title
کد خبر: 258180
10
به جای قرص آرام بخش از خشک شده این گیاه استفاده کنید

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی بیان کرد: یکی از گیاهانی که در طب سنتی به عنوان کمک کننده در خواب و آرام بخش به کار رفته است گیاه بابونه است.

به گزارش بهداشت نیوز خواب از نیازهای اساسی انسان است و هر گونه اختلال در جریان طبیعی آن، علاوه بر ایجاد مشکلات روانی، کارایی فرد را نیز می‌تواند کاهش دهد.

دکتر رضا غفارزادگان رییس و عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی اظهار کرد: یکی از گیاهانی که در طب سنتی به عنوان کمک کننده در خواب و آرام بخش به کار رفته است گیاه بابونه است.

وی افزود: عصاره گل‌های بابونه محتوی فلاونوئیدها، کومارین‌ها، اسپیرواترها، مواد موسیلاژی، املاح، پلی ساکاریدها، تانن‌ها و اسیدهای چرب است و اسانس حاصل از گل‌های بابونه دارای خواص ضـدعفونی کننـده، آرام بخـش، ضـد اسپاسـم، ضـد آلرژی و ضد نفخ است.

دکتر غفارزادگان با اشاره به اینکه گیاه بابونه یکی از گیاهان خواب‌آور است که سطح گلیسین را در بدن افزایش می‌دهد عنوان کرد: گلیسین، نوعی انتقال‌دهنده عصبی است که باعث تمدد اعصاب می‌شود و همانند نوعی آرام‌بخش عمل می‌کند.

البته بابونه، ویژگی‌های مهم دیگری هم دارد از جمله اینکه بابونه، حرارت مرکزی بدن را افزایش داده و واکنش بدن برای خنک کردن خودش را برانگیخته می‌کند که درنهایت به خواب‌آلودگی منجر می‌شود.

این عضو هیات علمی تصریح کرد: بابونه به علت داشتن اثرات تقویت سیستم عصبی و ایمنی، خواب‌آوری، آرام بخشی و ضد درد استفاده شده است و نتایج مطالعاتی که در این پژوهشکده انجام شده نشان داده است که مصرف بابونه اثری مثبت در جهت بهبود علایم اختلالات خواب و عملکرد روزانه بیماران مبتلا به اختلالات خواب نسبت به دارونما داشته است.

همچنین اسانس بابونه باعث کاهش اضطرب و بهبود وضعیت خواب بیماران می‌شود. دکتر غفارزادگان گفت: محققان پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با بررسی نمونه‌های خارجی مکمل‌های درمان اختلالات خواب در سطح بازارهای جهانی، در نهایت به یک فرمولاسیون مؤثر و کارآمد برای درمان اختلالات خواب رسیده‌اند که حاوی بابونه و گیاهان دارویی و شیمیایی دیگر است.

این محصول با نام تجاری وِل‌اِسلیپ با اخد مجوز از سازمان غذا و دارو آماده در پاییز سال ۱۴۰۱ آماده ارائه به بازار شده است. تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه یک عدد کپسول وِل‌اِسلیپ، ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از خواب، به میزان موثری به بهبود کیفیت خواب و درمان اختلالات خواب کمک می‌کند.

منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز