title
کد خبر: 258160
00
چه کار کنیم در تعطیلات نوروز وزن اضافه نکنیم؟

یکی از مشکلاتی که معمولاً بعد از گذراندن هر تعطیلاتی مانند تعطیلات نوروز برای بسیاری از خانواده‌ها اتفاق می‌افتد، اضافه‌وزن و چاقی ناشی از مختل شدن برنامه یا روال طبیعی زندگی در طول روزهای تعطیل است.

به گزارش بهداشت نیوز قبل از تعطیلات، وعده‌های غذایی کوچک و به مقدار کم مصرف کنید. غذاهایی که مقدار زیادی پروتئین دارند، مثل مرغ و پنیر کمک می‌کنند تا غذای کمتری در روزهای آینده مصرف کنید. بسیاری از آبمیوه‌ها دارای کالری‌اند و فیبر غذایی ندارند. بهتر است به جای آبمیوه‌های غیرطبیعی از آبمیوه‌های طبیعی یا آب استفاده کنید.

سه وعده غذایی اصلی را بخورید، هیچ‌کدام را حذف نکنید. بسیاری در تعطیلات، وعده صبحانه را به دلیل دیر از خواب بیدار شدن حذف می‌کنند، درحالی‌که نخوردن صبحانه منجر می‌شود تنقلات بیشتری مصرف کنید، پس بهتر است هیچ وعده غذایی را حذف نکنید.

بعد از هر وعده غذایی، مخصوصاً اگر سنگین باشد، پیاده‌روی کنید. حتماً در هر وعده غذایی سبزیجات میل کنید. سعی کنید کمتر از غذای حاضری و فست‌فود بخورید. این غذاها چربی بالایی دارند. اگر قبل از تعطیلات ورزش می‌کردید، در تعطیلات هم به ورزش‌تان ادامه دهید، حتی اگر باشگاه‌تان تعطیل است، شما در خانه یا در نزدیک‌ترین پارک به خانه‌تان، روزانه فعالیت بدنی داشته باشید.

شیرینی‌هایی با کربوهیدرات پیچیده را جایگزین شیرینی‌هایی با کربوهیدرات ساده کنید، یعنی از شیرینی‌های سبوس‌دار استفاده کنید، توجه داشته باشید که بدترین حالت این است که شیرینی را با معده خالی بخورید. اگر خیلی اهل خوردن شیرینی هستید، سعی کنید حتماً قبلاً از خوردن آن یک میوه کامل مصرف کنید.
از غذاهای فیبردار استفاده کنید. این غذاها حاوی مواد مغذی مفیدی‌اند که تأثیر قابل توجهی در سلامت دارند.

آب زیاد بنوشید. دمنوش‌ها را فراموش نکنید. سعی کنید دفعات خوردن غذا را بیشتر کنید، به جای خوردن غذا در ظهر و شب بهتر است وعده غذایی خود را به پنج نوبت تقسیم کنید، با این شیوه به مرور بدن را به حجم کمتری از غذا عادت می‌دهید.

به جای غذاهای غلیظ غذای ساده بخورید

در فصل بهار به جای غذاهای غلیظی مثل فست‌فودها، ماکارونی، سس مایونز، سالاد الویه، سیب زمینی و تخم مرغ آب پز، کله پاچه، حلوا و غذاهای ساده مانند آش و سوپ بخورید و هرگز غذای جدیدی را در حالی که هنوز غذای قبلی کامل هضم نشده است، نخورید زیرا در هم‌خوری و پرخوری سبب بیماری می‌شود.

فعالیت فیزیکی داشته باشید

از دیگر مشکلات بسیار رایج در ایام تعطیلات، کاهش شدید فعالیت‌های فیزیکی در طول روز و اضافه‌وزن ناشی از آن است. معمولاً بسیاری از اعضای خانواده ترجیح می‌دهند تا ایام تعطیلات را به ریلکس کردن در خانه بگذرانند تا استرس یک سال کاری یا تحصیلی را از خودشان دور کنند. این در حالی است که خانه‌نشینی در تعطیلات عاملی مؤثر برای بالا رفتن وزن افراد در طول دوران تعطیلات است. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که در ایام تعطیلات حتماً فعالیت فیزیکی روزانه داشته باشید و با انجام دادن فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی خانوادگی یا ورزش خانوادگی در پارک به افزایش نشاط خانواده هم کمک کنید.

منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز