title
کد خبر: 46730
00
 پروژه ملی و منطقه ای ایرانوم افتتاح شد

اولین پروژه ملی و منطقه ای پایگاه اطلاعاتی جامع ژنتیک اقوام ایرانی (ایرانوم) امروز سه شنبه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی راه اندازی شد.

به گزارش بهداشت نیوز، مراسم افتتاح پروژه ملی ' ایرانوم ' با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکترحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر رضا ملک زاده معاون وزیر بهداشت برگزار شد.


با اجرای این پروژه ارزشمند که شامل توالی یابی ژنومیک هشت قوم ایرانی می باشد، مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی موفق به انتقال تکنولوژی بسیار پیشرفته توالی یابی نسل جدید ژنوم (NGS) به کشور شده و امکان بهره برداری علمی تمامی مراکز تحقیقاتی علوم پایه، پزشکی و نیز پزشکی شخص محور کشور از اطلاعات تخصصی ثبت شده در این مرکز، بویژه جهت پیشگیری ، تشخیص و درمان بیماری های ژنتیکی فراهم شده است.


محققان مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اجرای پروژه علمی - فناوری ایرانوم موفق به انتقال تکنولوژی پیشرفته توالی یابی نسل جدید ژنوم ( NGS) به کشور شدند.
این پایگاه هم اکنون شامل داده های مربوط به ژنوم 800 فرد سالم با ویژگی های مشخص از هشت قوم ایرانی می باشد که هر صد نفر مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاعات آنان بدون نام و مشخصات شخصی بصورت کد گذاری شده در این پایگاه ثبت شده است.


داده های مرحله اول این پایگاه داده ها مربوط به 800 نفر بالای 35 سال بوده که این جمعیت از 8 قوم مختلف شامل فارس، آذری، کرد، عرب، لر، بلوچ، ترکمن و ساکنین خلیج فارس است.
یک میلیون و 368 هزار تغییر ژنی در این تعداد افراد مشاهده شده که برخی از آنها همانند سایر جوامع است و 30 درصد این تغییرات ژنتیکی معادل 422 هزار ژن در هیچ جمعیت دیگر مشاهده نشده و فقط به کشور ما اختصاص دارد.


این پروژه باید با حمایت مالی مسئولین به نتیجه کامل برسد تا بتوان خدمات بهتری برای تشخیص و درمان بیماران ژنتیکی ارائه داد.مرحله اول این پروژه به عنوان پایگاه جمعیتی در کشور در دسترس تمامی محققان، متخصصان و پزشکان است.


اطلاعات ثبت شده در این پایگاه تخصصی، ملاک مقایسه تغییرات ژنتیکی افراد در جمعیت های مختلف کشورمان است تا با مطالعه و مقایسه آنها بسرعت به راه های پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ژنتیکی پی ببریم.


در سال های گذشته امکانات محدود مراکز تحقیقاتی، اجازه تشخیص سریع بیماری های ژنتیکی را نمی داد اما هم اکنون با استفاده از این تکنولوژی جدید، قدرت تشخیص در بیماری های ژنتیکی افزایش یافته است‌
در انتقال این تکنولوژی برغم همه محدودیت ها و موانع بین المللی در اثر تحریم ها، بهترین تکنولوژی به روز دنیا بلحاظ تجهیزات پیشرفته و مورد نیاز با کمترین هزینه حدود ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان وارد کشور شده است.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز