title
کد خبر: 258259
10
پله نوردی برای سلامت بدن مفید است؟

بالا رفتن از پله می‌تواند باعث سوزاندن کالری، افزایش سلامت قلب و تقویت ماهیچه‌ها شود؛ اما در هر شرایطی و برای همه مفید نیست.

به گزارش بهداشت نیوز منزل بسیاری از ما جزو طبقات اول یا دوم روی پیلوت است و گاهی برای همان یک طبقه هم از آسانسور استفاده می‌کنیم؛ درحالی ‌که بالا رفتن از پله می‌تواند باعث سوزاندن کالری، کاهش خطر سکته مغزی، افزایش سلامت قلب و عروق و تقویت ماهیچه‌ها شود؛ البته تمام این فواید در صورتی میسر می‌شود که شما مشکلی در زانو و سایر مفاصل خود نداشته باشید. در این مطلب با فواید و مضرات بالا رفتن از پله آشنا می‌شوید و به شما خواهیم گفت پله‌نوردی برای چه کسانی مضر است.با ما باشید...

فواید پله‌نوردی

مصرف کالری

مطالعات نشان داده است که بالا رفتن از پله‌ها، کالری بیشتری نسبت به دویدن می‌سوزاند. هر چقدر وزن شما بیشتر باشد، هنگام بالا رفتن از پله‌ها، کالری بیشتری می‌سوزانید.

سلامت قلب

بالا رفتن از پله‌ها، چون نوعی ورزش شدید است، به نفع وضعیت قلبی و عروقی بوده و در بلندمدت سلامت قلبی و عروقی را بهبود می‌بخشد. ده‌ها سال پژوهش نشان داده، ورزش منظم با کمک به حفظ سلامت قلب می‌تواند از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کند.

تقویت ماهیچه‌ها

فکر می‌کنید برای بالا رفتن از پله‌ها به کدام اندام‌تان بیشتر نیاز دارید؟ تمام عضلات پاهای‌تان به اضافه تحرکی که در ناحیه شکم ایجاد می‌شود و همچنین تحرک بازوهای‌تان. در ضمن، ماهیچه‌های کمر و پشت‌تان هم درگیر این فعالیت می‌شوند. تمام این‌ها موجب تقویت و سلامت سیستم استخوان‌بندی می‌شوند و از آن جایی که استفاده از عضله اسکلتی به افزایش متابولیسم کمک می‌کند، حتی می‌تواند موجب کالری سوزی و کاهش وزن بیشتر در طولانی مدت شود. همچنین توده عضلانی کم‌چرب، بیشتر می شود و نیروی عضلات افزایش می‌یابد.

در چه حالتی پله‌نوردی مضر است؟

پله‌های غیراستاندارد/ اگر ارتفاع پله‌ها از حالت استاندارد بیشتر باشد، ضرر بیشتری به شما در هنگام بالا و پایین رفتن، به خصوص موقع پایین آمدن از پله‌ها وارد می‌شود. (ارتفاع هر پله حداکثر ۱۸ سانتی‌متر و حداقل ۱۰ سانتی‌متر است).
تعداد زیاد پله/ اگر تعداد پله‌ها زیاد باشد هم ضرر زیادی به مفصل زانو وارد خواهد شد.
پرش از پله‌ها/ حتی اگر پله‌ها استاندارد باشد، توصیه می‌شود پله‌ها را یکی‌یکی بالا بروید.
سریع رد کردن پله‌ها/ اگر شما تندتند پله‌ها را بالا بروید ، باعث سایش زانو در سطح مفصلی زیرین آن خواهید شد و سطح مفصلی را تخریب می‌کنید. برای همین باید در پاگردها استراحت کنید و دوباره پله‌ها را یکی‌یکی بالا بروید.
برای بیماران قلبی/ اگر شما به مشکل قلبی دچار هستید، بهتر است در هر پاگرد، یعنی بعد از بالا رفتن از هفت تا هشت پله، استراحت کوتاهی داشته باشید. اگر هم به مشکلات و دردهای کمری و زانودرد مبتلا هستید و در فقدان آسانسور مجبورید از پله‌ها استفاده کنید، بهتر است پله‌ها را از پهلو بالا بروید، یعنی به دیوار تکیه بدهید و به همین شیوه یکی‌یکی پله‌ها را بالا بروید.

چه کسانی نباید از پله استفاده کنند؟

اگر در مفاصل زانو و به طور کلی مفاصل پا یا کمر دچار مشکل هستید، تا حد امکان از پله پرهیز کنید. افرادی که مشکلات مفصلی دارند بهتر است پیاده‌روی یا دویدن آرام روی سطوح صاف را به عنوان ورزش انتخاب کنند.
همین‌ طور اگر دچار پوکی شدید استخوان هستید، به خصوص هنگام پایین آمدن، در صورت امکان از آسانسور استفاده کنید. برای بیماران قلبی و تنفسی هم محدودیت‌هایی در استفاده از پله وجود دارد. خانم‌های باردار هم لازم است در هنگام استفاده از پله احتیاط کنند.

نکات پله‌نوردی

روشی برای کاهش وزن نیست/ بالا و پایین رفتن از پله‌ها انرژی زیادی را مصرف می‌کند و می‌تواند باعث کاهش وزن شود ، ولی به هیچ عنوان نباید روشی برای لاغر شدن محسوب شود چون پله نوردی غیر ضروری عوارض زیادی دارد.
پایین آمدن از پله برای همه مضر است/ هر جا سخن از فواید پله باشد، یا پله‌نوردی به عنوان یک ورزش مطرح شود، مقصود بالا رفتن از پله است. پایین آمدن از پله، فشار شدیدی روی مفاصل وارد می‌کند و تقریباً برای تمام افراد مضر است و اگر هنگام پایین آمدن بین انتخاب پله یا آسانسور دچار تردید شدید، آسانسور را انتخاب کنید.

منبع: روزنامه خراسان


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز