی نه تنها طعم فلز دهان را کاهش داده، بلکه میزان تولید بزاق را در دهان افزایش می‌دهند.

 

منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.