title
کد خبر: 263654
00
دستگاه تنس چیست؟ کاربرد این دستگاه

دستگاه تنس کاربردهای فراوانی دارد. تنس عصبی به زبان عامیانه‌تر، انقباض عصبی است. در عصر حاضر این اتفاق اغلب به‌علت اضطراب، استرس و فشارهای عصبی روزمره رخ می‌دهد. اما چون بیشتر مردم آگاهی و اطلاعات کافی در مورد این رخداد ندارند، این مشکل به‌درستی حل و برطرف نمی‌شود. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

دستگاه تنس کاربردهای فراوانی دارد. تنس عصبی به زبان عامیانه‌تر، انقباض عصبی است. در عصر حاضر این اتفاق اغلب به‌علت اضطراب، استرس و فشارهای عصبی روزمره رخ می‌دهد. اما چون بیشتر مردم آگاهی و اطلاعات کافی در مورد این رخداد ندارند، این مشکل به‌درستی حل و برطرف نمی‌شود. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دستگاه تنس چیست؟

کارهایی مثل نشستن در مدت زیاد، رانندگی طولانی‌مدت و ورزش نادرست ممکن است باعث درد و گرفتگی عضلات بدن شود. برای از بین بردن این دردها، از دستگاه تنس (Tens) یا الکتروتراپی استفاده می‌شود.

انرژی دستگاه تنس با باتری یا برق تامین می‌شود. این وسیله سیم‌هایی دارد که به پدهای چسبنده‌ای به نام الکترود وصل هستند. الکترودها روی پوست ناحیه مورد نظر قرار می‌گیرند و با ایمنی کامل و بدون درد، با ایجاد پالس الکترونیکی عصب‌ها را تحریک می‌کنند.

این تحریک‌ها با گذشت زمان موجب ارسال سیگنال‌هایی به نخاع و مغز می‌شوند و در نتیجه کاهش درد و گرفتگی عضلات بدن اتفاق می‌افتد. علاوه‌بر این احتمال، تولید اندروفین که هورمون تسکین‌دهنده درد است نیز بالا می‌رود. در واقع دستگاه تنس وظیفه تحریک الکتریکی سطحی عصب را عهده‌دار است.

با دستگاه تنس می‌توانید فرکانس و شدت جریان‌های الکتریکی را تغییر دهید. الکترودهای آن ازنظر شکل و اندازه در طرح‌های مختلفی تولید شده و تنوع زیادی دارد تا قابلیت استفاده برای تمامی نقاط بدن را داشته باشند. هنگام استفاده از دستگاه به شما احساس مور‌مور، سوزن‌سوزن یا لرزش دست می‌دهد.

این وسیله به‌راحتی جابه‌جا می‌شود و حتی اگر با باتری کار کند، حین حرکت نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. بعضی مدل‌ها را نیز قادر هستید در جیب خود جای دهید یا به کمربندتان متصل کنید. به‌طور معمول دستگاه تنس پالس‌هایی با عرض 10 تا 50 میکروثانیه و نرخ تکرار 40 تا 150 هرتز دارد.

کاربردهای دستگاه تنس

دستگاه تنس می‌تواند در بهبود دردهای مزمن و طولانی‌مدت، کوتاه‌مدت، حاد و گرفتگی‌های عضلات در شرایط مختلف موثر باشد. این دردها شامل آرتریت، فیبرومیالژیا، کمردرد، زانو‌درد، گردن‌درد، نوروپاتیک، دیابت، دردهای لگنی، درد بعد‌از جراحی، درد پشت یا مهره‌های گردن، دوران قاعدگی، آسیب‌هایی ناشی از ورزش، میگرن و سردردهای عصبی، تاندونیت و بورسیت می‌شوند.

احتیاط‌های لازم هنگام استفاده از دستگاه تنس

دستگاه تنس

حتما هنگام استفاده از دستگاه تنس، نکات زیر را در نظر بگیرید و به آن‌ها توجه کنید:

  • دستگاه تنس نباید نزدیک قلب استفاده شود و الکترودهای آن نیز نباید روی جناق سینه قرار بگیرند.
  • نباید هنگام رانندگی یا خواب استفاده شود.
  • بهره‌مندی از تنس در قسمت‌های استخوانی سر، دهان، حنجره، زبان، چشم‌ها استفاده در قفسه سینه و قسمت پشت به‌صورت همزمان، روی پوست آسیب‌دیده، رگ‌های واریسی، اندام تناسلی، تومورها و قسمت‌هایی از بدن که دچار بی‌حسی هستند، ممنوع است.
  • قبل ‌از استفاده از تنس، نباید کرم یا پماد بزنید.
  • در محیط‌های مرطوب نباید از این وسیله استفاده کنید.
  • استفاده از جریان الکتریکی تنس برای بیماران دیابتی، خانم‌های باردار، افراد دارای اپیلیسی، مشکلات قلبی، نقص ادراک و حس و کسانی که دارای دستگاه باتری قلب و هرگونه دستگاه الکتریکی و فلزی در بدن خود هستند، ممنوعیت دارد.

نکات قابل‌توجه برای خرید دستگاه تنس

حتما هنگام خرید دستگاه تنس، به نکات زیر توجه کنید تا خرید بهتری را تجریه کنید:

  • دستگاه دارای 2 یا 4 الکترود باشد.
  • حتما آلارمی برای اعلام وضعیت باتری داشته باشد.
  • دستگاه‌هایی که باتری دارند، کاربردی‌تر هستند. چون در مکان‌های مختلف و درصورت نبودن برق نیز کار می‌کنند. همچنین انتخاب دستگاه کوچک و قابل‌حمل نیز بهتر است.
  • صفحه‌نمایش آن واضح و اعداد آن درشت و خوانا باشد.
  • بعضی از دستگاه‌های تنس، حافظه‌ای برای ذخیره اطلاعات دارند که با استفاده از آن پزشک می‌تواند تنظیمات انجام شده و پالس‌های ایجاد شده را کنترل کند.

نحوه کار با دستگاه تنس

ما در این قسمت یک راهنمایی کلی در مورد نحوه کار با دستگاه تنس را ارائه می‌دهیم. اما سعی کنید همیشه دستورالعمل سازنده را اجرا کنید. در ادامه مطلب، گام‌به‌گام مراحل را دقیق‌تر توضیح می‌دهیم.

قرار دادن پدهای دستگاه تنس

نحوه قرار دادن الکترودها برای کسب نتیجه بیشتر، بسیار مهم و حائز اهمیت است. برای مثال، اگر درد در منطقه وسیعی از بدن است، باید الکترودها را به‌صورت عمودی روی ابتدا و انتهای محل درد قرار دهید.

اگر درد در ناحیه مفصل است، باید الکترودهای دستگاه را روی بافت نرم و عضلات، بالا و پایین کنید. در قسمت‌های کوچک‌تر که درد متمرکزتر است، می‌توانید الکترودها را به‌صورت موازی و در 2 طرف ناحیه‌ای که درد می‌کند قرار دهید. به نکاتی که در لیست زیر نوشته‌ایم، حین وصل کردن پد توجه کنید:

  • اول مطمئن شوید دستگاه خاموش است بعد پدها را وصل کنید.
  • پدها را در 2 طرف ناحیه دردناک با فاصله حداقل 2.5 سانتی‌متر قرار دهید.
  • اگر می‌خواهید در اطراف حرکت کنید، پدها را با چسب روی پوست ثابت نگه دارید.
  • یک لایه نازک از ژل را در پایین هر الکترود بزنید. این ژل وظیفه کمک‌رسانی به سیگنال الکتریکی را دارد تا به اعصاب زیر پوست برسد.

روشن کردن و تنظیم قدرت دستگاه تنس

خرید دستگاه تنس

زمانی که پدها را در قسمت صحیحی از بدن قرار دادید، دستگاه را روشن کنید. بعد ‌از روشن کردن وسیله در محل اتصال پنس، احساس گزگز خفیفی خواهید داشت که کاملا طبیعی است. دستگاه پنس دارای صفحه‌ای است که این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا قدرت تکانه‌های الکتریکی را کنترل کنید.

اول با تنظیم کم شروع کنید، سپس به‌طور آهسته قدرت تکانه‌های الکتریکی را افزایش دهید. اگر احساس درد یا ناراحتی در ناحیه‌ای که پد متصل شده کردید، قدرت آن را کاهش بدهید. بعد از اتمام کار، الکترودها را جدا کنید و ژل رسانا را با آب و صابون بشویید. پدهای چسبنده را نشویید.

بهترین مرجع برای خرید دستگاه تنس

شما هر آنچه نیاز دارید را می‌توانید در دیجی‌کالا تهیه کنید. قیمت مقرون‌به‌صرفه، تنوع زیاد، ارائه اطلاعات و آگاهی، کنترل و بررسی وسیله برای مطلع شدن از سلامت آن، امکان برگشت محصول، بررسی نظرات خریدارن و دریافت محصول در کم‌ترین زمان از ویژگی‌های دیجی‌کالا است. به همین دلیل، خرید از این مرجع را نسبت به بسترهای دیگر، در ارجحیت قرار دهید.

جمع‌بندی

دستگاه تنس نیازی به تجویز پزشک ندارد و شما خیلی راحت می‌توانید آن را تهیه کنید. قبل ‌از خرید این وسیله با دکتر مشورت کنید تا متوجه شوید چه مدل از آن را بخرید و نحوه کار با آن را یاد بگیرید. اغلب مرکزهای درمانی از جریانات تنس در محیط درمانی بهره می‌برند و استفاده از آن را در منزل توصیه می‌کنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
چاپ آبان
اینستاگرام بهداشت نیوز