title
کد خبر: 258217
00
افراد مبتلا به کبدچرب می‌توانند آجیل مصرف کنند؟

هر چند از نظر بسیاری از افراد، مصرف آجیل و مغزیجات، به معنای افزایش سطح چربی خون است؛ اما لازم است بدانید که آجیل برای کبد چرب، هیچ گونه ضرری در پی ندارد! بنابراین، بدون نگرانی می‌توانید خرید آجیل را انجام داده و از خواص بی‌نظیر آن بهره ببرید.

به گزارش بهداشت نیوز یکی از مهم‌ترین خواص آجیل برای بزرگسالان و کودکان، برخورداری از انواع اسیدهای چرب غیر اشباع و امگا ۳ است. همچنین، فیبر بالایی که در انواع مغزیجات، از جمله پسته و بادام وجود دارد، به فرایند کاهش وزن کمک کرده، و می‌تواند در درمان کبد چرب موثر باشد. به این ترتیب، نه تنها آجیل برای کبد چرب ضرری ندارد، بلکه مصرف به اندازه آن، می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود سلامت و کیفیت زندگی فرد داشته باشد.

کبد، از مهم‌ترین اندام حیاتی بدن به حساب می‌آید، که تجمع چربی در اطراف آن می‌تواند عملکرد آن را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع، هر چه چربی‌های مصرفی سالم‌تر باشند، احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب کمتر بوده، و سلامت سلول‌های کبدی بهتر تضمین خواهد شد.

دانه‌های آجیل، انواع مختلفی از مواد مغذی از جمله مس، منیزیم، فیبر، سلنیوم و ویتامین E دارند؛ به همین دلیل، با مصرف انواع مغزها، حجم بالایی از پروتئین، آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب مفید، به بدن می‌رسد. پروتئین، در بازسازی بافت و سم زدایی کبد، نقش موثری ایفا می‌کند. از طرفی، آنتی اکسیدان‌ها با تقویت سیستم ایمنی بدن، نقش موثری در کاهش بیماری‌های کبدی دارند. اسیدهای چرب غیر اشباع نیز باعث می‌شوند تا میزان کلسترول بد خون، کاهش پیدا کرده و شدت بیماری کبد چرب کمتر شود.

به این ترتیب، مزایای مصرف آجیل برای کبد چرب، به شما کمک می‌کند تا بتوانید این بیماری را کنترل نمایید! مواردی مانند گردو، بادام زمینی، فندق و بادام درختی را می‌توان به عنوان آجیل مناسب کبد چرب مصرف نمود.

بادام زمینی و کبد چرب

در ساختار بادام زمینی، ترکیبات مفید از جمله ویتامین‌ها، چربی‌های غیر اشباع و مواد معدنی مفید برای کبد وجود دارند، که به سلامت کبد شما کمک می‌کنند. بادام زمینی را می‌توان یکی از بهترین منابع ویتامین D دانست که تاثیر بسزایی در تقویت کبد و پیشگیری از بیماری‌های کبدی خواهد داشت؛ ضمن اینکه چربی‌های غیر اشباع موجود در بادام زمینی تازه، باعث می‌شوند تا از تجمع و رسوب کلسترول بد در کبد جلوگیری کرده، و مانع از بیماری کبد چرب شود. این مساله را می‌توان یکی از مهم‌ترین خواص آجیل برای کبد چرب دانست.

بادام زمینی سرشار از ویتامین‌ها، چربی‌های غیر اشباع و مواد معدنی مفید برای کبد چرب می باشد.

گردو و کبد چرب

تقریبا همه ما از خوردن مغز گردو همراه با صبحانه، یا به عنوان میان وعده لذت می‌بریم؛ ضمن اینکه معمولا این مغز خوشمزه و پرطرفدار در پخت برخی غذاها به کار می‌رود. لازم است به این نکته اشاره کنیم که مغز گردو، یک آجیل مناسب برای کبد چرب است؛ زیرا با مصرف این نوع آجیل، مقدار فراوانی از آمینو اسیدها و امگا ۳ به بدن وارد می‌شوند، که سیستم تصفیه کبد را تقویت کرده و سم زدایی بدن را تسهیل می‌کنند.

بهترین آجیل برای کبد چرب

اینکه بخواهیم بهترین آجیل برای کبد چرب را معرفی کنیم، کمی دشوار است! زیرا انواع مغزیجات بر اساس خواص منحصر به فردی که دارند، می‌توانند به درمان کبد چرب و یا پیشگیری از آن کمک نمایند؛ با این حال، مصرف برخی از مغزها می‌تواند تاثیرات بیشتری بر سلامت کبد داشته باشد، که در ادامه به خواص آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خواص بادام درختی برای کبد چرب

یکی از مهم‌ترین مزایای مصرف بادام درختی، دریافت فیبر بالا است. مصرف بادام به عنوان میان وعده یا همراه با صبحانه، باعث می‌شود حس سیری در فرد ایجاد شده، و نیاز به غذا در او کاهش پیدا کند. این موضوع به لاغر شدن و از بین رفتن چربی‌های اضافی بدن کمک می‌کند، که قطعا تاثیر فراوانی در درمان کبد چرب خواهد داشت.

فندق و کبد چرب

یکی دیگر از انواع آجیل مناسب برای کبد چرب، فندق است؛ ریزمغذی‌ها و مواد معدنی موجود در فندق، باعث شده‌اند تا این ماده غذایی نقش موثری در تقویت کبد و افزایش قدرت سم زدایی آن داشته باشد. از مهم‌ترین خواص آجیل برای کبد چرب می‌توان به پاکسازی کبد اشاره کرد، که اتفاقا فندق بیشترین تاثیر را می‌تواند در این زمینه داشته باشد. ناگفته نماند انواع تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند که مصرف به اندازه (نه بیش از حد) عصاره فندق، به طور موثری از بروز سرطان کبد جلوگیری می‌کند! تمامی این موارد، نشان دهنده خواص فندق برای کبد چرب هستند.

تاثیر پگان بر درمان کبد چرب

یکی از انواع آجیل‌هایی که می‌تواند برای بهبود یا پیشگیری از کبد چرب مفید باشد، پگان است که مقادیر بالایی از ویتامین E، کلسیم و منیزیم را به بدن می‌رساند. آنتی اکسیدان‌های موجود در این نوع آجیل، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد؛ ضمن اینکه به متابولیسم بدن و تجزیه کلسترول بد خون نیز کمک می‌کند که همین مزیت، از تشدید یا بروز بیماری کبد چرب جلوگیری خواهد کرد.

ویتامین E، کلسیم و منیزیم موجود در پگان با بهبود متابولیسم بدن و تجزیه کلسترول بد خون برای بیماری کبد چرب مفید است.

آجیل سویا برای کبد چرب

سویا آجیلی گونه خاصی از آجیل است، که طرفداران خاص خود را دارد. این نوع آجیل، به واسطه آهن، منیزیم، فسفر، تیامین، ویتامین C، کلسیم و پروتئین فراوانی که دارد، به عنوان یک ماده مغذی برای میان وعده به حساب می‌آید. به طور خاص، برای افرادی که قصد لاغری و کاهش وزن دارند، مصرف آجیل سویا یک راهکار بی‌نظیر خواهد بود. از طرفی، این ماده غذایی به راحتی قند خون را تنظیم کرده و از ذخیره آن به صورت چربی در کبد، جلوگیری به عمل می‌آورد.

با توضیح این موارد، مشخص می‌شود که مصرف سویا آجیل برای کبد چرب، خواص بسیاری دارد؛ زیرا هم از طریق کاهش وزن، و هم از طریق پیشگیری از ذخیره قند به صورت چربی، می‌تواند از بدتر شدن شرایط کبد و بیماری‌های مرتبط با آن جلوگیری نماید. برای خرید آجیل سویای تازه و با کیفیت، می‌توانید از طریق فروشگاه اصل تبریز اقدام نمایید.

مضرات آجیل برای کبد چرب

تا اینجا عمدتا به خواص آجیل برای کبد چرب اشاره کردیم و گفتیم به دلیل وجود چربی‌های غیر اشباع و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، و همچنین برخورداری از اسیدهای چرب امگا ۳، مصرف آجیل می‌تواند برای کبد چرب مفید باشد. با این حال، زیاده روی در مصرف هر چیزی می‌تواند مضرات خاص خود را داشته باشد. درباره مصرف آجیل برای کبد چرب نیز این مساله برقرار بوده و لازم است افراد همواره به مقدار کافی، انواع مغزیجات را مصرف نمایند.

به طور خاص، مصرف بیش از اندازه مغز فندق، می‌تواند اثر معکوس بر کبد شما بگذارد! در مواردی که افراد به بیماری‌های کبدی مبتلا هستند، یا برای بهره‌مندی از خواص آجیل برای کبد چرب، مغز فندق را مصرف می‌کنند، عمدتا توصیه می‌شود که همراه آن عسل نیز مصرف نمایند؛ زیرا در این صورت، بیشتر از قبل می‌توانند از خواص فندق برای کبد بهره‌مند شوند.

منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز