title
کد خبر: 261782
00
آنچه باید درباره قارچ ها بدانید تا دچار مسمومیت نشوید

شناخت و آگاهی، اولین قدم و کلید اصلی برای پیشگیری از مسمومیت با قارچ سمی است.

به گزارش بهداشت نیوز، مسمومیت با قارچ سمی یکی از مشکلات جدی بهداشتی است که می‌تواند عوارض شدید و حتی مرگبار داشته باشد و با توجه به شباهت ظاهری برخی قارچ‌های سمی به قارچ‌های خوراکی، تشخیص صحیح آن‌ها برای افراد عادی بسیار دشوار است؛ بنابراین آگاهی از ویژگی‌ها و خطرات قارچ‌های سمی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، نقش مهمی در جلوگیری از مسمومیت دارد.

پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های سمی

پیشگیری از مسمومیت با قارچ سمی نیازمند دقت و آگاهی است که شناسایی دقیق قارچ‌ها، مشاوره با متخصص‌ها، اجتناب از جمع‌آوری قارچ‌های ناشناس، خرید از فروشگاه‌های معتبر از جمله موارد پیشگیری از مسمومیت با قارچ سمی است.

گفتنی است تنها افرادی که تخصص کافی در شناسایی قارچ‌ها دارند باید اقدام به جمع‌آوری قارچ از طبیعت کنند زیرا بسیاری از قارچ‌های سمی شبیه به گونه‌های خوراکی هستند و تشخیص آن‌ها برای افراد غیرمتخصص دشوار است.

هرگز قارچ‌هایی را که به طور کامل شناسایی نکرده‌اید، مصرف نکنید حتی مقدار کمی از قارچ سمی می‌تواند خطرناک باشد و قارچ‌های خوراکی را از فروشگاه‌های معتبر و مورد تایید خریداری کنید زیرا این قارچ‌ها تحت نظارت مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته و از لحاظ سلامتی بررسی می‌شوند.

چگونه قارچ مناسب برای مصرف انتخاب شود؟

توصیه می‌شود از مصرف قارچ‌های خودرو جمع‌آوری شده توسط افراد عادی یا قارچ‌هایی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند، خودداری شود و تنها از قارچ‌های تولیدی توسط مراکز مجاز که در بسته‌بندی دارای مجوز هستند، استفاده شود.

از کجا بفهمیم دچار مسمومیت با قارچ شده‌ایم؟

علائم زودرس مسمومیت با قارچ شامل تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و تعریق است که گاهی علایم مغزی مانند توهم، خواب‌آلودگی، تشنج و یا بی‌قراری با آن همراه می‌شود. گفتنی است علائم ذکر شده معمولا ۴ تا ۲۴ ساعت پس از خوردن قارچ ظاهر می‌شود.

هنگام مسمومیت با قارچ سمی چه باید کرد؟

انتقال سریع فرد به یک بیمارستان تخصصی امکان درمان موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد زیرا تاخیر در این امر موجب افزایش احتمال شکست درمان و مرگ بیمار شود.

در نتیجه، رعایت نکات پیشگیرانه، استفاده از منابع معتبر و افزایش آگاهی عمومی، می‌تواند خطر مسمومیت با قارچ سمی را به طور قابل توجهی کاهش دهد و سلامت جامعه را حفظ کند. با توجه به اهمیت این موضوع، ترویج اطلاعات صحیح و افزایش آموزش‌های عمومی ضروری است.

منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز