title
کد خبر: 50879
00
بخشنده یا بخیل، شما کدام یک را انتخاب می کنید؟

خداوند کریم در قرآن بارها از انفاق و کمک به هم نوعان با عبارات مختلف یاد و بر این مهم تأکید کرده است. در سیره اهل بیت علیهم السلام هم توصیه های فراوانی نسبت به انفاق در راه خدا و رسیدگی به حال نیازمندان به مناسبت های مختلف دیده می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، خداوند کریم در قرآن بارها از انفاق و کمک به هم نوعان با عبارات مختلف یاد و بر این مهم تأکید کرده است. در سیره اهل بیت علیهم السلام هم توصیه های فراوانی نسبت به انفاق در راه خدا و رسیدگی به حال نیازمندان به مناسبت های مختلف دیده می شود.
حقیقت آن است که کمک به هم نوعان و نیازمندان اشکال مختلف و متعددی دارد و در قالب های زیادی می تواند صورت پذیرد که وقف یکی از این اشکال و بلکه مهمترین نوع آن است. وقف بارزترین و کاملترین مصداق انفاق ، صدقه و بخشش در راه خداست که بارها مورد تأکید قرآن و سنت بوده است. امام رضا علیه السالم در نامه ای به امام جواد (ع) ضمن توصیه به بخشش و رسیدگی به خویشان و کمک به آنها ، اینکار را مایه علو شأن و مرتبه نزد خداوند دانسته و توصیه می کنند که نباید از تنگ دستی و بخشش به دیگران ترسید.

بخل و خساست از ویژگی های ناپسندی است که به فرموده حضرت امیر (ع) صاحب خود را کوچک و بی ارزش می کند و در مقابل آن بخشندگی و کمک به دیگران است که از بارزترین ویژگی های پیامبران الهی و اولیای خداوند است و کسی که وقف می کند در حقیقت دیگران را بر سرسفره خود فرا می خواند.

در همین زمینه امام رضا علیه السالم در باره ویژگی های بخشنده و بخیل می فرماید : بخشنده از غذای دیگران می خورد تا دیگران هم از غذای سفره او بخورند و خسیس از غذای مردم نمی خورد تا مردم هم از غذای سفره اش نخورند . آن حضرت همچنین در روایتی دیگر می فرماید : انسان بخشنده به خدا نزدیکتر است و به بهشت هم نزدیک است و از آتش جهنم دور ، ولی خسیس از بهشت دور است و به آتش نزدیک . امام رضا علیه السالم همچنین در باره حقیقت بخشندگی می فرماید : بخشندگی درختی است در بهشت که شاخه و ساقه های آن در دنیا است و هر کس به شاخه ای از آن چنگ زند به بهشت خواهد رفت. مطابق این روایات بخشندگی مایه کمال و تقرب به خداست و نه تنها در دنیا عزت و آبروی فرد است بلکه در آخرت دست مایه نجات و رستگاری اوست .

بدون شک وقف را می توان بهترین مصداق بخشندگی و کمک به دیگران دانست که مایه سرافرازی در دنیا و آخرت است و امام رضا علیه السلام در این رابطه فرموده است : عونک الضعفیف فی افضل الصدقه ؛ کمک به ناتوان ها از بهترین صدقه ها است. از طرفی دیگر اسلام ضمن مخالفت با زراندوزی و تکاثر کسانی را که دائما اموال خود را ذخیره می کنند و در راه خدا انفاق نمی کنند نکوهش کرده و اینکار را مایه پدید آمدن آثار ناپسند دیگری برشمرده و آن را مقابله با خداوند معرفی کرده است. امام رضا علیه السلام ضمن اشاره به آثار مخرب ثروت اندوزی می فرماید : ثروت جز به پنج ویژگی انباشته نمی شود، خسیسی بسیار ، آرزوی طولانی ، حرص بیش از حد ، قطع رحم و برتری دنیا بر آخرت
لذا اسلام وقف را برای رهایی از آثار شوم زراندوزی و بخل و خساست پیشنهاد کرده و آن را مایه جاودانگی و زندگی ابدی و مایه خشنودی خداوند برشمرده است.

 

منبع: سایت حرم رضوی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز