title
کد خبر: 35023
00
تغذیه دانش آموزان باید چگونه باشد؟

فرشته فزونی کارشناس مسئول تغذیه گروه سلامت جمعیت، خانواده و تغذیه معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت نقش تغذیه دانش آموزان در یادگیری و رشد جسمی و ذهنی آنان گفت: در سال ۱۳۹۳ تفاهم نامه ای فی مابین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش با هدف تامین بخشی از انرژی و مواد مغذی مورد نیاز دانش آموزان، ارائه مواد غذایی سالم و باکیفیت و جلوگیری از عرضه مواد غذایی کم ارزش منعقد و به تمامی مدارس کشور ابلاغ شد.

وی افزود: بر طبق این تفاهم نامه، فروش و عرضه مواد خوراکی سالم و با ارزش به دانش آموزان که ضمن تأمین حدود ۵۰۰-۳۰۰ کالری از انرژی مورد نیاز دانش آموزان، به عنوان میان وعده، مطابق با استانداردهای بهداشتی تهیه می شود، بلامانع است. همچنین طبق این تفاهم نامه عرضه  مواد خوراکی نا سالم و کم ارزش که فاقد استانداردهای لازم  باشد ممنوع است. 
فزونی گفت: خرما، انواع مغزها، کشمش، نخودچی، آجیل سویا، توت خشک، انجیر خشک، انواع ماست، انواع پنیر پاستوریزه و استریلیزه، میوه‌های سالم شسته شده و ضد عفونی شده در بسته بندی های یک نفره وکیوم شده، انواع میوه خشک نوشیدنی ها مانند انواع شیر، دوغ بدون گاز، انواع آبمیوه طبیعی، آب معدنی، بیسکویت، کیک و کلوچه ترجیحاً از نوع غنی شده و تهیه شده با روغن حاوی اسید چرب با ترانس زیر ۵ درصد، انواع آش، انواع سوپ، لوبیا، عدس پخته، حلیم، شله زرد، سمنو، فرنی به شرطی که بهداشتی و سالم تهیه و عرضه شوند از جمله مواد غذایی سالم برای عرضه در بوفه مدارس هستند.
کارشناس مسئول تغذیه معاونت امور بهداشتی به مواد غذایی ممنوعه در بوفه مدارس اشاره وگفت: عرضه مواد غذایی همچون انواع پفک، اسنک، نوشابه های گازدار و ماءالشعیر، آدامس، شکلات، پاستیل، سوسیس، کالباس، سالاد الویه، چیپس، انواع لواشک و آلو و آلوچه (غیر بهداشتی) ممنوع است.
فزونی با اشاره به این مطلب که دانش آموزان بهتر است میان وعده برای زنگ های تفریح را از خانه همراه خود بیاورند، گفت: میان وعده های دانش آموزان بهتر است شامل چند گروه اصلی غذایی (مانند نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگی) بوده و حتی الامکان ساندویچ ها هنگام رفتن به مدرسه تهیه شود. وی افزود: این ساندویچ ها علاوه بر ارزش غذایی بالا، کم هزینه بوده و به راحتی در دسترس اکثریت خانواده ها قرار دارد.
کارشناس مسئول تغذیه معاونت امور بهداشتی با بیان این مطلب که دانش آموزانی که دائما گرسنه هستند و خوب تغذیه نمی شوند، به تاخیر در رشد، کم وزنی، لاغری و کوتاه قدی دچار می شوند، گفت: به والدین باید آموزش داده شود که با تامین غذاهایی که دارای ارزش غذایی هستند و فراهم کردن محیط مناسب، زمینه را برای رشد و توانمندی ذهنی و جسمی دانش آموزان آماده کنند و رفتارهای غذایی درست را در آنها ایجاد کنند. دانش آموزان رفتارهای غذایی والدین را الگوی خود قرار می دهند. بنابراین امتناع از خوردن برخی از غذاها موجب می شود که دانش آموزان نیز آن غذاها را هرچند که دارای ارزش غذایی بالایی باشند، نخورند.
 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز